עו"ד מוכר חשוד ביצירת נאמנות פיקטיבית עבור לקוחו על מנת להתחמק ממס של מיליוני דולרים

רשות המסים עצרה בעל חברה לריפוד מכוניות בחשד לניסיון להתחמק מתשלום מס בהיקף מיליוני דולרים באמצעות יצירת נאמנות פיקטיבית • על פי החשד עורך דינו סייע בדיווחים כוזבים לרשות המסים

עו''ד חשוד בסיוע לעברות מס בשווי מיליוני דולרים / צילום: Shutterstock, Africa Studio
עו''ד חשוד בסיוע לעברות מס בשווי מיליוני דולרים / צילום: Shutterstock, Africa Studio

עו"ד מוכר חשוד שסייע ללקוחו להעלים מס בהיקף מיליוני דולרים, לאחר שדיווח על הסכם נאמנות פיקטיבי שיצר לכאורה אביו המנוח של הלקוח, שהיה תושב חוץ. רשות המסים עצרה אמש את ארי פערל, תושב קריית יערים ובעליה של חברה לריפוד מכוניות, בחשד לביצוע עבירות מס. על פי החשד, פערל ועורך דינו, החשוד גם כן בפרשה, ניסו להתחמק מתשלום מס בהיקף מיליוני דולרים באמצעות יצירת נאמנות פיקטיבית ודיווח על הסכם נאמנות כוזב.

מנגנון הנאמנות מאפשר לאדם (יוצר הנאמנות) למנות אדם אחר (נאמן) להחזיק בנכס עבורו או עבור צד שלישי (הנהנה), בין אם זה הורה שמעביר נכסים לנאמנות עבור ילדיו או נכדיו או אנשים עתירי נכסים שמעבירים נכסים לניהול חיצוני עבור כל המשפחה וכדומה. השימוש בנכסים נעשה בהתאם להוראות שנתן היוצר לנאמן מראש.

אמש עברה החקירה לשלב הגלוי שלה ועוה"ד ולקוחו נחקרו, לצד מעורבים נוספים בפרשה. בנוסף בוצע חיפוש בביתו של פרעל, במהלכו נתפסו מסמכים וחומרי מחשב. היום (ג') הובא פערל לדיון בתנאי שחרורו ממעצר בבית משפט השלום בת"א, ושוחרר בתנאים מגבילים.

בבקשה לשחרור פרעל ממעצר נטען, כי בשנת 2016 פנה עורך הדין החשוד בפרשה, בשמו של פרעל, למשרד פקיד שומה ת"א 3 בטענה כי יש לפטור את לקוחו מחבות מס בגין הכנסות מסוימות, מכיוון שאותן הכנסות מקורן בחשבון נאמנות שהקים אביו של הלקוח, שהיה תושב חוץ ונפטר בשנת 2018, על שם הלקוח, בני משפחתו ומטרות צדקה שונות. בדיווח של עורך הדין נטען כי מקור הכספים בנאמנות הינו בהכנסות שאינן חייבות במס בישראל, וכי לקוחו עלה לארץ בשנת 2007, כ-10 שנים לפני חתימת הסכם הנאמנות.

לאחר דיוני שומה שהתקיימו בפקיד שומה ירושלים 1 וחקירה סמויה שבוצעה בפקיד שומה חקירות ת"א עלה החשד, כי העובדות שנמסרו לפקיד שומה ת"א 3 היו כוזבות או חצאי אמת. מהחקירה עולה, כי פערל הינו תושב הארץ מזה שנים רבות וכי הנאמנות המדוברת כלל לא הייתה קיימת טרם ההסדר שהושג במרמה בשנת 2016 ולכן ההכנסות ממנה חייבות, לכאורה, במס.

בבקשת המעצר נכתב כי "בפועל, ממצאי החקירה הסמויה ביחידה החוקרת העלו כי מדובר במצג שווא - החשוד הנו תושב ישראל מזה שנים רבות , וכן לא הייתה קיימת כלל נאמנות טרם ההסדר שהושג במרמה בשנת 2016, קרי - לא היה יוצר תושב חוץ וכן לא היה קיים נאמן או נכסים שהוקנו לנאמנות מתוקף כתב נאמנות משפטי אמיתי".

עוד על פי בקשת המעצר, "חומרי החקירה וגרסתו של החשוד תומכים בעובדה כי לא הייתה כלל נאמנות טרם ההסכם שהושג במרמה בשנת 2016 וכי העובדות אשר נמסרו לפקיד השומה ערב ההסכם היו כוזבות או חצאי אמת".

***פרעל ועורך דינו הנם בגדר חשודים, לא הורשעו בעבירה ועומדת להם חזקת החפות