הפניקס | ניתוח

הערכות: הממשלה החדשה תדחוף לאישור עסקת ממשלת אבו דאבי-הפניקס

האינטרס המדיני המובהק של נתניהו יהיה לא להערים קשיים על העסקה • גורם ישראלי בכיר אומר, כי להחלטה משמעויות כבדות משקל מדיניות וכלכליות ולכן אסור להותיר אותה לרמת הפקידים

בנימין נתניהו, ראש הממשלה המיועד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו, ראש הממשלה המיועד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

רכישת כרבע ממניות הפניקס  ע"י קרן ADQ של ממשלת אבו דאבי, היא צעד משמעותי במסגרת תוכנית ההשקעות האמירותית בישראל, שהוכרזה בינואר 2021, בהיקף של 10 מיליארד דולר - כך מסביר גורם בינלאומי בכיר המעורה מאוד בקשר הכלכלי בין המדינות.

מיהי קרן הענק מאבו דאבי שרוכשת את חברת הפניקס ומי עוד על הכוונת?
אבו דאבי מפשירה 10 מיליארד דולר להשקעה בישראל. כך הם יושקעו
התיירות והסחר פורחים, אז למה ההשקעות עדיין מדשדשות? שנתיים להסכמי אברהם 

ADQ, כך לפי פרסומים באמירויות, היא גוף ההשקעות שנבחר להוביל את התכנית, ועסקת הפניקס, אם תצא לפועל, היא צעד ראשון שיוביל לרכישות והשקעות נוספות בתחומי אנרגיה, פינטק, פיננסים, טכנולוגיה עילית רפואית ועוד. על הכוונת חברות גדולות ומובילות בתחומן המשתייכות למגזר העסקי ולא הממשלתי.

במסגרת עסקת העסק, רגע לפני סוף 2022 - השליטה בחברת הביטוח בעלת השווי הגבוה בישראל, הפניקס, בדרך לעבור לקונסרציום של קרנות השקעה בבעלות ממשלת אבו דאבי בהובלת קרן ההשקעות ADQ. הקרנות האמריתיות חתמו על מזכר הבנות עם שתי הקרנות האמריקאיות סנטרברידג' וגלטין וצפויות לרכוש 25% מקבוצת הפניקס. הן יחברו לגלטין, שתישאר שותפה בגרעין השליטה ותחזיק כ-6% מהפניקס. במקביל, תימשך השתתפות נציגיה של גלטין בדירקטוריון הפניקס. העסקה מעניקה להפניקס שווי של 9.2 מיליארד שקל, דומה מאוד לשווי בו היא נסחרת היום - 9.5 מיליארד שקל.

כספי הנפט מתורגמים להשגת השפעה פוליטית

באמירויות, כמו ביתר מדינות המפרץ, נעשה שימוש נרחב בהכנסות מהנפט והגז שהם מקור העושר המרכזי שלהן, לצרכים פוליטיים מדיניים. בכל פעם שיש צורך בהתקרבות למדינה כזו או אחרת, מוקמת קרן השקעות יעודית למדינה זו. קרנות בסכומי עתק של כ-10 מיליארד דולר הוקמו אשתקד עם ישראל ולאחרונה גם עם טורקיה ועם עומאן השכנה. קרן ADQ היא זרוע מדינית כאמור, ועם זה השקעותיה נעשות מתוך הגיון כלכלי ולאחר בדיקות מקיפות, ולא ממניעים פילנתרופיים.

נזכיר כי שנתיים ויותר חלפו מאז הסכמי אברהם ולצד הגידול העצום בהיקף הסחר בין ישראל לאיחוד האמירויות, הציפיות הישראליות להשקעות משמעותיות של גופים אמירותיים כאן לא התגשמו עד כה במלואם, למעט רכישה שבוצעה אשתקד של 22% ממאגר הגז תמר תמורת כמיליארד דולר ע"י מובדלה פטרוליום, זרוע האנרגיה של קרן העושר הלאומית של האמירויות.

בשיחה לאחרונה עם בכיר מהאמירויות הוא מתח ביקורת לא מרומזת על התנהלות הפקידות הישראלית הממשלתית בהקשר למיזמים שונים והזכיר את צאתה של חברת DP WORLD מהאמירותית ממכרז הפרטת נמל חיפה עקב טענות לבירוקרטיה מכבידה.

קרן שמנהלת 160 מיליארד דולר

קרן ADQ שהוקמה ב-2018 היא אחת מכמה קרנות העושר של אמירות אבו דאבי והיא מנהלת נכסים בהיקף של קרוב ל-160 מיליארד דולר (החמישית בגודלה באמירויות והשלישית באבו דאבי). הקרן מתמקדת בשלושה ענפים - אנרגיה לרבות אנרגיה מתחדשת, פארמה ותרופות וגם תחבורה ושינוע בינלאומי ותפעול נמלים. ענף הביטוח והפיננסים קטן יותר בקרן אבל מתפתח במהירות.

היא מחזיקה בבעלות חלקית על חברות התעופה איתיחאד ו-WIZZ המתמחה בטיסות לואו קוסט. יש לה השקעות קודמות בישראל, ובהן בחברת הבשר המתורבת אלף פארמס ובקבוצת קרנות ויולה. בסך הכל השקיעה הקרן בשנתיים האחרונות הון בהיקף של קרוב ל-7 מיליארד דולר, רובם במדינות האזור.

את הקרן מוביל כיו"ר אחד מהאישים החזקים שבעולם העסקי והמדיני של אבו דאבי - השיח' טחנון בין זאייד - אחיו של שליט האמירויות. כלומר ההשקעות מתנהלות בתיאום ובהתייעצות עם הנהגת המדינה. לכן המשמעות היא שלעסקה חשיבות גדולה בהיותה אולי פתח להשקעות נוספות ולהתעניינות גוברת של האמירויות בהשקעות בגופים ישראליים.

תאהנון בן זאיד, מנהל את קרן העושר ADQ של אבו דאבי / צילום: Associated Press, WAM
 תאהנון בן זאיד, מנהל את קרן העושר ADQ של אבו דאבי / צילום: Associated Press, WAM

עוד משמעות חשובה לאישיות שבראש הקרן היא היותה בעצם זרוע מדינית/פוליטית לצד ההיבט הכלכלי. וזו גם הסיבה מדוע הקרן הזו נבחרה לנהל חלק ניכר מההשקעות בישראל.

מומחי הקרן, וגורמים שנשכרו לכך, עושים בחודשים האחרונים מחקרים ובדיקות על חברות ישראליות גדולות, לאתר אפשרויות השקעה. לפי אותו גורם, ובהתאם למדיניות האמירותית עד כה, אמות המידה הן גודל יחסי, נתח משמעותי מהשוק הרלוונטי, פוטנציאל גידול ממשי, ניהול איכותי וגם יכולת השפעה של בעלי המניות. עוד עיקרון חשוב לאמירותים הוא פתיחת חיבור לאמירויות עצמן, כלומר, בכל רכישה הם מצפים כי החברה הנרכשת תייסד פעילות גם באמירויות.

ההיבט המדיני - נתניהו יתמוך?

קשה להתעלם מתיזמון הדיווח אודות העסקה הצפויה, ימים לפני ההשבעה הצפויה של ממשלת נתניהו הבאה, גם אם ברור שהמגעים והמהלכים נמשכים כבר חודשים. בצד האמירותי, וזה לא סוד, מרוצים מההכרעה הפוליטית בישראל, ראשית בגלל כינונה של ממשלה יציבה הנחוצה לקידום היחסים מדינית וכלכלית. אבל גם בגלל חזרתו של בנימין נתניהו, האיש שחתם עימם את הסכמי אברהם.

במפרץ מעריכים את יכולותיו המדיניות הבינלאומיות של נתניהו ובעיקר את העמידה הנחרצת מול איראן. נתניהו מצידו רואה בהסכמים את גולת הכותרת של כהונותיו, מכריז בכל הזדמנות על הרצון לקדם עוד את היחסים עם המפרציות.

לכן צפוי כי נתניהו ואנשיו יעקבו מקרוב מאוד על תהליך הבחינה של העסקה ברשויות השונות. נזכיר ברשות שוק ההון מכהן ממלא מקום, והממשלה החדשה צריכה למנות מנהל חדש.