להימורים של קרנות גידור נגד היצמדות הדולר ההונג קונגי לדולר ארה"ב יש היסטוריה ארוכה, אך מעט הצלחות

רוב הסוחרים והאנליסטים בוול סטריט צופים שרשות המתפקדת בפועל כבנק המרכזי בהונג קונג, לא תיתן למטבעות להיפרד

דולר הונג קונגי ודולר אמריקאי / צילום: Shutterstock
דולר הונג קונגי ודולר אמריקאי / צילום: Shutterstock

כשביל אקמן חשף בחודש שעבר שהוא מהמר על כך שההיצמדות של הדולר ההונג קונגי לדולר ארה"ב תישבר, הפך לאחרון בשורה ארוכה של ספקולנטים שעשו הימורים דומים. אף אחד מהם לא צדק.

ירידות באירופה; היין מזנק ב-3.3% מול הדולר לאחר הודעת הבנק המרכזי של יפן 
לא מצליח לעצור את הבריחה: אלטשולר שחם איבד רבע מנכסי הגמל מתחילת השנה 
הפסימיות שטפה את הכלכלנים: פעמוני המיתון נשמעים חזק 

קרנות גידור הימרו נגד ההיצמדות ארוכת השנים של המטבעות עוד מאז המשבר הפיננסי באסיה. מנהלי קרנות בפרופיל גבוה, כולל קריספין אודי וקייל באס היו בין מי שבעבר תפסו פוזיציות לפיהן ההיצמדות לא יכולה להחזיק מעמד. הקרן של אקמן, Pershing Square Capital Management, אפילו הימרה פעם מהכיוון ההפוך, לפני יותר מעשור. בועז ווינשטיין, מייסד Saba Capital Management, מהמר הפעם לצידו של אקמן.

ערך הדולר של הונג קונג היה קשור לדולר האמריקאי מאז 1983 והוא נסחר בתוך טווח מצומצם שבין 7.75 ל־7.85 דולר הונג קונג לדולר ארה"ב. שער המטבע היציב הזה משך משקיעים בינלאומיים רבים למרכז הפיננסי הזה באסיה.

בינתיים, ההיצמדות נותרה איתנה וכלכלנים ואנליסטים רבים מבנקים בעולם מאמינים שכך יהיה גם בעתיד הנראה לעין. הם מצביעים על הנחרצות של הרשות המוניטרית של הונג קונג לשמור על ההיצמדות במקומה - ועל הרקורד של קרן בהונג קונג המכונה קרן שער החליפין ומהווה בפועל קרן הון ריבוני למצבי משבר. בקרן יש יותר מ־400 מיליארד, ובעבר היא הוכיחה שביכולתה לשמור על יציבות שער הדולר ההונג קונגי.

"נכון לעכשיו, אין נתונים המראים שההיצמדות נמצאת תחת כל סוג של איום", אמר ויקאס גופטה, מנהל מטבעות אסיה ומסחר בשווקים מתפתחים בג'י פי מורגן צ'ייס.

הונג קונג נאלצה ללכת בעקבות החלטות הריבית של הפדרל ריזרב 

תומכי ההימור נגד ההיצמדות נסמכים בחלקם על טענה פוליטית: שממשלת סין לא תהיה מרוצה שבאחד המרכזים הפיננסיים המרכזיים שלה יש מטבע הקשור לארה"ב - מעצמה יריבה. זו הייתה אחת הנקודות שהעלה אקמן, שחשף את פעולת המסחר שלו בטוויטר. הוא סירב להגיב מעבר לכך.

אבל יש להם גם טענה כלכלית. ההצמדה הכריחה את הונג קונג לוותר על שליטה במדיניות המוניטרית שלה וללכת בעקבות החלטות הריבית של הפדרל ריזרב. אבל בנקודה כלשהי היצמדות לפד עלולה לפעול בניגוד לצרכי הכלכלה המקומית ואז לא תהיה ברירה אלא להיפרד.

הפד העלה את הריבית ב־4.25% השנה במאמץ להוריד את האינפלציה הגבוהה בארה"ב. הונג קונג, שכלכלתה התכווצה במשך שלושה רבעונים רצופים, הלכה בעקבות העלאות הריבית האלה כדי לשמור על ההיצמדות.

קשה גם להגן על ההיצמדות. הרזרבות של קרן שער המטבע של הרשות המוניטרית של הונג קונג התכווצו השנה ב־80 מיליארד דולר, בין היתר בגלל שמכרה דולר ארה"ב למימון רכישת דולר הונג קונג כל פעם שהמטבע הגיע לשער של 7.85 דולר הונג קונג לדולר - משהו שקרה ב־2022 מספר פעמים.

הקרן המוניטרית של הונג קונג מכרה 31 מיליארד דולר ארה"ב בינתיים השנה, הרבה יותר מ־13 מיליארד שהוציאה בהתערבות בשוק המטבעות הזרים ב־2018, כשהדולר של הונג קונג נחלש, על פי נתונים מהרשות.

אנליסטים אומרים שהטיעונים האלה מתעלמים מהדברים החיוביים בהיצמדות הדולר ההונג קונגי והיכולת של הונג קונג לשמר אותה. סכום של 423 מיליארד דולר שהיו לעיר בעתודות מטבע זר בסוף נובמבר הוא עדיין יותר ממספיק כדי להגן על המטבע, כך אמרו. העתודות של קרן שער המטבע גדולות ביותר משני שליש מהגודל של הבסיס המוניטרי של הונג קונג, מדד של כמות המטבעות המסתובבים בכלכלה.

יש להונג קונג מעט להרוויח מהצמדת הדולר למטבע הסיני, היואן, שגם הוא מוגן מכוחות שוק חיצוניים. בסין היבשתית, הבנק המרכזי של המדינה מרשה ליואן להיסחר בתוך טווח יומי קבוע מול סל מטבעות הכולל גם את הדולר האמריקאי.

היואן שמחוץ לסין נסחר יותר בחופשיות, אבל הנזילות שלו קטנה יותר ורק לעתים רחוקות הוא יוצר פער גדול מול ערך המטבע ביבשת. מוקדם יותר השנה היואן נחלש ליותר מ־7.25 לדולר, באוקטובר, לפני שהתחזק לאחרונה ל־6.98 יואן לדולר.

הפד מתקרב לסוף מחזור העלאות הריבית שלו

סין צפויה להיות פרגמטית לגבי תפקיד ההיצמדות של הדולר האמריקאי בהונג קונג. למרות שיש היגיון בטיעון של אקמן, התזמון שלו מוקדם מדי, כך אמר ג'ו וונג, מנהל שערי מטבע בסין ואסטרטגיית שערים ב־ PNB Paribas .

"כשהיואן יהפוך לצף באופן מלא וניתן להמרה באופן מלא, אנו עשויים לא להזדקק להיצמדות לדולר של הונג קונג", אמרה וואנג. "אבל התנאים האלה לא התקיימו, אז יש היגיון יסודי בכך שיהיה מטבע הקשור לדולר".

עליית שערי הריבית בתקופה של התכווצות כלכלית בהונג קונג היא בעיה באופן מובהק, אבל כלכלנים רבים חושבים שהפד מתקרב לסוף מחזור העלאות הריבית שלו.

האנליסטים של ברקלייס PLC למון ז'אנג ואשיש ארגוואל חושבים שהירידה בסופו של דבר בשערים בין בנקים בהונג קונג תפגר אחרי זו בארה"ב וזה יעזור לתמוך בדולר ההונג קונגי.

אקמן הימר נגד ההיצמדות על ידי אופציות מכר שמעניקות לו את הזכות למכור נכס במחיר ספציפי עד זמן מסוים בעתיד. אם הדולר של הונג קונג נסחר מתחת למחיר שבו ניתן להפעיל את האופציות האלה, אקמן יוכל להרוויח את הפער בין המחיר המובטח על ידי האופציה ומחיר השוק הזול יותר.

משמעות השימוש באופציות היא שקרנות גידור יכולות לעשות רווחים גדולים בעלות ראשונית קטנה יחסית. ווינשטיין מ־ Saba Capital אמר שהמסחר הזה הוא "כרטיס לוטו" המציע תשואה של 200 ל־1 או יותר.

בגלל שמותר לדולר ההונג קונגי להיסחר בטווח מסוים מול דולר ארה"ב, קרנות הגידור האלה עדיין יכולות לעשות כסף בלי שהמטבע ייצא מהטווח הזה, אם כי התשואות שלהן יהיו הרבה יותר קטנות אם ההיצמדות בין המטבעות תגיע לקיצה.