חוששים מהממשלה? הפסקה שנוספה לסקירות האנליסטים

האנליסטים מזהירים, אבל גם נזהרים: התחזיות של הכלכלנים מהדהדות את החשש שהביעו ב־S&P מפני חלק מתוכניות הממשלה החדשה • פסגות: "אין ספק שמאז ההודעה של קרן העושר הנורווגית, וביתר שאת מאז השבעת הממשלה, הגופים הפיננסים בחו"ל העלו את רמת המודעות לסיכון הפוליטי בישראל"

רה''מ בנימין נתניהו בהשבעת הממשלה בסוף דצמבר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
רה''מ בנימין נתניהו בהשבעת הממשלה בסוף דצמבר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תחזיות האנליסטים מהדהדות את החשש שהביעו ב־S&P מפני חלק מתוכניות הממשלה החדשה. האנליסטים מזהירים, אבל גם נזהרים. את החששות הללו הם מקפידים להצניע בתחתית הדוחות התקופתיים ובמילים מסויגות. אבל כשמצרפים את ההתייחסויות הללו, נראה כי מסתמן קונצזוס בשוק ההון של דריכות ודאגה מפני צעדי הממשלה.

דירוג האשראי של ישראל ייפגע? S&P פנתה לאוצר לגבי שימוש בקרן העושר
בשוק ההון מזהירים מבריחת משקיעים בשל "הסיכון הפוליטי". החששות מוצדקים?
השנה הגרועה בגמל ובפנסיה מאז 2008: מי בראש ומי בתחתית?

גם בבית ההשקעות פסגות התייחסו לנושא. "לפי S&P, העצמאות של בנק ישראל ומערכת המשפט חיונית לשמירה על הדירוג הגבוה הנוכחי של ישראל", כתב האסטרטג הראשי בפסגות, אורי גרינפלד. "לא מדובר בסיכון מיידי להפחתת דירוג, אבל כפי שאפשר לראות בחודש האחרון, אין ספק שמאז ההודעה של קרן העושר הנורווגית, וביתר שאת מאז השבעת הממשלה, הגופים הפיננסים בחו"ל העלו את רמת המודעות לסיכון הפוליטי בישראל".

תמחור חסר של "הסיכון הפוליטי"?

בסקירת אי.בי.אי, כתב הכלכלן הראשי רפי גוזלן כי: "להערכתנו רמת התשואות (על אג"ח ממשלתיות א"ד) לטווח הבינוני־ארוך נמוכה מדי הן ביחס לסיכון הריבית והן ביחס לסיכון המשמעותי הנשקף מהשינוי הפוליטי המקומי. השוק המקומי מתמחר תוואי זהה להתפתחויות בעולם, עם המשך העלאת ריבית בחודשים הקרובים, ונקודת מפנה בריבית במהלך 2024, ולא מייחס משקל להשפעות אפשריות הנובעות משינוי פוטנציאלי במדיניות הפיסקאלית, במצב הביטחוני ומבחינת עצמאות המוסדות".