למרות שני מכרזי דיור מוצלחים: שיווקי דירה להשכיר לא עומדים ביעד

בכרמיאל שווק בהצלחה מכרז שני של דירה להשכיר בו זכתה חברת שרגאוי, וברמת גן קבוצת אקרו זכתה לראשונה במכרז דומה • ועדיין, ההישגים השנתיים רחוקים מהיעד: עד כה שווקו כ־5,700 יחידות דיור, ונסגרו בהצלחה מכרזים עבור כ־3,600 יח"ד

תכנון הבניינים במתחם תל השומר / הדמיה: איוולב מדיה
תכנון הבניינים במתחם תל השומר / הדמיה: איוולב מדיה

שני מכרזים של דירה להשכיר, עם 300 יחידות דיור לשכירות ארוכת טווח, שווקו לאחרונה בהצלחה ברמת גן ובכרמיאל. במכרז אחד, ברמת גן, זכתה קבוצת אקרו, לה זוהי זכייה ראשונה במכרז ממשלתי לדיור להשכרה, ובמכרז השני זכתה חברת שרגאוי יזום ובנייה - מכרז שני של דירה להשכיר המשווק בהצלחה בכרמיאל. לכאורה, ישנן סיבות רבות לחגוג את השיווק המוצלח, אך מבחינה שנתית היקפי השיווקים נמוכים.

נזכיר כי גורמי ממשלה וראשי הגופים הרגולטוריים השונים הצהירו לאורך שנת 2021, וגם בתחילת שנת 2022, כי יעד השיווק במסגרת מכרזי דירה להשכיר הוא 10,000 השנה, זאת לאחר שיא של כ־6,500 יח"ד ב־2021. בדיקת גלובס מראה שאנחנו נמצאים הרחק משם: עד כה, כשבוע וחצי לפני תום שנת 2022, שווקו בהצלחה במכרזי החברה הממשלתית 3,594 יחידות דיור, ושווקו בסך הכול (כולל השיווקים המוצלחים) 5,726 יחידת דיור, משמע קצת יותר מ־55% מהיעד לשנה הנוכחית.

ענבל דוד / צילום: דורון לצטר
 ענבל דוד / צילום: דורון לצטר

בחברת דירה להשכיר מציינים כי עד לסוף השנה תגיע החברה לכ־8,000 יחידות דיור משווקות במכרזים. בהודעה לתקשורת בעקבות שני השיווקים אמרה מנכ"לית דירה להשכיר ענבל דוד: "בשנתיים האחרונות נמצאת דירה להשכיר בתנופת שיווקים חסרת תקדים. ב־2021 שיווקה החברה 6,550 יחידות דיור, ועד סוף שנת 2022 אנחנו צפויים להגיע לשיא חדש של שיווקים".

הזכייה של אקרו: מחיר ליח"ד נמוך בחצי מהמחירים ב־2021

כאמור, הזוכה במכרז במתחם תל השומר דרום ברמת גן, לבניית 209 יחידות דיור להשכרה, היא קבוצת אקרו  המתמודדת בימים האחרונים עם ירידה משמעותית במחיר המניה שלה בבורסה. על רקע הקולות המדברים על כדאיות נמוכה יותר לפרויקטי שכירות ארוכת טווח, בשל עליית הריבית, נציין כי אקרו תשלם על הקרקע כ־204 מיליון שקל, כולל עלויות פיתוח - נמוך בכמחצית ממחיר השומה על הקרקע - וכי בנטרול הוצאות הפיתוח מדובר על מחיר של כ־837 אלף שקל על הקרקע לכל יחידת דיור.

זיו יעקובי, מנכ''ל קבוצת אקרו נדל''ן / צילום: אלכס פרגמנט
 זיו יעקובי, מנכ''ל קבוצת אקרו נדל''ן / צילום: אלכס פרגמנט

באוגוסט 2021 שווק מכרז לדיור להשכרה גם כן במתחם תל השומר דרום, שבו זכתה חברת גזית גלוב, תמורת 430 מיליון שקל ללא הוצאות פיתוח, עבור הקמת 243 יחידות דיור - סכום המשקף מחיר של כ־1.77 מיליון שקל קרקע ליחידת דיור. במילים אחרות, הזכייה במכרז האחרון משקפת מחיר הנמוך ביותר מחצי מהמחיר ששילמה גזית גלוב רק לפני כשנה, והיא זו המבטיחה לאקרו, כנראה, פרויקט רווחי בתשואה סולידית לאורך זמן, גם בסביבת הריבית הקיימת היום. הדירות בפרויקט יושכרו ל־20 שנים לפחות.

המכרז הנוסף, הראשון מסוג דירה להשכיר בכרמיאל, מציע 91 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח בשכונת רמת רבין בעיר. חברת שרגאוי תשלם כ־7.6 מיליון שקל על הקרקע (סכום המשקף מחיר קרקע ליח"ד של כ־85 אלף שקל), ותוסיף על כך כ־9.3 מיליון שקל הוצאות פיתוח. יחידות הדיור ייועדו להשכרה למשך 15 שנים לפחות.

ענבל דוד, מנכ"לית דירה להשכיר: "השלמתם בהצלחה של המכרזים ברמת גן ובכרמיאל מבטאת את אמון ציבור היזמים בשוק הדיור להשכרה ארוכת טווח. נמשיך לפעול לביסוס ומיסוד שוק השכירות ארוכת הטווח בישראל ולייצר למשקי הבית הגרים בשכירות אלטרנטיבה ראויה לדירה בבעלות".

עו"ד יעקב (ינקי) קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל: "ברכות לאקרו על זכייתה במכרז, בה ייבנו מאות דירות חדשות להשכרה ארוכת טווח, אשר יעניקו הזדמנות חשובה ונדרשת למשפחות ולצעירים שאין בבעלותם דירה, תושבי המרכז המבקשים להתגורר בשכירות בסמוך למקום עבודתם או למערכות החינוך של ילדיהם, או למשפחתם. אין ספק שמכרזים מסוג זה מסייעים רבות ויוצרים הזדמנויות והיצע חדשים לדיור להשכרה".

זיו יעקובי, מנכ"ל קבוצת אקרו: "זו עסקה המהווה אבן דרך חשובה בפעילות הקבוצה ומבשרת על כניסתנו לשוק חדש, שהולך ומתפתח בישראל ובערים מרכזיות בעולם, בין היתר על רקע העלייה במחירי הדיור, מחסור משמעותי בקרקעות באזורי הביקוש וצורך מהותי וחיוני של היצע של דיור להשכרה איכותי לטווח ארוך, ובכוונתנו להמשיך לאתר ולבחון עסקאות נוספות בתחום".