אופטימיות בשברון: "הצלחה בקידוח האקספלורציה הראשון"

ענקית האנרגיה הודיעה היום על תגלית גז משמעותית בשטח הקידוח במצרים • בבאר הגז שנקדחה התגלו כ-61 מטר של שכבות אבן חול שבחלקים אחרים באזור העידו על מאגרי גז טבעי גדולים, ומכאן האופטימיות של החברה

קידוח נפט / צילום: Shutterstock, SINCHAI_B
קידוח נפט / צילום: Shutterstock, SINCHAI_B

ענקית האנרגיה שברון  הודיעה היום (א') על תגלית גז משמעותית חדשה בבאר האקספלורציה נגריס Nargis) 1) הממוקמת בזכיון השטח הימי נגריס שבשטח מצרים, אם כי לא פירטה את ההיקף הצפוי.

שברון אמנם נמנעה מלתת מספר רשמי, אבל לפי פרסומים בתקשורת המצרית, המאגר בנרגיס כולל לפחות 100 BCM (מיליארד מטר מעוקב). רק לשם ההמחשה, לפי הערכות כמות הגז הטבעי בקידוח לוויתן, שבו שברון היא השותפה הגדולה ביותר, נאמד בכ-600 בי סי אם. 

לפי ההודעה של שברון, בבאר Nargis-1 התגלו כ-61 מטר של שכבות אבן חול מהתקופות הגיאולוגיות מיוקן והאוליגוקן המכילות גז טבעי. הבאר נקדחה בעומק מים של 309 מטר על ידי אסדת הקידוח Stena Forth. בשכבות דומות בחלקים אחרים באזור נמצאו מאגרי גז טבעי גדולים, ומכאן האופטימיות של החברה.

בהודעת החברה אמר קליי נף, נשיא Chevron International Exploration and Production, כי "שברון שואבת עידוד רב מהצלחת קידוח האקספלורציה הראשון שחשף מאגרים באיכות גבוהה בהמשך לכניסת שברון לפעילות בתחום ההפקה (upstream) המצרי ב-2020".

"אנחנו מצפים להמשך שיתוף פעולה עם ממשלת מצרים, Egyptian Natural Gas Holding Company (EGAS), ושותפינו האחרים על-מנת לתמוך בצמיחת סקטור האנרגיה במצרים באמצעות תכנית אקספלורציה זו. לדבריו, "באיזור מזרח הים התיכון קיימים שפע של משאבי אנרגיה ופיתוחם מניע שיתוף פעולה אסטרטגי באיזור".

שטח זכיון נגריס מתפרס על פני כ-1800 קילומטרים רבועים, והוא נמצא בסמוך לגבול הימי עם ישראל. Chevron Egypt Holdings C Pte. Ltd מחזיקה ב-45% מהזכויות בזיכיון ומשמשת כמפעילתו, IEOC Production B.V. מחזיקה 45% מהזכויות בזכיון.

ביקוש שיימשך בשנים הקרובות

שברון היא שחקן משמעותי מאוד במשק הגז הטבעי של מדינות האיסטמד, והיא מחזיקה בזכויות בשישה שטחי חיפושים במצרים, ובארבעה מהם כחברה המפעילה. בישראל, שברון היא בעלת 25% במאגר תמר (המכיל כ-300 BCM) ו-40% מהגז במאגר לוויתן (המכיל כ-600 BCM). יצוא הגז הטבעי ממאגר לווייתן למצרים גדל ב-25% ברבעון השלישי של 2022 (לעומת הרבעון השלישי של 2021) ל-1.14 BCM.

לפני שנתיים רכשה שברון את נובל אנרג'י שהחזיקה בחלק ניכר מהבעלות על לוויתן. בנוסף היא מחזיקה בחלק מהבעלות על שדה אפרודיטה הענק בקפריסין, ובזכיונות החיפוש במים הכלכליים של מצרים. שר הנפט המצרי טארק אל מולה עבד בשברון שנים רבות והקשר בין משרדו למנהלי שברון הדוק.

החברה הגבירה את התעניינותה באיזור ברקע משבר האנרגיה העולמי שהואץ מאוד בשל המלחמה באוקראינה, והרעב לגז טבעי באירופה, כאנרגיית מעבר עד לפריצת הדרך הטכנולוגית שתאפשר את החלפת הדלקים הפוסיליים במקורות אנרגיה מתחדשים. במצרים מצויים מתקני ההנזלה הגדולים באיזור, שאליהם מגיע בין השאר גז ישראלי. היקף הפעילות שלהם הוכפל פי כמה בשנה האחרונה כדי לספק את הביקוש באירופה, וההערכה היא כי הביקוש הזה ימשך לפחות בשנים הקרובות.

מצרים המצויה במשבר כלכלי עמוק, זקוקה לכל שביב ידיעה כלכלית אופטימית, ושברון מספקת לה את זה כעת.