עיכוב המעבר לדור 5 עלול לחשוף את ישראל למתקפות סייבר

דרישת יהדות התורה בהסכמים הקואליציוניים לבטל את סגירת רשתות דור 2 ו־3 עלולה לעלות לישראל ביוקר • מערכות מומחים בתחום התקשורת מזהירים מהשפעות ההחלטה

דור 5 בסלולר / צילום: Shutterstock, Lisic
דור 5 בסלולר / צילום: Shutterstock, Lisic

בתחילת השבוע חשף שר התקשורת היוצא יועז הנדל דרישה של יהדות התורה מהליכוד בהסכמים הקואליציוניים. לפי הסעיף, "תבוטל החלטת משרד התקשורת בעניין 'סגירת רשתות רט"ן (רדיו וטלפון נייד) הפועלות בטכנולוגיות ישנות". המשמעות היא עצירת התהליך של צמצום ולבסוף סגירת התדרים המשמשים רשתות דור 2 ודור 3, זאת בשל השימוש הגבוה בחברה החרדית בטלפונים כשרים וישנים יותר. 

המזומנים אוזלים וההשקעות בשפל: תוכניות ההישרדות של חברות ההייטק לחורף הגיוסים של 2023 
הצרות של טסלה: המניה צונחת, מאסק עסוק בטוויטר, והמפעל בסין משותק 

הנדל תקף בפוסט שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו את הדרישה והסביר כי המהלך ימנע התקדמות בפריסת התשתיות לרשתות מהדור ה־4 ו־ה5: "אם לא מפנים תדרים, אי־אפשר להתקדם. זה כמו כביש עפר לסוסים ועגלות שחייבים לסלול אותו, למרבה צערם של בעלי הכרכרות". 

יועז הנדל / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
 יועז הנדל / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

"פגיעה ביכולת ספקיות הסלולר לייצר חדשנות"

יום לאחר פרסום הדברים, השר הנדל זכה לחיזוק לטענתו. בסדרת ציוצים בטוויטר הסביר ד"ר תומר סימון, מומחה לתקשורת, את חלק מהשפעות ההחלטה, אם אכן תתממש. "זה לא רק החשש מקרינה עודפת במרחב הציבורי - תחשבו על זה, צריך את המשדרים של כל הדורות פרוסים בכל המדינה כדי לאפשר כיסוי - זה גם איומי סייבר שהם גבוהים יותר בדורות הישנים", כתב ד"ר סימון. "זו גם עלות כלכלית גבוהה על ספקיות התקשורת שצריכות לתחזק ולנהל ארבע רשתות סלולריות במקביל. מדובר בפגיעה ביכולת של הספקיות לייצר חדשנות, ומכאן ישירות פגיעה בצמיחה הכלכלית של סקטורים מסורתיים יותר בישראל".

גורם מקצועי המעורה בפרטי הטמעת הרשת בישראל מחזק בשיחה עם גלובס את הדברים ואומר כי "בעולם הטכנולוגי זה נקרא 'זנב ארוך'. מתישהו העלויות של לגרור את הזנב הזה מאוד כבדות, מכבידות על הארגון, וצריך להשקיע הרבה עלויות בלשמור על זה מתפקד".

אבל מעבר להשלכות על חברות הסלולר, הגורם מסביר כי פריסת התשתיות שיאפשרו את הפעלת דור 5 מתעכבת בשל הצורך לתחזק את הרשתות הישנות. תקשורת סלולרית מתבצעת באמצעות תדרי רדיו שמשדרים ומקבלים שדרים מאנטנה בתא שטח מסוים. בישראל, בשל תא השטח הקטן יחסית, כשבוחרים להקדיש תדר מסוים לתקשורת של דור 2 ו־3, בהכרח פחות תדרים יוקצו לדור 4 ו־5, ולעתים תדרים אף יחולקו בין מספר טכנולוגיות.

עיקר הטכנולוגיה בדור 5 היא רוחב פס רחב הרבה יותר ממה שהיינו רגילים בדורות הקודמים. המשמעות היא קצב העברת נתונים גבוה מאוד, מה שמיתרגם למהירות גלישה משופרת וזמני שיהוי נמוכים מאוד. יתרון משמעותי נוסף של הטכנולוגיה היא היכולת שלה לתמוך במספר גדול מאוד של מכשירים במקום אחד, מבלי לפגוע באיכות ובמהירות השירותים השונים. הטכנולוגיה אמורה לשמש למגוון אפליקציות מתקדמות כמו ערים חכמות, רכבים אוטונומיים, אצטדיונים ומפעלים חכמים, ועוד.

האם המהלך עלול להפוך את ישראל לפחות אטרקטיבית להשקעות זרות? עיכוב בפריסת והפעלת הטכנולוגיה של דור 5 עשוי לפגוע ביכולת של חברות לערוך ניסויים משמעותיים ולהתקדם בפיתוח מוצרים שמסתמכים על הפס הרחב שמאפשרת הטכנולוגיה. "אחת היכולות בדור 5 היא ליצור רשת פרטית, וכך למשל להקים איזור של ניסויים ברכבים אוטונומיים", הסביר הגורם. "כעת אין באמת פריסה, ואין באמת פריסה טובה, ולכן אין אפשרות לבצע את הניסויים האלה".