המנכ"ל החדש של טבע: "החברה עשתה עבודה נהדרת לייצר תשתית חזקה, ויש הזדמנות לחזור לצמיחה"

ריצ'רד פרנסיס, שנכנס לתפקיד מנכ"ל טבע בתחילת השנה, הגיע יחד עם מנהל הכספים אלי כליף לכנס ג'יי.פי מורגן, בו הציגו את ההתפתחות של טבע בשנים האחרונות והתוכניות לעתיד

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ
ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

מדי שנה בחודש ינואר נערך כנס הבריאות של בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן שמושך אליו נציגי חברות מהתחום, אנליסטים ומשקיעים. בשנים הקודמות הציג מטעם טבע  המנכ"ל הקודם קאר שולץ, והפעם הגיעו מטעם החברה מנהל הכספים הראשי אלי כליף, ואחריו דיבר גם המנכ"ל החדש ריצ'רד פרנסיס שנכנס לתפקיד לפני פחות משבועיים.

מוקדם מהצפוי: ריצ'רד פרנסיס יחליף את קאר שולץ כמנכ"ל טבע
טבע פרסמה דוחות מאכזבים ומורידה את תחזית ההכנסות השנתית

כליף ציין שלטבע יש מעמד ייחודי וכי המהלכים שביצעה בחמש השנים האחרונות נתנו לה יכולת וגמישות לתמוך בצמיחה בעתיד. לדבריו טבע ממוקדת כיום בהמשך המובילות בשוק התרופות הגנריות, בהאצת היכולות בתחום הביוסימילר (גנריקה לתרופות ביולוגיות) ובתרופות ייחודיות, כגון אוסטדו ואג'ובי.

כליף מנה את הפעולות שטבע ביצעה בחמש השנים האחרונות, בהן האופטימיזציה של העסק שהפחיתה את בסיס העלויות מרמה של 16.3 מיליארד דולר ב-2017 ל-11.5 מיליארד דולר ב-2021 (תוצאות 2022 טרם דווחו). כזכור, בהובלת שולץ בוצעה בטבע תוכנית התייעלות מסיבית שנועדה לאפשר לחברה לשרת את החוב הגבוה שלה, שבשיא היה מעל 35 מיליארד דולר. כליף ציין שבשנים האחרונות טבע החזירה 18 מיליארד דולר חוב וכיום החוב נטו הוא כ-19 מיליארד דולר. בשנים האחרונות בוצעו כמה מהלכים של מיחזור חוב וצפוי מהלך נוסף גם השנה, בהיקף 3.5-4 מיליארד דולר. הוא הוסיף שהוא מקווה שבשנתיים הבאות טבע תוכל להקצות גם כספים לתמיכה בצמיחה, ולא רק להחזר החוב.

בהקשר של פשרת האופיואידיים, שהשבוע דווח על התקדמות נוספת בה, הביע כליף תקווה שבקרוב טבע תוכל לשים מאחוריה את הפרשה.

לדברי כליף, בפני טבע יש הזדמנויות משמעותיות הן בתחום הגנריקה והן בביוסימילר בשנים הקרובות, ונתונים שהציג מצביעים על תרופות בהיקף 188 מיליארד דולר שהבלעדיות עליהן תפוג ב-5 השנים הבאות, מהן 70 מיליארד דולר תרופות ביולוגיות. להערכתו תרופת הביוסימילר הומירה (שטבע מפתחת עם שותפתה אלבוטק) תושק עוד השנה בארה"ב.

לסיכום ציין כליף כי טבע ממשיכה ליצור אופטימיזציה בעסק, להוריד חוב, ומצפה לחזור לצמיחה. נזכיר שהכנסות החברה לא צמחו בשנים האחרונות. לאחרונה, זמן קצר לפני פרישתו, הציג המנכ"ל הקודם שולץ את יעדיה הפיננסיים של טבע לשנת 2027, הכוללים צמיחה בהכנסות, רווחיות תפעולית Non-GAAP של 30%, יחס חוב ל-EBITDA של 2 ויחס מזומנים לרווחים של 80%. המנכ"ל החדש פרנסיס נשאל על כך והדגיש כי יעדים אלו עדיין בתוקף.

פרנסיס נשאל על-ידי אנליסט ג'יי.פי מורגן כריס שוט מהם האתגרים וסדרי העדיפויות שלו בטבע. הוא השיב כי הוא נרגש להצטרף לחברה, ויש בה הזדמנויות רבות. "טבע עשתה עבודה נהדרת לייצר תשתית חזקה, ויש הזדמנות לחזור לצמיחה. יש לנו עסק גנרי מוביל עם פייפליין שיאפשר צמיחה ומנועי צמיחה משמעותיים בביוסימילר. יש הרבה מאוד דברים חיוביים", אמר פרנסיס. בצד השלישי ציין כי החוב עדיין מגביל, אך הוא בכיוון הנכון.

לדברי פרנסיס, "מה שמעניין ב-19 השנים האחרונות בקריירה שלי, המתחרה מספר אחת שלי הייתה טבע (בחברות ביוג'ן וסנדוז). אני מכיר את החברה היטב". הוא העריך כי ניסיונו בתחומי הביולוגיה והגנריקה יוכלו לסייע בניהול טבע.

כמו כליף גם פרנסיס העריך שבשלב מסוים ההגבלות בשל החוב יופחתו והחברה תוכל להחליט על השקעות, אורגניות ולא-אורגניות. לדבריו, בשנים האחרונות בתעשייה הייתה התקדמות גדולה בתחומי המדע, לא רק בחברות הגדולות, וזה יוצר הזדמנויות רבות גם לשיתופי-פעולה. "צריך למצוא את הנכס הנכון והשותף הנכון, ואני רוצה לדחוף לכיוון הזה בשנים הבאות", אמר פרנסיס.