התפרצות הקורונה בסין הביאה איתה שלל פייקים ברחבי העולם

הקורונה בסין נמצאת בעלייה חדה, ואיתה גם הפייקים ברשתות החברתיות • המשרוקית של גלובס

במה שנראה כמו פלאשבק לסוף 2019 ותחילת 2020, התקשורת מספרת על קורונה בסין. זאת על רקע עליית התחלואה במדינה והצפת בתי החולים בה. שורת מדינות, ביניהן ישראל, מתנות את הכניסה מסין בהצגת בדיקת קורונה שלילית. וכפי ששלוש השנים האחרונות לימדו אותנו, איפה שיש קורונה, יש גם פייקים. הנה כמה נבחרים מהעולם.

מפגינים גמישות. ההחלטה של ממשלת סין להפסיק עם המדיניות של הגבלות ובדיקות המוניות - החלטה שהגיעה על רקע המחאות ההמוניות שם - עשתה את שלה בעליית התחלואה. אבל נראה שנשיא סין, שי ג'ינפינג, דווקא טופח לעצמו על השכם. "[גמישות] היא סימן לממשל לאומי טוב", שי נראה אומר בסרטון שנפוץ ברשתות החברתיות בהונג קונג, ומסביר שבאופן כזה ניתן להדק ולשחרר את החבל בהתאם לצורך. ברשתות החברתיות היו מי שפחות אהבו את זה. "הוא טעה במשך שלוש שנים, ועדיין רוצה שיהללו אותו על תבונתו", נכתב באחת התגובות לסרטון. אבל כפי שהראו בודקי העובדות של סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, מדובר בסרטון ישן. הדברים נאמרו במרץ 2020, בתקופה בה תושבי סין התבקשו להראות תו ירוק שיאשר שהם בריאים בכניסה לכל התקהלות. נותן קונטקסט קצת אחר לדברים.

סגר על העיר. האם נסיגתה של סין ממדיניות "אפס הדבקה" הייתה ממש אבל ממש זמנית? "הכללים ממשיכים להשתנות", נטען בפוסט ויראלי, שסיפר שבעיר הסינית שיאן "התחילו לדרוש בדיקת קורונה שלילית" והוסיף: "נראה שהמפלגה הקומוניסטית של סין מאמינה שבדיקות הן הדרך הטובה ביותר להתמודד עם קורונה". לטקסט הזה נוסף סרטון של איש ממשל מסביר שהולך להיפתח סבב בדיקות חדש בדצמבר. אבל כפי שהסבירו ב־AFP, הכוונה הייתה לדצמבר 2021, ושוב מדובר בסרטון ישן.

חופש המידע. נצא מסין לטובת הודו השכנה. שם, כך נראה, רוצים להילחם מאוד בפייק ניוז. כמה רוצים? פרסום מידע על קורונה שלא ע"י רשויות המדינה תיחשב לעבירה פלילית ובת ענישה. כלומר, ככה טוענים באינטרנט, אז זה בטוח נכון. "כל פוסט על קורונה הוכרז כעבירה בת ענישה ע"י הממשלה המרכזית", נטען בפייסבוק. "רק סוכנויות הממשלה יכולות לפרסם על קורונה". קצת דרקוני, אז מזל שזה פייק. בארגון בדיקת העובדות ההודי News Mobile בדקו באתר משרד הפנים ולא מצאו שום פרסום של תקנה כזו, וגם שר הפנים לא הודיע על שום דבר כזה. כדי להיות בטוחים, לשכת התקשורת הממשלתית הודיעה ששום תקנה כזו לא יצאה.

רק שפעת. כולם יודעים שקורונה זו רק מחלה קלילה, לא? "ארגון הבריאות העולמי הודה בטעותו וחזר בו לחלוטין", נטען בפוסט פייסבוק ויראלי בהודו. כעת, כך הפוסט, הארגון אומר שקורונה היא נגיף עונתי שגורם לשיעול וקצת כאב גרון, ו"אין שום סיבה לדאגה". בקיצור, שפעת. לשם הוכחה, צורף גם וידאו בו אנשי הארגון מסבירים את זה. רק שכמו ב־2020, גם הפעם הקורונה היא לא שפעת. בודקי העובדות של News Mobile חיפשו באתר של ארגון הבריאות העולמי ולא מצאו שום פרסום שטוען דבר כזה. והסרטון? הוא של גוף חוץ־פרלמנטרי שהקימו בגרמניה כתגובת נגד למדיניות הסגרים במדינה, ואין לה שום קשר לארגון הבריאות העולמי או לשום גורם רשמי אחר.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת:

הבדיקה של AFP: הסרטון של שי ג'ינפינג מתרברב במדיניות הקורונה הסינית הוא מ-2020

הבדיקה של AFP: לא הוכרזה חובת תו ירוק בעיר הסינית שיאן

הבדיקה של News Mobile: הודו לא אסרה על הפצת מידע על קורונה ברשתות

הבדיקה של News Mobile: ארגון הבריאות העולמי לא אמר שקורונה היא כמו שפעת