רשות המסים יצאה במבצע "גרגירי זהב": 120 מיליון שקל נגבו מפלאפליות וחומוסיות

בשבוע האחרון יצאו משרדי מע"מ למבצע גבייה נרחב בעסקים, שבחלקו התמקד בפלאפליות ובחומוסיות, במטרה לבדוק את סבירות הדיווח, את רמת הציות להוראות ניהול ספרים, את רישום התקבולים ואת הציות לחוק לצמצום השימוש במזומן • תיקי העוסקים שנבדקו והתגלו בהם ליקויים הועברו להמשך ביקורת מעמיקה

פלאפל / צילום: תמר מצפי
פלאפל / צילום: תמר מצפי

השבוע אכלו עובדי רשות המסים לא מעט פלאפל וחומוס במסגרת העבודה, ובדרך גילו כי לא כל העסקים בתחום מדווחים כנדרש לרשות: בשבוע האחרון יצאו משרדי מע"מ בכל רחבי הארץ למבצע גבייה נרחב בעסקים ברחבי הארץ, שבחלקו התמקד בפלאפליות ובחומוסיות ברחבי הארץ, בצפון, במרכז ובדרום, במטרה לבדוק את סבירות הדיווח, את רמת הציות להוראות ניהול ספרים, את רישום תקבולים ואת הציות לחוק לצמצום השימוש במזומן. בסך-הכול נערכו 168 ביקורות. 

בהרכב של 11 שופטים: בג"ץ ידון בעתירות נגד חוק דרעי
כתב אישום נגד מייק בן ארי: הונאת פירמידה בהיקף של 550 מיליון שקל 
גולדקנופף הורשע בעבר בעבירת בנייה וביקש התחשבות: "יש לי 8 ילדים" | בלעדי
רשות המסים השיקה טופס חדש לצורך החזר מס, וחוללה סערה 

במבצע, שזכה לכינוי "גרגיר הזהב", השתתפו גם נציגים של משרדי מס הכנסה ושוטרים, ונערכו 168 ביקורות בעסקים ופעולות גבייה ואכיפה אצל 1,661 עוסקים מענפים שונים.

בסוף המבצע נגבו מ-1,250 עסקים כ-120 מיליון שקל, ו-112 כלי רכב עוקלו עד להסדרת תשלום, אשר שבעה מהם כבר שוחררו לאחר שהוסדר חובם. בנוסף, בוצעו 54 עיקולי אשראי, שלאחריהם מרבית העוסקים הגיעו להסדיר את חובם.

"בקרוב אני אשים קופה - חודש-חודשיים"

במהלך המבצע הגיעו המבקרים בין היתר לדוכן פלאפל בפתח תקווה בעקבות חשד כי בעל הדוכן אינו מדווח כראוי על הכנסותיו. לאחר תצפיות מוקדמות נערכה קניית ביקורת, שלאחריה בעל הדוכן לא רשם את הקנייה בשום מקום. לאחר שעובדי רשות המסים הזדהו בפניו, אמר בעל הדוכן כי הוא מנהל רישום פרטי בבית על הכנסותיו, ומסר מידע שגוי או סירב לענות על שאלות נוספות.

במקרה אחר, בעסק מוכר למכירת חומוס בנתניה, בוצע חיפוש בעסק בליווי שוטרים, ואותרו ליקויים בניהול הספרים. במהלך הביקורת התגלה כי אין קופה רושמת בעסק, ובעל העסק אמר על כך: "בקרוב אני אשים קופה... חודש-חודשיים".

במקרה אחר הגיעו המבקרים לחנות בעכו, בשעה שבעל העסק לא היה נוכח במקום. אביו והעובדים בחנות סירבו לשתף פעולה, לא הסכימו לפתוח את הקופה והורידו את השאלטר של החשמל, ולפיכך עובדי רשות המסים נאלצו לבצע ביקורת ידנית בלבד. במהלך הביקורת הידנית שהתבצעה בקופה התגלה כי ישנם פערים בין רישום ההכנסות לבין הכסף המזומן שנמצא בקופה.

תיקי העוסקים שנבדקו והתגלו בהם ליקויים הועברו להמשך ביקורת מעמיקה במחלקת הביקורת והשומה במשרדי המע"מ האזוריים.

במסגרת המבצע נערכו בנוסף פעולות גבייה ואכיפה נרחבות. באחת מהן נמצא עוסק מפתח תקווה שנהג לצבור חובות רבים למדינה שאותם הוא אינו משלם. לאחר שרכבו עוקל על-ידי ההוצאה לפועל, הגיע העוסק למשרדי מע"מ והסדיר תשלום חוב של 50 אלף שקל.