אהרון פרנקל מימש את האופציה: רכש 11% ממאגר תמר מידי מובאדלה תמורת כחצי מיליארד דולר

בחודש ספטמבר אשתקד חתמה שותפות דלק קידוחים על הסכם מחייב למכירת חלקה (22%) במאגר הגז תמר לחברת מובאדלה פטרוליום מאבו דאבי תמורת כמיליארד דולר

אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס
אסדת קידוח ''תמר'' / צילום: אלבטרוס

איש העסקים אהרון פרנקל מימש היום אחר הצהריים את האופציה שקיבל מחברת מובאדלה פטרוליום, לרכישת 11% ממאגר הגז תמר. פרנקל ישלם תמורת הנתח המדובר מהמאגר סכום של 522 מיליון דולר, כאשר מרבית הסכום ימומן על ידי בנקים מישראל והעולם ופרנקל יזרים בעסקה הון עצמי בשיעור של 30%, קרוב ל-160 מיליון דולר.

● דלק קידוחים יוצאת ממאגר תמר: מוכרת את חלקה בכמיליארד דולר 

מובאדלה רכשה 22% ממאגר הגז תמר תמורת כמיליארד דולר לפנני כשנה. המהלך בוצע דרך שתי חברות ייעודיות, תמר אינווסמנט 1 ותמר אינווסטמנט 2. כך שהוא פותח פתח לצעד המכירה לפרנקל. מובאדלה העניקה לפרנקל אופציה לרכישת הנתח המדובר להשלמה בתוך חודשים ממועד השלמת העסקה שלה, ובנוסף ניתנה עוד אפשרות להארכה לעוד 6 חודשים, ובסה"כ שנה. היות והעסקה הושלמה בפבראר 2022, המשמעות היתה שעל הצדדים להשלים את המגעים למימוש האופציה עד לפברואר הקרוב, כשבפועל התכווננו הצדדים לעשות זאת עד לסוף השנה הנוכחית.

מקורביו של אהרון פרנקל מציינים כי האופציה ניתנה לו מלכתחילה, בשל המעורבות שלו לקידום המכירה של חלק מהמאגר למובאדלה. "הצעדים נעשו ברוח הסכמי אברהם, כשמימוש האופציה הוא משהו שפרנקל מאוד מעוניין בו. הוא מאמין במאגר הגז הזה ומעריך שירצה להתרחב גם בתחומי האנרגיה המסורתית, כמו הגז הטבעי, וגם בתחומי האנרגיה הירוקה".

מאגר תמר הוא שדה גז טבעי, שמפיק גם קונדנסט (גז טבעי מעובה). המאגר ממוקם בים התיכון, כ-90 קילומטר מערבית לעיר חיפה. המאגר ממוקם בעומק של כ-5,000 מטר מתחת לפני הים, כאשר עומק המים באזור עומד על כ-1,700 מטר. השדה עצמו משתרע על פני שטח של 100 קמ"ר, ועובי שכבות המאגר מגיע עד ל-300 מטר.

שדה תמר התגלה בינואר 2009 והפקת הגז ממנו החלה ארבע שנים לאחר מכן. אומדן עתודות הגז במאגר מוערך ב-11.1 טריליון רגל מעוקבת (TCF) של גז טבעי, וכ-14.5 מיליון חביות קונדנסנט. 

מלבד מובדאלה בעלות הזכויות בתמר הן שברון מדיטרניאן לימיטד (25%), ישראמקו (28.75%) תמר פטרוליום (16.75%), דור חיפושי גז (4%) ואוורסט (3.5%). 

מוקדם יותר החודש דיווחה תמר פטרוליום כי קיבלה החלטת השקעה סופית (FID) להרחיב את יכולת ההפקה של שדה תמר. השותפות במאגר קיבלו את ההחלטה להתקדם עם השלב הראשון (מתוך שניים) שבמסגרתו אושר תקציב של 673 מיליון דולר בגין כלל הפרויקט, להשקעה בהקמת צינור הולכה שלישי מהבארות לאסדה של תמר. כמו כן, יבוצעו השקעות במתקן הקבלה של הגז הטבעי באשדוד, כמו גם בתשתיות הימיות ובאסדה. ההשקעה נועדה להגדיל את היקף ההפקה מ-1.1 מיליארד רגל מעוקב (BCF) ביום ל-1.2 BCF החל מתחילת שנת 2025.

אהרון פרנקל הוא אחד מאנשי העסקים הפעלתנים והפוריים בשנים האחרונות בארץ. מוקדם יותר השנה ניסה להוביל מהלך לרכישת נתח מניות משמעותי ברשת הסופרמרקטים שופרסל. הרעיון היה שהמוסדיים השונים, למעט מגדל (שלא היה מעוניין להשתתף) ימכרו לו נתח מאחזקותיהם, שיוביל את פרנקל בסוף היום להחזקה כבעל מניות דומיננטי. המהלך לעת עתה, לא מומש.

בניגוד לצעדיו בשופרסל, הצליח פרנקל לבצע השקעה מוצלחת ביותר בחברת גב-ים. הוא רכש 37% מהחברה, חלק גדול מהמניות במהלך שנת 2020 מוכת הקורונה, שאותם מכר בהמשך לנכסים ובניין שבשליטת דסק"ש בתמורה ל-3.1 מיליארד שקל. במהלך המהיר גרף פרנקל רווח מדהים של 1.25 מיליארד שקל בתוך פחות משנתיים.

פרנקל (65) נולד וגדל בבני ברק, במשפחה דתית ובבגרותו למד בישיבת פוניבז'. את דרכו העסקית החל כבר בתחילת שנות ה־20 שלו: ראשיתה בהשקעה בתעשיות של קיבוצים ומושבים, ובהמשך במזרח אירופה. בסוף שנות השמונים התבקש על ידי הסוכנות היהודית לסייע בהבאת יהודים לארץ. ובהמשך נכנס לעסקי התעופה, שצמחו מאוד בתחילת שנות התשעים.