המיליארדר ש"אוהב" לשלם מסים יוצא לתביעת ענק

המיליארדר קן גריפין, המנהל קרנות גידור, יוצא בתביעת ענק נגד רשות המסים האמריקאית ומשרד האוצר, בעקבות הדלפות של נתוני תשלום המסים שלו • הנתונים שפורסמו ב-ProPublica דווקא מראים כי שיעור המס האפקטיבי של גריפין גבוה מזה של רוב המיליונרים

קן גריפין / צילום: Associated Press, House Financial Services Committee
קן גריפין / צילום: Associated Press, House Financial Services Committee

המיליארדר קן גריפין יוצא בתביעת ענק נגד רשות המסים האמריקאית (IRS) ומשרד האוצר. התביעה מהווה עליית מדרגה במלחמה מול הממשל האמריקאי, לאחר שהודלפו נתוני המס שלו ושל מולטי-מיליונרים נוספים כמו וורן באפט וג'ף בזוס.

בעקבות צניחת מניית טסלה: מאסק כבר לא האיש העשיר בעולם
משקיעי טסלה מביעים חשש לגבי הזמן שאילון מאסק משקיע בטוויטר
המחיר של הורדת האינפלציה: הפרופסור מהרווארד שממליץ להתכונן למיתון | אורי פסובסקי, פרשנות

בתביעה, שהוגשה אתמול (ג') לבית המשפט הפדרלי בפלורידה, מאשים גריפין, מייסד ומנכ"ל קרן הגידור סיטדל, את רשות המסים האמריקאית בהפרה של "ההתחייבות לשמור ולהגן על המידע הפרטי שלו מחשיפה ללא אישור", ובכך שבכוונת תחילה וביודעין "לא הציבו את ההגנות הראויות על המסמכים שברשותם".

גריפין, ששוויו מוערך בכ-32 מיליארד דולר לפי מגזין "פורבס", תובע את ה-IRS ב-1,000 דולר על כל חשיפה של נתונים, בנוסף לתביעת נזקים בסכום לא ידוע, אך לא ברור כרגע בכמה יסתכם סכום התביעה.

הסיפור שמוביל לתביעה של גריפין התחיל ב-2021, כשארגון החדשות האמריקאי  ProPublica החל לפרסם סדרת כתבות, בהם נחשפו תשלומי המס של עשירי העולם - מאילון מאסק לקרל אייקן. סדרת הכתבות הראתה שלא מעט מאותם עשירי-על לא שילמו מסים כבר מספר שנים.

אולם ProPublica השתמשו בנתונים שסופקו על-ידי מקור אנונימי בתוך רשות המסים, ולא ברור באילו דרכים הושגו.

על-פי ProPublica, גריפין דיווח על משכורת ממוצעת של 1.7 מיליארד דולר בין השנים 2013-2018. במאמר אחד הראו כי הוא השקיע 54 מיליון דולר בקמפיין נגד הצעת חוק באילינוי הנוגעת לתשלום מס מדינה על הכנסות, שאם הייתה עוברת, הייתה עולה לו במיסי מדינה בשווי של יותר כ-80 מיליון דולר בשנה. באופן מפתיע, לאחר נפילת הצעת החוק עבר גריפין לפלורידה, בה לא קיים מס מדינה על הכנסות. 

לא התחמק מתשלום המס

גריפין לא הוזכר ברשימת עשירי-העל שהתחמקו מתשלום מסים. למעשה, נתוני המס שלו מראים כי שיעור המס האפקטיבי שלו גבוה מזה של רוב המיליונרים. בנוסף, נתוני המס הציבו אותו במקום השני בהיקף המס האמריקאי ששילם בין השנים 2013-2018.

כעת אומר גריפין בתביעה כי הוא "גאה בהצלחה שלו ותמיד ראה לנכון לעמוד בתשלום המסים".

עוד הוא אמר כי "צוותי רשות המסים האמריקאית נכשלו ביודעין בהצבת הגנות על נתוני המס והחזרי המס שברשותם, ובאופן לא חוקי שיחררו מידע זה על מספר עשירי-על לפרסום ב-ProPublica".