האב נישל את כלתו מהצוואה אך הבן הוריש לה את הרכוש. מה קבע בית המשפט?

בית המשפט לענייני משפחה דן במקרה בו אב הורה שאשת בנו לא תקבל את רכושו בירושה, אך הבן הוריש לאישתו את אותו הרכוש • ילדיו של הבן מאישה אחרת שלא נכללו בירושה טענו כי אביהם לא היה רשאי לצוות את רכושו לאשתו

האם זכותו של בן לצוות רכוש לאשתו, אם אביו נישל אותה הצוואה? / צילום: Shutterstock
האם זכותו של בן לצוות רכוש לאשתו, אם אביו נישל אותה הצוואה? / צילום: Shutterstock

אב לשלושה ערך צוואה לפני 23 שנים בה הוריש את רכושו לשלושת ילדיו. בצוואה כתב מפורשות כי לאשת הבן לא תהיינה זכויות בנכסים "בכל צורה שהיא", לרבות זכויות לפי כל חוק אחר. רכושו עבר לילדיו, ובין היתר מספר נכסים הועברו לבן.

● כפי שנחשף בגלובס: היועמ"שית מתנגדת למינוי אריה דרעי לשר - "חורג באופן קיצוני ממתחם הסבירות"
ביהמ"ש התבקש להכריע: כמה עסקאות הופכות מוכר דגים לנדל״ניסט?
קנו דירה במיליונים וגילו שהנוף נחסם. מה קבע בית המשפט?

מספר שנים לאחר מכן ערך הבן צוואה הדדית עם אשתו לפיה במותו של אחד מהם יירש האחר את כל עזבונו. בשנת 2020 נפטר הבן וילדיו מאישה אחרת, שלא קיבלו דבר בצוואה, התנגדו לקיומה בטענה כי אביהם לא היה רשאי לצוות את רכושו לאשתו מאחר ומדובר ברכוש שירש מאביו אשר הגביל את העברת הרכוש ואסר עליו להעבירו לאשתו. גם לא באמצעות ירושה.

השופט ליאור ברינגר מבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב קיבל את עמדת אשת הבן, שיוצגה על ידי עורכות הדין ליאת שקלרז ודנה תירוש ממשרד שקלרז תירוש, וקבע כי היא תקבל את הירושה ולא ילדיו של הבן המנוח מהאישה האחרת.

עורכות הדין ליאת שקלרז ודנה תירוש / צילום: שרון לוין
 עורכות הדין ליאת שקלרז ודנה תירוש / צילום: שרון לוין

"אין חולק שאדם רשאי לצוות את רכושו כרצונו" קבע ברינגר ודן בשאלה מה היה רצונו של האב המנוח כאשר חתם על הצוואה.

נקבע כי אם האב המנוח היה רוצה להגביל את בנו מלהוריש את הרכוש לאשתו, הוא יכל לרשום זאת במפורש, מאחר ומדובר בצוואה פורטת מאוד. "ככל שהתכוון להגביל את היורש (הבן המנוח) ביכולתו לצוות את רכושו לאחר (לאשה - נ.ש.), חזקה שהיה רושם את הדברים במפורש ולא במשתמע".

עוד הוסיף כי "זכותו של אדם לצוות מה ייעשה ברכושו לאחר מותו היא זכות חוקתית, זכות יסוד שאין להקל בה ראש. כדי לפגוע או להגביל זכות חוקתית זו של אדם, יש לעשות זאת באופן מפורש, ולא באמירה כללית שניתן לפרשה באופנים שונים".

השופט ליאור ברינגר / צילום: יוסי זמיר
 השופט ליאור ברינגר / צילום: יוסי זמיר

השופט הסכים עם הטענה של המתנגדים לצוואה כי הניסוח שלכלה לא תהיה זכות בנכסים "בשום צורה שהיא" ניתן לפרש כאילו האב התכוון שגם לא בדרך של הורשה. אלא שמאחר ופרשנות כזו מגבילה את הזכות החוקתית של הבן המנוח, היה על האב לנסח את המגבלה באופן ישיר ומפורש. לכן, השופט הגיע למסקנה כי הסעיף לא שולל את זכותו של הבן לצוות את הרכוש לאשתו כפי שעשה.

השופט ייחס משקל לפירוט הרב בצוואת האב, הכוללת הוראה גם נגד אשת הבן הנוסף, ולמינוי הבת על החלטות הקשורות לרכוש הבן. הבת נפטרה בינתיים ולא ניתן היה לקבל את הסכמתה.

ילדי הבן שהתנגדו הגישו ערעור אך השבוע חזרו בהם מהערעור בהמלצת ביהמ"ש והרכוש יעבור לאשת הבן.