בארנס אנד נובל פותחת חנויות חדשות ומובילה את התחייה של הרשתות הגדולות ב-2023

הרשת פותחת יותר חנויות מאשר היא סוגרת, כולל שתיים בבוסטון באזור שבו שכנו חנויות של אמזון • ניתוח שוק, מדור חדש 

חנות ספרים של רשת בארנס אנד נובל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ. קריאייטיב
חנות ספרים של רשת בארנס אנד נובל / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ. קריאייטיב

בארנס אנד נובל מתכננת לפתוח עוד 30 חנויות בשנה הבאה, וזה סימן לכך שהקמעונאיות הגדולות מתרחבות מחדש לאחר שנים של צמצום החנויות הפיזיות.

רשת הספרים מתכווצת כבר יותר מעשור בשל המאבק שלה באמזון ובקמעונאיות אונליין אחרות, וכיום יש לה בערך 125 פחות חנויות מאשר בשיאה, לפני 14 שנה. אבל השנה בארנס אנד נובל פותחת יותר חנויות מאשר היא סוגרת, כולל שתיים באזור בוסטון בלוקיישנים שבעבר היו של אמזון. 

עליות המחירים דחפו כלפי מעלה גם את הדירות היקרות, אבל החגיגה נגמרה 
עסקאות הנדל"ן נחתכו, המחירים עוד לא: איך מוכרים דירות בשוק שנמצא בירידה ומה צפוי ב-2023

החנויות של בארנס אנד נובל חוו עלייה בביקוש מצד צרכנים מאז סוף מגפת הקורונה, משום שכל מוכרות הספרים נהנו מכך שאנשים חזרו לקרוא בזמן שהיו תקועים בבית, כך לדברי ג'יימס דאונט, המנכ"ל. החברה עשתה גם שיפוצים בחנויות בזמן שהן היו סגורות, הוא מוסיף.

"עכשיו יש לנו גם את הרווחיות ואת הביטחון להתחיל לפתוח חנויות שוב", אמר דאונט, שנטל את המושכות בחברה ב-2019.

הוא לא לבד. קמעונאיות גדולות אחרות מתרחבות שוב אחרי שנים של סגירת חנויות, סימן לחוסן של התעשייה אחרי מגפת הקורונה.

חנות דיסקואנט לבגדים בברלינגטון בדרך לפתוח 87 חנויות חדשות בשנה הפיסקלית שמסתיימת ב-28 בינואר. חברת Ross Stores מצפה להוסיף 92 חדשות של בגדים מוזלים וחפצים לבית השנה. TJX Companies, החברה שבבעלותה מותגים כמו T.J. Maxx ו-Marshalls הוסיפה 104 חנויות במיקומים חדשים השנה, ויש לה תוכניות לפתוח עוד 1,500 בשנים הבאות, לפי הדובר.

מתרחבים, אבל בזהירות

קמעונאים גדולים מתרחבים יותר בזהירות מאשר בעבר, אומרים מומחים בתחום הקמעונאות והנדל"ן. אז חברות פתחו יותר מדי חנויות יותר מדי מהר, והמכירות לא הספיקו כדי לעמוד בקצב. הקמעונאים היום עורכים תחקיר מעמיק על מיקומים פוטנציאליים לפני שהם חותמים על חוזה ומשתמשים בטכנולוגיות למעקב אחר מיקומים ומכירות כדי לקבוע איפה חנויות חדשות יצליחו ולאיזה שטח הן זקוקות.

"הרבה מהקמעונאים בקטגוריות של הרשתות הגדולות הופכים חכמים יותר הודות לטכנולוגיה ולמידע", אומרת אנג'י סולנקי, מנהלת לאומית של תחום הקמעונאות בארה"ב בפירמת ייעוץ הנדל"ן Colliers . "זה דבר שלא היה קיים בעבר".

השכירות לשטח מסחרי גדול של כ-1,860 מ"ר ומעלה בדרך להגיע לכ-5.5 מיליון מ"ר השנה, דומה ל-2021 אולם נמוך בהרבה מהיקף כ-7.1 מיליון מ"ר ב-2019, אומר ברנדון סווק, מנהל לאומי בחברת המידע והאנליזה CoStar Group Inc. "בסך-הכול זה ממשיך בקצב מדוד", הוא אומר.

ההתרחבות של הרשתות הגדולות הגיעה לשיא ב-2007, כשחברות השכירו ובנו יותר מ-130 מיליון רגל רבועה של חנויות גדולות, אומר סווק.

הצמיחה המהירה נעצרה במהלך המשבר הפיננסי של 2008 כשההוצאה של הצרכנים נעצרה. בתור עשור, מאות חברות, כולל שחקניות גדולות כמו טויס אר אס ו-Sports Authority, הגישו בקשות לפשיטת רגל וסגרו חנויות רבות.

מגפת הקורונה חיסלה עוד קמעונאיות שהיו בקשיים. אבל התהליך למציאת הגודל הנכון לחנויות הושלם פחות או יותר לפני המגפה, אומר סווק. ענף הקמעונאות ככלל נמצא בעמדה חזקה הרבה יותר, והקמעונאיות הודיעו שיפתחו יותר חנויות מאשר יסגרו השנה.

ההתרחבות האחרונה של בארנס אנד נובל מגיעה אחרי שנים של התכווצות הנדל"ן שלה. בשיאה ב-2008 היו לה 726 חנויות פיזיות, וכיום יש לה בערך 600, לפי נתוני החברה.

חוזה באפר איסט סייד במנהטן

הרבה מהחנויות החדשות קטנות יותר בשטחן ונפתחות בשווקים שבהן היו בערב חנויות גדולות יותר שנסגרו. באפר איסט סייד במנהטן, בארנס אנד נובל חתמה לאחרונה על חוזה לשכירת חנות בשטח 650 מ"ר במרחק בלוק מהחנות הרב-קומתית בשטח 4,645 מ"ר שהייתה לה ונסגרה במהלך המגפה. המיקום החדש, מול חנות מצרכים של Whole Foods, נמצאת בקומת הקרקע שאכלסה בעבר בית מרקחת של רשת Duane Reade.

"מנקודת מבט נדל"נית הם הצליחו להיות שקולים ומהירים מספיק כדי להסתפק בשטח קטן יותר", אומר אריאל שוסטר, שתיווך בעסקה. הוא סגן יו"ר בחברת הנדל"ן ניומרק.

רשת בארנס אנד נובל ממשיכה לפתוח חנויות גדולות, אבל דאונט אומר כי גודל החנויות החדשות נקבע לפי מה שפנוי ובהישג יד. הרשת מתמקדת בעיקר בהפיכה של כל חנות למקום שבו הקונים ישתהו, אומר דאונט. בחנות שנפתחה לאחרונה בריברהד, ניו יורק, סודרו המדפים בסדר שנראה יותר אנלוגי ודומה לחנות ספרים עצמאית מאשר לסגנון הסופרמרקט שאפיין את חנויות הענק שלה בעבר.

"זה יוצר חוויה אחרת לגמרי", אומר דאונט, שייסד ועדיין נמצאת בבעלותו רשת של חנויות ספרים עצמאיות בבריטניה מולדתו.

זהו שינוי חד לעומת האסטרטגיה הקודמת של החברה, שבה הבכירים דחפו לחנויות גדולות שהיו דחוסות בספרים וכוח-האדם בהן היה הזול ביותר שבנמצא, אומר דאונט.

"אלה היו חנויות ספרים גרועות שהיו דלות, לא מושכות והיו מדכדכות", הוא אומר. "אם אתה עושה את זה, המכירות יורדות, ובסופו של דבר אתה נאלץ לסגור חנויות".

בארנס אנד נובל סגרה 20 חנויות נטו במהלך המגפה וניצלה את הזמן שבו הן היו סגורות לחידוש משמעותי של החנויות והמלאי.