אקלים ההשקעות מתחיל להשתנות: האם 2023 תהיה שנת מפנה בשווקים?

זה עשוי לקחת זמן, אבל ישנם סימנים רבים שמראים כי החל מאמצע השנה הנוכחית, סביבת ההשקעות תהפוך הרבה יותר נוחה וידידותית - עם התמתנות האינפלציה ועצירת העלאות הריבית • אז איך הכי כדאי לנצל את ההזדמנויות שייפתחו השנה, וממה הכי כדאי להיזהר

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

הכותב מכהן כמנכ"ל אילים קרנות נאמנות. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

שנת 2022, שהסתיימה לא מזמן, התאפיינה לכל אורכה באי-ודאות, ירידות מחירים של ניירות ערך ורמת תנודתיות גבוהה מאוד בשווקים, ואלו יצרו גם לא מעט הזדמנויות השקעה בשוקי ההון. והנה, שנת 2023 עשויה להיות שנת מפנה לכלכלה הגלובלית ולמשק הישראלי.

מהפכה בדוחות הכספיים: תקן חדש יחייב רואי חשבון בהנגשת מידע מהותי ומסוכן 

לכולם ברור כי תם עידן הכסף הזול בשווקים, והמעבר ממדיניות מרחיבה למצמצמת מצריך התאמות בהשקעות.

השנה שחלפה התאפיינה בנתוני אינפלציה גבוהים של מעל 9% בארה"ב, מעל 10% בחלק ממדינות אירופה ומעל 5% בישראל, אשר אילצו את נגידי הבנקים המרכזיים להעלות בצורה מהירה וחדה את הריבית מרמה אפסית לכדי שיעור של 3.75% בישראל ו-4.5% בארה"ב.

● המתחרים בגמל שאבו מאלטשולר שחם כמעט 50 מיליארד שקל ב-2022. ומי בית ההשקעות שהרוויח בגדול? 

● התרחיש האופטימי לשווקים ב־2023: מיתון בכלכלת ארה"ב. כן מה ששמעתם 

מהלכי העלאות הריבית, כאמור, גררו ירידות שערים חדות בשוקי המניות והאג"ח בישראל ובעולם כולו, ובסיכומה של 2022, מדד המניות המרכזי בישראל, מדד ת"א-35, ירד בכ-9%, בארה"ב מדד S&P 500 נחבט בכ-19% והמדד מוטה הטכנולוגיה נאסד"ק צנח בכ-33%.

השפעת הריביות הגבוהות התבטאה גם בהאטה בפעילות הכלכלה בעולם, עם התמתנות בשיעורי צמיחת התמ"ג, והחשש הגדול בקרב בנקים מרכזיים במדינות השונות הוא מכניסת הכלכלות למיתון בחודשים הקרובים.

על הרקע הזה, מה עתיד להתרחש בשווקים ב-2023 ולמה בעיקר כדאי לשים לב? זו התחזית שלנו.

האינפלציה בארה"ב תשפיע על כל היתר

הנתון שהכי חשוב לשים לב אליו לב השנה הוא האינפלציה בארה"ב. זהו הנתון שיקבע את גובה הריבית בארה"ב, שישפיע גם על כל שאר השווקים בעולם, שיתיישרו בהתאם.

אנו מצויים בעולם שונה, של דה-גלובליזציה, ולכן צריך לזכור שגם לאחר שהאינפלציה תתמתן והריבית תרד, לא נחזור לרמות של ריבית אפסית או שלילית, לפחות לא בעתיד הנראה לעין.

אקלים ההשקעות ב-2023 עשוי להשתנות כאשר עליות הריבית ייעצרו. לאחר מספר חודשים נראה כבר תשואות חיובית באיגרות החוב, ולאחר מכן נראה גם, ככל הנראה, את המניות חוזרות למגמה של עלייה.

זהו תהליך שעשוי לקחת זמן, וסביר להניח שרק באמצע-סוף שנת 2023 אקלים ההשקעות ישתנה לחלוטין, ויהיה נוח יותר להשקעה.

סימנים ראשוניים להתמתנות עתידית בשיעורי האינפלציה ניתן לראות כיום בירידה משמעותית במחירי הסחורות והאנרגיה, וכמו כן בשיפור בתפקוד שרשראות האספקה הגלובליות, שבהן מחירי התובלה והשילוח ירדו משמעותית מהשיאים שאליהם זינקו אשתקד, ואין כיום כמעט עיכובים בנמלי הים המרכזיים בעולם.

בזווית המקומית, הקמת הממשלה החדשה בישראל, לאחר חמש מערכות בחירות, מייצרת אופק של יציבות שלטונית, ועשויה לתרום להמשך צמיחתו של המגזר העסקי. ממשלה זו תוכל להעביר בין היתר תקציבים, לקדם פרויקטים ולהמשיך בפיתוח תשתיות המדינה בתחומים כגון תחבורה, חשמל, מים, תקשורת, אנרגיה מתחדשת, גז וכו'. חברות הפועלות בתחומי ליבה אלו יוכלו ליהנות מתקציבי פיתוח משמעותיים.

ברכיב המנייתי חשוב להקפיד על ניהול סיכונים הכולל פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, כאשר השווקים העיקריים להשקעה שאליהם ינותבו כספי המשקיעים בארץ הם ישראל וארה"ב. בשוק המקומי המיקוד יהיה בסקטורים אשר ייהנו מתמונת המאקרו ומהנתונים הכלכליים החיוביים שלו.

בין הסקטורים המעניינים בארץ נסמן את סקטור מניות הבנקים, שלרווחיותם תורמים סביבת הריבית הגבוהה, האינפלציה החיובית ותהליכי ההתייעלות; סקטור התשתיות, שייהנה מהקצאת תקציבים משמעותיים לפיתוח וקידום פרויקטים לאומיים; ובנוסף, סקטור הגז הטבעי בישראל, הצפוי ליהנות בשנים הקרובות מהביקושים באירופה.

בארה"ב, למרות האטה בכלכלה, שוק העבודה עדיין חזק, וישנן עוד כמה נקודות אור העשויות לתרום לשווקים, כגון הוצאה לפועל של תוכניות השקעה בתשתיות לאומיות והשקעות גדולות, שצפויות להימשך, בסקטור הטכנולוגיה ובשרשראות האספקה.

כפועל יוצא, השוק האמריקאי עשוי לצאת מהר יותר מהמשבר בהשוואה לשאר מדינות העולם, ולכן, את החשיפה הגלובלית נמקד שם, ונגדיל אותה במקביל לשינוי המדיניות והפעולות של הבנק המרכזי שם.

אג"ח: חברות שלא צריכות למחזר חוב השנה

במהלך שנת 2023 נתחיל לראות את השפעתן של העלאות הריבית שבוצעו על ידי נגידי הבנקים המרכזיים בארץ ובעולם, שיבואו לידי ביטוי בהתמתנות צפויה בשיעורי האינפלציה. הכיוון לקראת השנה הקרובה יהיה עצירה של עליות הריבית, ובמחצית השנייה של השנה אנו עשויים לראות התחלה של שיח על הורדות ריבית.

ברכיב האג"ח נוצרו הזדמנויות השקעה בשל ירידת המחירים ועליית התשואות לפדיון של איגרות החוב הממשלתיות והקונצרניות. ישנה עדיפות כיום לחלוקה מאוזנת בין האפיק השקלי לצמוד במח"מ בינוני, עם התמקדות באג"ח ממשלתיות ובחברות שלא חייבות למחזר חוב בשנה הקרובה.

כמו כן, חלון הזדמנויות נוסף נפתח בשוק החוב העולמי, ובשל פתיחת פער הריביות בין הדולר לשקל, שיגיע לשיאו בראשית השנה, יעדיפו המשקיעים המתוחכמים לשלב חשיפה דולרית נזילה בתיקים, וזאת דרך אג"ח חו"ל פלואטרים (FLOATERS), שהונפקו על ידי בנקים מובילים בארה"ב, בעלות דירוג אשראי גבוה, הנושאות ריבית רבעונית ומשמשות כרכיב אג"ח לנזילות דולרית.

מדובר באג"ח בריבית משתנה בחו"ל, המותאמות על פי רוב פעם ברבעון לריבית הבין-בנקאית (ליבור) או לתשואת אג"ח ממשלת ארה"ב, שעליה מוסיפים מרווח מסוים, הנגזר בעיקר מדירוג האג"ח והמח"מ שלה. שילובן עשוי לספק למשקיעים מעין "ביטוח" מפני עליית הריבית, ובעקיפין גם מפני אינפלציה.

להשקעה בפלואטרים פוטנציאל תשואה עודפת במקרים רבים על חלופות ההשקעה הדולריות הנזילות במח"מ דומה ובסיכון נמוך יותר.

להיזהר מחברות צמיחה ממונפות בהייטק

לסיכום, שנת 2023 בהחלט עשויה להיות שנת מפנה בשווקים, הטומנת בחובה הזדמנויות השקעה רבות, אך לצידן גם אתגרים עבור סקטורים וחברות שיתקשו מאוד בהמשך פעילותם, לנוכח סביבת הריביות הגבוהה וההאטה הכלכלית הצפויה בהכנסות החברות וברווחיהן.

ברכיב המניות, כדאי להיזהר מחברות ממונפות בכלל ומחברות צמיחה ממונפות בהייטק בפרט, השורפות מזומנים בפעילותן השוטפת, ויצטרכו לגייס כסף בשנה הקרובה. בנוסף, גם חברות אשראי חוץ-בנקאי עלולות לספוג הפסדים ניכרים מחדלות פירעון של לווים שיתקשו להחזיר את חובם, בשל החזרים וריביות הולכות ועולות.

ברכיב האג"ח, ייתכנו אירועי אשראי במהלך השנה הקרובה, בעיקר בחברות עם דירוג אשראי נמוך, שיתקשו בגיוס או במיחזור חוב ברמות הריבית הגבוהות הקיימות.

כמו כן, יש להיזהר מאיגרות חוב של חברות עם מינופים גבוהים, בעלות תזרים מזומנים חלש וללא שעבודים, כמו חלק ניכר מחברות הנדל"ן הזרות (בעיקר אמריקאיות) שרשומות באיי הבתולה והנפיקו אג"ח בישראל.

מושג - פלואטרים (FLOATERS) - אג"ח בריבית משתנה בחו"ל, המותאמות על פי רוב פעם ברבעון לריבית הבין-בנקאית (ליבור) או לתשואת אג"ח ממשלת ארה"ב, שעליה מוסיפים מרווח מסוים, הנגזר בעיקר מדירוג האג"ח והמח"מ שלה. שילובה עשוי לספק למשקיעים מעין "ביטוח" מפני עליית הריבית, ובעקיפין גם מפני אינפלציה.

הסכנות הפוטנציאליות של ההשקעות ב־2023

להיזהר ממניות של חברות ממונפות, השורפות מזומנים בפעילותן השוטפת, ויצטרכו לגייס כסף בשנה הקרובה

להיזהר גם ממניות של חברות אשראי חוץ-בנקאי, העלולות לספוג הפסדים בשל קושי של לווים להחזיר את חובם, לנוכח ריביות הולכות ועולות

ברכיב האג"ח ייתכנו אירועי אשראי השנה, בעיקר בחברות עם דירוג נמוך, שיתקשו בגיוס או במיחזור חוב

להיזהר מאיגרות חוב של חברות עם מינופים גבוהים, תזרים מזומנים חלש וללא שעבודים