מגרש כדורגל, חדר מסאז' ומסעדת שף: ההייטק במשבר, אבל השדרוגים במשרדים לא פוסקים

הפיטורים בהייטק נמשכים, אבל לפי החברות המתמחות בעבודות גמר, הדרישות של שוכרי המשרדים רק עולות: ממגרשי ספורט ופינות פנאי ועד לברז בירה בעמדת העבודה על הגג • "ישנה תחרות קשה בין החברות המובילות במשק על ליבו של העובד המוכשר הבא, וכולן רוצות להלהיב את המועמדים"

חלל עבודה משותף של חברת REGUS בכפר סבא / צילום: עוזי פורת
חלל עבודה משותף של חברת REGUS בכפר סבא / צילום: עוזי פורת

המשבר בהייטק הוא כבר עובדה קיימת, וכמעט בכל יום חברות נוספות מפטרות עובדים, אולם הסטנדרט שקבעו החברות הללו בתחום העיצוב והתכנון של המשרדים כבר מתקשה לחזור אחורה. אם בתחילת המילניום היו אלו חבורת ענק כמו גוגל ופייסבוק שקבעו סטנדרט חדש, היום כל חברה קטנה ובינונית מבקשת משרדים "מדוגמים", מודרניים ובאווירה צעירה, במטרה לשמר עובדים ולמשוך טאלנטים.

מגורים, תעשייה או משרדים: איפה יש עוד פוטנציאל לעליית מחירי הנדל"ן | ניתוח
כך השתלטו פירמות עורכי הדין על מגדלי המשרדים בתל אביב רבתי 
איילת שקד חוזרת למגזר הפרטי ולא חוסכת ביקורת מהממשלה הנכנסת 

"הרמה שלה מצפים הלקוחות עלתה חד משמעית לאורך העשור האחרון", אומר אמיר מרציאנו, מנכ"ל בילדאפ, חברת הגמרים של קבוצת בסט. "הפרויקטים שאנחנו מבצעים היום מורכבים מאוד, ואפשר לומר שזה כך כבר כעשור: הרמה והדרישה בגמרים למשרדים עלתה מאוד. הפרויקטים היום מורכבים, ולכן כדי להשלים עבודות גמר בקומה סטנדרטית נדרשים שלושה וחצי עד ארבעה חודשים בממוצע - עד לרמת המפתח, כלומר שהכול גמור, והפרויקט מוכן לאכלוס".

פרויקט KLA של חברת בילדאפ / צילום: יואב פלד
 פרויקט KLA של חברת בילדאפ / צילום: יואב פלד

"לא רק הסטנדרט עולה", מוסיף יאיר בן־עמי, מנכ"ל תדהר גמרים. "היצירתיות של האדריכלים מביאה את הלקוחות לחשוב על רעיונות חדשים, על מהלכים גרנדיוזיים, וזה מביא לתכנון של פרויקטים עם אלמנטים לא רגילים. בניין מיקרוסופט החדש שהקמנו הוא דוגמה מובהקת לכך: זה מקום שהעובד יכול להישאר בו ולא לצאת כי יש בו הכול: מסעדות ומטבחים שמונהגים על ידי השפים הגדולים בישראל, שלושה בתי תפילה, מגרשי ספורט, פינות פנאי, כל זה לצד צבעוניות ייחודית, שימוש בתאורה משתנה ועוד ועוד. כדי לגייס עובדים ולשמר אותם, החברות עושות היום הכול".

יאיר בן-עמי, מנכ''ל תדהר עבודות גמר / צילום: רונן אקרמן
 יאיר בן-עמי, מנכ''ל תדהר עבודות גמר / צילום: רונן אקרמן

"הדרישות עולות כחלק מהמגמה העולמית לשיפור תנאי העבודה של העובדים בחברות ההייטק המובילות והבינלאומיות", מוסיף דור לב רן, מנכ"ל אלקטרה דנקו. "זה השפיע ישירות על איכות התכנון והביצוע של כלל השוק, לא רק בהייטק. סביבת העבודה היא פקטור משמעותי בגיוס עובדים ובתרומה ליעילותם, והמגמה הזו מתחזקת בשנים האחרונות, מה שמעלה באופן טבעי את הסטנדרט".

"העלייה ברמה מבחינת דרישות הלקוחות מורגשת בכל מקום", מאשרת גם האדריכלית ורד גינדי, בעלת גינדי סטודיו לאדריכלות ולעיצוב פנים, "והסיבה לכך היא המרדף האינסופי אחרי טאלנטים. ישנה תחרות קשה בין החברות המובילות במשק על ליבו של העובד המוכשר הבא, וכולן רוצות להלהיב את המועמדים. משם זה מגיע".

ורד גינדי, אדריכלית / צילום: עוזי פורת
 ורד גינדי, אדריכלית / צילום: עוזי פורת

כך אפשר לראות בשנים האחרונות עוד ועוד בנייני משרדים וחללים אשר כוללים לאונג'ים ומתחמים באווירה של בית קפה, מרפסת או rooftop (קומה בנויה על גג המבנה) עם עמדות עבודה וברז בירה, חדרי חושך לטובת תפיסת תנומה, חדרי ביוטי לתספורות, פדיקור, לק ג'ל ועוד, חדרי מוזיקה, מתחמי ספורט ועוד.

"זה קשור גם באופי החברה", מוסיפה גינדי, שהסטודיו שלה אחראי בין היתר על עיצוב ועבודות הגמר במשרדי החברות הגדולות ביותר - מובילאיי, אינטל, מיקרוסופט, בנק הפועלים ועוד. "חברה שעוסקת בספורט ביקשה מיני מגרש כדורגל במתחם, חברה שעוסקת במתנות ביקשה בריכת כדורים - זה אין־סופי. אזור ספא, חדרי מסאז', בריסטה, שירותי קונסיירז' ומרכזי שירות לעובד, חנויות לעובדים, עמדות עבודה ארגונומיות באלפי שקלים - הכול היום יותר מסוגנן".

פרויקט הבאנה של חברת אלקטרה / צילום: יואב פלד
 פרויקט הבאנה של חברת אלקטרה / צילום: יואב פלד

"נפגשים עם היכולות האמיתיות של כל חברה"

עבודות גמר כוללות שלל אלמנטים, החל בבחירת חומרי הגמר בחיפויים ובעיצוב הפנים, ועד למערכות אלקטרומכניות ולמערכות מחשוב, וכן חיבור סופי בין כלל המערכות הבסיסיות: חשמל, מים, ביוב ועוד. מחירי העבודות באיכות הגבוהה ביותר נעים כיום בין 4,500 ל־5,000 שקל למ"ר, לעתים מעט יותר מזה - אם כי בעקבות ההאטה המסתמנת בשוק, נראה שגם המחירים בתחום זה מעט יורדים לאחרונה.

אמיר מרציאנו מנכ''ל בילדאפ / צילום: סטודיו פלורין
 אמיר מרציאנו מנכ''ל בילדאפ / צילום: סטודיו פלורין

"עבודות העיצוב מבטאות סביבה ותחושה", אומרת גינדי. "אפשר להרגיש כמו בריזורט בתאילנד או בחדר במרוקו. מיובאים לכאן שלל סוגים של חומרי גמר, כיד הדמיון. בגלל העלייה בסטנדרטים, היום העבודות הללו עולות יותר מהשלד או מהמעטפת. בשיא הביקוש ההייטק בנה גם במחירים של 6,000 עד 8,000 שקל למ"ר".

בן־עמי סבור שלנוכחות של החברות הבינלאומיות בישראל יש חלק בכך. "תעשיית ההייטק היא הפנים של המדינה", הוא אומר. "זו התעשייה הייצוגית ביותר מול החברות הבינלאומיות - זה מה שהן פוגשות כשהן נכנסות לישראל: התרבות, העבודה ודרך ההתנהלות. כל זה מתבטא בעבודות הגמר.

פרויקט אוריאן במודיעין של חברת אלקטרה / צילום: אסף לרמן
 פרויקט אוריאן במודיעין של חברת אלקטרה / צילום: אסף לרמן

"כחברה לעבודות גמר אנחנו נפגשים עם היכולות האמיתיות של כל חברה וחברה, נכנסים לתוך הקרביים שלה, כולל למקומות הרגישים ביותר, נחשפים לערכים, להתנהלות, לצורת העבודה. אנחנו נכנסים לעומק הדברים, ולא במקרה מחתימים אותנו על כל מסמך אפשרי בנושא שמירת סודיות. גם סטנדרט השירות מצדנו עולה, עם שיחות טרנס אטלנטיות, לפעמים כמה פעמים בשבוע, שיחות לילה, שיחות וידאו ועוד".

לב רן מקשר את כל אלו אל הביקוש העתידי לעבודות גמר. לדבריו, "החברות נדרשות לשדרג את הנכסים שלהן, כדי להשתוות לסטנדרט של המשרדים החדשים, או שהן עוברות לנכסים חדשים המציעים מעטפת אטרקטיבית יותר לעובדים. המהלכים הללו מתבטאים בעוד ועוד הזמנות לעבודות גמר".

משבר ההייטק: "האופק לא נראה מעודד"

ההאטה שפוקדת בימים אלו את ענף ההייטק פוגעת בהיקף ההזמנות לעבודות גמר, ובהיקף עבודות הגמר בפועל. "המשברים, הפיטורים הם כמובן לא סימן מעודד", מודה בן־עמי, "אבל כרגע זו לא המגמה שאני רואה אצלי במשרד: השולחנות שלנו עמוסים בבקשות להצעות מחיר. יכול להיות מאוד שאלו עסקאות שנסגרו קודם, ובטווח הקצר יכולה להיות האטה מסוימת, אבל בטווח הארוך עושה רושם שהתחום רק הולך ומתפתח, וגדל בצורה משמעותית".

לב רן מצטרף לדברים. "התחזיות מדברות על ירידה בהיקף הפרויקטים הבינוניים בתחום המשרדים - בטווח של 3,000־4,000 מ"ר", הוא מאשר. "בהחלט ישנה מגמה של ירידה בחודשים האחרונים גם בהיקף המכרזים בתחום. עם זאת, אנו צופים השלמת מגדלים בשנת 2024 שתגדיל את היקפי הפעילות באזור המרכז, ולכן הציפייה היא שהתחום יחזור לעצמו במהלך שנה זו".

"שנת 2022 הייתה שנה מצוינת עם לא מעט פרויקטים, אבל כעת אנחנו חשים בירידה קלה בכמות המכרזים וההצעות", מאשר מרציאנו, "בטח ובטח אם אני משווה את זה למה שהיה כאן לפני ארבעה או חמישה חודשים. מרגישים ירידה קלה, שרובה נגרמת בגלל העצירה המסוימת בהייטק, ואני מקווה שהירידה לא תהיה ליניארית.

משרדי מיקרוסופט בהרצליה של חברת תדהר / צילום: עמית גירון
 משרדי מיקרוסופט בהרצליה של חברת תדהר / צילום: עמית גירון

"אבל גם אם זה יהיה המצב, השוק ימשיך להציע פרויקטי גמר. חברות ימשיכו להתפתח, חברות סטארט־אפ יצמחו ויגדלו. אני בתחום הזה כבר 20 שנה, ובכל פעם שעולה התהייה מתי השוק הזה ייעצר, הוא מפתיע בכמות הפרויקטים שמגיעים אלינו. להערכתי התחום לא ייעצר, רק ימשיך להתפתח ולגדול. מנקודת המבט של בסט, עבודות הגמר יכולות בהחלט להפוך לאפיק פעילות גדול ומשמעותי, ואני צופה לנו גדילה משמעותית חמש שנים קדימה. זאת המטרה: להפוך את בילדאפ לנדבך מרכזי בקבוצה".

"מרגישים ירידה בהיקף ההזמנות", מודה גינדי. "יש עצירה, ואפילו הקפאה, גם בגלל המיתון המסתמן, וגם כי השינויים שהביאה איתה הקורונה סביב העבודה מהבית עוד כאן. רוב העובדים מגיעים למשרד יומיים־שלושה בשבוע ולא יותר, וזה משפיע על היקף המשרדים ועל כמות ההזמנות. זו תקופה שמאופיינת בסימני שאלה ובלבול, אבל לדעתי מה שקרה בקורונה יקרה גם עכשיו: הכול עוצר לכמה חודשים, וישתחרר".

"נכון שחלק מהחברות עצרו צמיחה וגידול, אבל מגדלי המשרדים שנבנים בגל הנוכחי לא יעמדו כמו פילים לבנים", מבטיח בן־עמי. "אני מניח שיהיה מעבר מסיבי מאוד לבניינים האלה, בין היתר משום שהם חכמים הרבה יותר, ירוקים הרבה יותר, וזה משמעותי מאוד בתחום המשרדים. לצד זה חשוב לזכור שאותם מגדלים חדשים נבנים על עורקי התחבורה הראשיים, כך שאני מעריך שרוב החברות ישאפו לעבור לשם".

"גם מבחינת הדרישות אני לא חושבת שהרמה תרד", מוסיפה גינדי. "החברות עדיין יחפשו סביבות עבודה ברמה ייצוגית גבוהה, ואף אחד לא ילך לאחור מהבחינה הזאת ויבקש פחות מהסטנדרט שכבר נקבע, אבל כל התוספות המיוחדות - הן ייעלמו, אני מניחה. חברות הבינו שלא חייבים מכונת גלידה בקפיטריה. לא צריך להשתגע".

זרועות הביצוע של החברות הגדולות 

לרבות מחברות הבנייה הגדולות בישראל יש חברות בנות שמיועדות לביצוע עבודות גמר, והן מבצעות בשנה עשרות אלפי מ"ר של עבודות: בילדאפ של בסט מציגה קצב של כ־30 אלף מ"ר בשנה, תדהר גמרים סביב 150 אלף מ"ר בשנה, ואלקטרה דנקו ביצעה השנה כ־180 אלף מ"ר עבודות גמר (מתוך צבר קיים של כ־240 אלף מ"ר). המטרה: להמשיך ולהיות מעורבים כמה שיותר בשרשרת הערך של הבנייה, וכמובן להרוויח ממנה כמה שיותר.

פרויקט סטראטסיס של חברת אלקטרה / צילום: אסף לרמן
 פרויקט סטראטסיס של חברת אלקטרה / צילום: אסף לרמן

"שילוב של עבודות הגמר והשלד"

"עבודות הגמר הן תורה בפני עצמה, והן שונות משמעותית מעבודות השלד, הבנייה והמעטפת", אומר אמיר מרציאנו, מנכ"ל בילדאפ. "אם בעבר חברה יזמית הייתה מסיימת קודם כול את עבודת המעטפת, מוציאה טופס 4 ורק אז היו מתחילות עבודות הגמר, היום היזמים משלבים את עבודות הגמר עם עבודות השלד והמעטפת - עבודה המצריכה שילוב מדויק ועבודה בשיתוף פעולה. היתרון שלנו הוא, במקרים רבים, שאנחנו עובדים עם בסט בנייה בפרויקטי הבנייה שלה".

"התפיסה שלנו היא להציע את כל שרשרת העשייה", אומר יאיר בן־עמי, מנכ"ל תדהר גמרים, "לספק ללקוחות את כל שרשרת הערך מהקצה עד הקצה. ליזום פרויקט, להכניס שותפים כדי להוציא אותו לפועל, לבנות, ליצור את המעטפת וגם לבצע את כל עבודות הגמר. גם כאן השרשרת הזאת לא נעצרת: אחרי שמסרנו את הנכס, בתום עבודות הגמר, אנחנו מחזיקים אותו כנכס מניב משלנו, וכך תדהר נמצאת בכל שרשרת הערך".

"חברת עבודות הגמר של קבוצת אלקטרה מאפשרת סינרגיה שלמה ללקוחות קצה, וכך כל לקוח נהנה מ־ONE SHOP STOP של קבוצה חזקה ומקצועית, ללא צורך בקבלני משנה רנדומליים", אומר מנכ"ל אלקטרה דנקו, דור לב רן.