איש העסקים היהודי־אמריקאי גארי ברנט רוכש את קרקעות הכנסייה בירושלים תמורת 750 מיליון שקל

בהמשך לפרסום הבלעדי בגלובס מאתמול, בעלי חברת אקסטל האמריקאי רכש את הקרקעות במחיר המינימום שנקבע בהליך ההתמחרות • המכירה - על רקע מחלוקות בין שותפים בניות

גארי ברנט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
גארי ברנט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

קרקעות חברת ניות בירושלים נמכרות ב־750 מיליון שקל לאיש העסקים היהודי־אמריקאי גארי ברנט: בהמשך לפרסום הבלעדי מאתמול (ב'), שבו הוזכר ברנט כאחד המציעים לרכישת קרקעות החברה, פורסמו הבוקר באופן רשמי תוצאות הליך ההתמחרות. ברנט, מייסד ונשיא חברת הנדל"ן האמריקאית אקסטל, רוכש את הקרקע במחיר המינימום שנקבע בהליך.

המניה צנחה והתוכניות השאפתניות חזרו למגירה: ברק רוזן ואסי טוכמאייר מחשבים מסלול מחדש | ניתוח
מחירי הדיור במרכז מרמזים על שינוי מגמה קרוב בשוק הנדל"ן | פרשנות

חברת ניות מוכרת את קרקעותיה - "קרקעות הפטריארכיה" המפורסמות בלב ירושלים - בשל מחלוקות שהתגלעו בין השותפים בחברה. הקרקעות כוללות היום כ־1,000 יחידות דיור, וכן חלקות המיועדות פיתוח, ועומדות בלב מחלוקת אחרת, סביב עתידן הקרוב והרחוק, בשל מצבן הקנייני והמשפטי הלא ברור.

נזכיר כי שותפות ניות הוקמה בשנת 2010, ולאורך הדרך הצטרפו אליה כמה וכמה שותפים, בהם גם נועם בן דוד. על פי פרסומים קודמים, רכשה השותפות לאורך הדרך את קרקעות בסכום של כ־115 מיליון שקל, וכעת היא מוכרת אותן בסכום גבוה פי שישה ויותר. את הצד הרוכש ייצגו בעסקה מול ניות עורכי הדין אבי פורטן ודעואל פלאי ממשרד אגמון עם טולצ'ינסקי.  את שותפות ניות ליווה, מאז שרכישה את הקרקעות המדוברות וגם בעסקה זו, עו"ד אברהם אברמן, שותף במשרד ש. פרידמן אברמזון ושות'.

מתברר כי עם השנים נוצרו מחלוקות בין הצדדים לשותפות בניות, עד כדי פנייה לבוררות שהתקיימה בפני הבורר ד"ר עדי זרנקין, לשעבר שופט בית המשפט המחוזי בחיפה. בכתב התביעה לפירוק השותפות, שנחתם בפברואר 2022 ובו גם סוכם על מכירת הקרקעות שהחזיקה ניות, נכתב כי בין השותפים התגלעו "מחלוקות שלא ניתן לגשר עליהן". עוד נכתב כי המחלוקות "נוגעות לתפיסות עולם שונות ממש באשר לאופן ניהול העסקים, ובין היתר בקשר לניסיונות קודמים למכירת השותפות. מעבר לכך, בין שותפים כאלו או אחרים קיימים גם חילוקי דעות נוספים. משכשלו ניסיונות הצדדים לפתור את המחלוקות ביניהם, החליטו כי אין מנוס אלא לפנות לבוררות".

הפלונטר סביב הקרקעות עוד לא נפתר

נזכיר כי למרות רכישת הקרקעות כעת, הפלונטר סביבן עדיין בעיצומו: כפי שפרסמו כאן בעבר, קרן קיימת לישראל היא בעלת זכויות החכירה בשטח, עד לשנת 2052. מאחר שלא היה ברור מה יעלה בגורל הקרקעות עם תום חוזה החכירה בעוד כ־30 שנה. בתוספת מהלכי הרכישה של ניות, שיצרו חרושת שמועות סביב הקרקעות הללו, מחירי הדירות באזור ירדו פלאים - עד לסביבות 40% ביחס לנכסים אחרים באותה סביבה, שאינם על הקרקעות החכורות.

בדצמבר האחרון פרסמנו כי כעת שוקלת קק"ל ברצינות את הארכת החכירה, כדי ליצור ודאות רבה יותר לדיירים ולאפשר הסדרה של המצב המשפטי והקנייני הקיים. המשמעות עבור הרוכשים החדשים היא שהרכישה לא שמה סוף לסאגה, והם יצטרכו להתנהל, בעתיד הקרוב או הרחוק, הן מול בעלי הדירות והן מול קק"ל עצמה, אם ירצו לפתח את הקרקע וליזום בה תוכניות בנייה חדשות.

"נתייחס לדיירים בכבוד ובהגינות כמו בכל הפרויקטים שלנו"

ברנט, רוכש הקרקע, הוא נשיא ומייסד חברת אקסטל פיתוח, חברת נדל"ן הפועלת בארה"ב, והבעלים של חברת האם אקסטל, שבמהלך שמונה השנים האחרונות הנפיקה אג"ח בבורסה בתל אביב. הפורטפוליו של אקסטל כולל יותר מ- 2.3 מיליון מ"ר של פרויקטים שפותחו ונמצאים בשלבי פיתוח, והיא מהיזמיות הגדולות כיום בשוק דירות היוקרה של העיר ניו יורק, שם מתגורר ברנט עצמו, ובין הפרויקטים הגדולים שלה אפשר למצוא את גורדי השחקים Central Park Tower ו־250 South Street.

"אני נרגש להכריז על עסקה גדולה במרכזה של אחת הערים החשובות בעולם", אמר ברנט לאחר הודעת הרכישה. "זהו מצב שבו כולם מרוויחים: מדינת ישראל, העיר ירושלים, התושבים ואקסטל. יש לנו מוניטין רב עם פרויקטים מסובכים בארה"ב, ובכלל זה פרויקט Belnord במנהטן, שכלל דיירים במצבים מורכבים. אנחנו הולכים להתייחס לדיירים בירושלים באותו כבוד ובאותה הגינות כפי שאנחנו עושים בכל הפרויקטים שלנו. הפרויקט יחזק את הקשרים של אקסטל עם השוק הישראלי ויאיץ את הפיתוח של מרכז ירושלים".

נועם בן־דוד, אחד השותפים והעומד בראש קבוצת ניות-קוממיות, מסר: "אנו שמחים על חתימת העסקה עם חברת נדל"ן מהגדולות בעולם, בבעלות איש עסקים יהודי ציוני חם ואוהב ירושלים. נכנסנו לפרויקט הזה לפני יותר מעשור, אחרי שנקלע למבוי סתום בין קק״ל לבין הכנסייה, והצלחנו לפתור קונפליקט שמדינת ישראל לא הצליחה לקדמו למרות מאמצים רבים. ביצענו עסקה שנחשבה בלתי אפשרית, וגם מסוכנת מאד כלכלית. כיום, אנחנו מעבירים את הפרויקט בלב רגוע וביד בוטחת למי שישלים אותו בשנים הבאות. משפחת בן־דוד עוסקת שנים רבות בבניין הארץ, ובעזרת השם תוסיף לקחת חלק בבניין ירושלים ובחידושה".