חוק היועמ"שים נחשף: הממשלה תוכל לפעול בניגוד לעמדתם

לפי הצעת החוק של שר המשפטים יריב לוין, עצה משפטית שתינתן לרה"מ, לממשלה או לשרים "לא תחייב אותם" • בנוסף מוצע כי הממשלה תוכל למנות ייצוג פרטי בהליכים שתבחר • יועמ"שים ופרקליטי מדינה לשעבר: "הזדעזענו; התוכנית לא מבשרת את שיפור המערכת אלא מאיימת להרוס אותה"

יו''ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שר המשפטים יריב לוין ממשיך בהליכי החקיקה לשינוי מערכת המשפט: יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, הפיץ הלילה את הצעת החוק של השר לוין לשינוי מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה. הצעת החוק פועלת לשינוי חוק יסוד: הממשלה ומגדירה את סמכויות היועץ המשפטי לממשלה והיועצים המשפטיים במשרדים השונים.

הממשלה תשלוט במינוי השופטים ותוכל לבחור נשיא חיצוני לעליון: הצעת החוק של יריב לוין נחשפת
מהומה בוועדת חוקה בדיון על הרפורמה המשפטית; לוין: לא אירתע 

לפי ההצעה, עצה משפטית שתינתן לראש הממשלה, לממשלה או לשרים, "לא תחייב אותם, ולא יהיה בה כדי לשנות את המצב המשפטי עבורם". כלומר, השרים יוכלו לדחות את עצת היועצים המשפטיים ולפעול בניגוד לעצתם. בנוסף מוצע כי הממשלה תוכל למנות ייצוג פרטי בהליכים שתבחר, זאת בשונה מהמצב הקיים בו היועצת המשפטית לממשלה מאשרת מינוי פרטי.

"הממשלה, ראש הממשלה וכל שר בתחומי משרדו רשאים לקבוע לפי שיקול-דעתם כי עמדתם, או עמדת רשות מינהלית הנתונה לאחריותם, בהליך מסוים, תיוצג בפני כל מי שבידו סמכות שפיטה על-פי דין בידי מייצג לפי בחירתם, לרבות ייצוג בידי עורך דין פרטי", נכתב בהצעת החוק.

ההצעה תידון בוועדת החוקה בשבוע הבא.

יועמ"שים ופרקליטי מדינה לשעבר: "הזדעזענו" 

הועצים משפטיים לממשלה לשעבר ופרקליטי מדינה לשעבר הפיצו היום (ה') מכתב שבו הם מביעים את התנגדותם נגד השינויים במערכת המשפט שמובילה הממשלה.

"הזדעזענו לשמוע את התוכנית", כתבו. "אנחנו משוכנעים שהיא אינה מבשרת את שיפור המערכת אלא מאיימת להרוס אותה".

לעמדתם, השינויים יחלישו את הביקורת על הממשלה וזרועותיה, ויהפכו את בית המשפט לגוף מעין פוליטי. עוד הם סבורים כי הרפורמה עלולה למנוע מהיועצים המשפטיים להתריע מפני מעשים לא חוקיים.

על המכתב חתומים היועץ המשפטי לממשלה האחרון, ד"ר אביחי מנדלבליט, וגם אהרן ברק, יצחק זמיר, מיכאל בן יאיר, אליקים רובינשטיין, מני מזוז, יהודה וינשטיין, דורית ביניש, עדנה ארבל, ערן שנדר ומשה לדור. פרקליט המדינה האחרון, עו"ד' שי ניצן, לא חתום על המכתב.