יועמ"שים פוליטיים: פגיעה במשילות ובשלטון החוק

בין כל שעוני הקוקייה המוזרים שמזמנת לפתחנו התקופה הנוכחית, אחת היוזמות מבקשת לערוך שינוי כולל בפרופיל ובדפוס הפעולה של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה • כשמעגלים פינות וחוסכים בחומרי התשתית, יוצא פל־קל. גם בייעוץ משפטי

שר המשפטים יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר המשפטים יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הכותבת היא לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה

"מערבה מכאן, יש דברים אחרים, מגדלים, ציפורי ענק, שעוני קוקייה מוזרים. מערבה מכאן, הכול אחר, לא כדאי להרחיק מערבה מכאן", כתבה תרצה אתר. העצה לפיה לא כדאי להרחיק לא נפלה על אוזניים קשובות. להפך. בתוכנית ההפיכה המשטרית שהממשלה מבקשת לקדם, היא הרחיקה, הרחיקה מאוד, מהבסיס האזרחי המשותף שבוטא בהכרזת העצמאות, שהיא המסמך שכונן והקים את מדינת ישראל.

בין כל שעוני הקוקייה המוזרים שמזמנת לפתחנו התקופה הנוכחית, אחת היוזמות מבקשת לערוך שינוי כולל בפרופיל ובדפוס הפעולה של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה. להפוך משרות מקצועיות של עובדי מדינה למשרות אמון של השר הממנה.

לצד השינוי בדרך המינוי והפיכתו למינוי פוליטי, מוצע גם שחוות-הדעת של היועמ"שים בעניין חוקיות המהלכים המובאים לבחינתם לא תהא עוד מחייבת אלא תהפוך לעצה בלבד. מוצע עוד כי ייצוג המדינה לא יבוצע בהכרח על־ידי פרקליטי מדינה שתחום התמחותם הוא ייצוג המדינה בערכאות, אלא שכל שר יוכל לבחור בכל הליך מייצג לפי בחירתו, גם מקרב עורכי דין פרטיים.

לשרת את הבוס

מדפוס פעולה ממלכתי של עובדי ציבור מקצוענים המחונכים לייצג את המדינה, מבצעים ניתוח להיפרדות מעמוד השדרה ומהיומרה לפעולה ממשלתית המבקשת לפעול בהתאם לחוק. מעבר למודל של נערת גומי שגמישותה ביחס לכל גחמה ממשלתית והאלסטיות המוחלטת שלה הם הטוב החדש בעיני מציעי היוזמה. כל זאת על חשבון האינטרס הציבורי. זאת מאחר שמודל היועץ המשפטי במשרדי הממשלה כנערת גומי המאריכה ומקצרת את גווה בהתאם לחשק השלטוני, ובלא תלות במגבלות שהמצב המשפטי מייצר, לא מבטיח שהפעולה הממשלתית נעשית כחוק. הנהון לכל היגד ממשלתי, גם אם מה שמבוקש אינו חוקי או כרוך בקשיים משפטיים שלא יעלו כדי לא לקלקל לשר שמינה אותך ושעתידך המקצועי תלוי בו, את מצב־הרוח - אינו בהכרח ייעוץ משפטי טוב.

אם יש קשיים משפטיים, חיוני שהממשלה תהיה מודעת להם. באי־הצפתם לא "שומרים על הגב" של הממשלה, לא מסייעים לה, נהפוך הוא: חושפים אותה לסיכונים משפטיים מקומיים ובינלאומיים שאת תוצאותיהם היא תפגוש בהמשך הדרך במפגש כואב כשהחלטתה תבוטל או תעלה לה ביוקר. כשמעגלים פינות וחוסכים בחומרי התשתית, יוצא פל־קל. גם בייעוץ משפטי. ותפאורה חלולה בלי תוכן, גם בייעוץ משפטי, יכולה לקרוס על הראש. ואולמי ורסאי יעידו.

הפיכת חוות־הדעת בעניין אי־חוקיות מהלך שלטוני ל"עצה", משמעותה ביטול שלטון החוק והתרת פעולה ממשלתית בניגוד לחוק. ירצו, יקיימו אותו. לא ירצו, יפעלו בצורה לא חוקית. ומה המסר לכלל הציבור שמצופה ממנו לכבד את החוק בעוד השלטון משחרר את עצמו מעולו של אותו החוק? כך מתנהלת מדינה מתוקנת? אמרו מעכשיו: "ראי ראי שעל הקיר, מי השר הכי יפה בעיר?", "אתה, אתה השר, הכי יפה, הכי חוקי בעיר".

למה לא לבטל

אם כבר "לא רוצים חוקי, רוצים להשתגע", לא יותר קצר ופחות מפותל לכתוב בהצעות החקיקה "הרשות השופטת והייעוץ המשפטי לממשלה מבוטלים"? וברקע מתנגנת השורה מהשיר: "כשהערב יורד, יש לצאת ולטייל... ולשוב למפתן המוכר והחם, מן השמש אשר שוקעת".