פסקת ההתגברות תידחה, הפרדה מגדרית בחוץ: הסכם הליכוד עם יהדות התורה

לגלובס נודע כי פסקת ההתגברות תידחה למושב הקיץ של הכנסת ותהיה חלק ממהלך רחב יותר לתיקון חוק יסוד: החקיקה • בנוסף, הליכוד דורש להכניס שלושה תיקונים עיקריים להסכם מול יהדות התורה: נוסח חוק הגיוס, דרישות החקיקה לענייני הפרדה מגדרית וניהול הכותל המערבי

ח"כ יצחק גולדקנופף, יו"ר יהדות התורה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח"כ יצחק גולדקנופף, יו"ר יהדות התורה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

פסקת ההתגברות ירדה מהשולחן: פרטי ההסכם המתגבש עם יהדות התורה חושף את נקודות התורפה של הליכוד בהבטחת הבחירות העיקרית של השותפות ומפלגתו של נתניהו: תיקון מערכת המשפט. לגלובס נודע כי נתניהו ויריב לוין דרשו להכניס שלושה תיקונים עיקריים להסכם: נוסח חוק הגיוס, דרישות החקיקה לענייני הפרדה מגדרית ורחבת הכותל.

סמוטריץ' רוצה סיפוח דה-פקטו, נתניהו ינסה להגביל אותו, אך ספק אם יצליח | טור סופ"ש 
איך יודעים שהשותפים הבכירים בקואליציה כבר לא מאמינים לנתניהו? | טור סופ"ש 
בדרך להסכם קואליציוני כולל: ש"ס והליכוד חתמו על מסמך סיכום התפקידים 

לדברי גורמים המעורים במשא-ומתן הקואליציוני, בעקבות הודעת הליכוד שפסקת התגברות לא תחוקק במושב החורף, המפלגות החרדיות יקדמו לחלופין את חוק יסוד "ערך לימוד התורה", שיהווה את הבסיס לחקיקת חוק הגיוס. כך, כאשר חוק יסוד לימוד התורה מחד ופגיעה בעיקרון השוויון מנגד, יקטנו הסיכויים שחוק הגיוס יפסל שוב על-ידי בג"ץ.

עוד נקבע כי פסקת ההתגברות השנויה במחלוקת תידחה לפחות למושב הקיץ ותהיה חלק ממהלך רחב יותר לתיקון חוק יסוד: החקיקה, כמו גם עם התייחסות ליכולת בית המשפט לפסול חוקי כנסת ברוב גדול יותר מהקיים כיום. למעשה, מדובר בהבטחת הבחירות המרכזית של מפלגות הימין, שכעת תידחה לדרישת הליכוד לפחות לכנס הקיץ ולא תעבור לבד אלא כמהלך רחב יותר שיאזן את הכוח בין הרשויות, בדומה למהלך עליו דיברו בעבר גם במפלגת "תקווה חדשה" של גדעון סער.

ומה עם הסעיף מעורר המחלוקת הנוגע להפרדה המגדרית? מתברר כי בליכוד נבהלו מהביקורת הציבורית ודורשים מיהדות התורה לנסח את הסעיף הנוגע לכך מחדש לפני הכנסתו להסכם. הנוסח החדש עדיין לא ידוע, וכן גם הנוסח הנוגע לניהול הכותל והרחבה השוויונית.

סעיף נוסף שעומד כעת לדיון הוא דרישת החרדים והציונות הדתית לביטול סעיף הנכד. נתניהו מסרב לחוקק את החוק המחודש לדרישת השותפות הקובע מי הוא יהודי בשאלת הזכאות לעלייה לארץ.

דווקא סעיפי שמירת השבת, שפורסמו אמש (ב') בחדשות 12, נמצאים בהסכם הנוכחי בין יהדות התורה לליכוד, אלא שהפרשנות מוגזמת. הסעיף העוסק בייצור חשמל בשבת קובע הקמת ועדה שתדון באפשרות "לפתור את חילול השבת בייצור חשמל". עוד כפי שפורסם, נציג הרבנות הראשית יישב בוועדה למתן היתרי עבודה בשבת.

סעיף אחר מבקש שלא "להפלות לרעה עובדים שומרי שבת" - לא מדובר בסעיף חדשני אלא כזה שהועתק מההסכם שנחתם עם הליכוד ב-2015, וכמוהו גם סעיפים ממוחזרים הדורשים למנוע פגיעה בסטטוס-קוו, לבחון קבורת שדה ולא בקומות, ולמנוע חקיקה פרטית חדשה שתפגע בסטטוס-קוו.