"בלב כבד": נתניהו פיטר את דרעי מתפקידו כשר הבריאות והפנים

לאחר פסיקת בג"ץ והודעת היועמ"שית לנתניהו כי יצטרך למנות שרים חדשים, רה"מ פיטר את אריה דרעי מתפקידיו כשר • שופטי בג"ץ קבעו כי מינוי דרעי לוקה ב"חוסר סבירות קיצוני" נוכח צבר הרשעותיו ונוכח המצג על פרישתו מהחיים הפוליטיים • נתניהו: "החלטה מצערת המתעלמת מרצון העם" • דרעי: "בכוונתי להמשיך ולהנהיג את ש"ס"

בנימין נתניהו ואריה דרעי בישיבת הממשלה השבועית, היום / צילום: קובי גדעון, לע''מ
בנימין נתניהו ואריה דרעי בישיבת הממשלה השבועית, היום / צילום: קובי גדעון, לע''מ

בעקבות פסיקת בג"ץ: בישיבת הממשלה היום (א'), ראש הממשלה בנימין נתניהו פיטר את אריה דרעי מתפקידו כשר הבריאות והפנים. 

הגיע זמן פשרה: עו"ד רז נזרי משרטט מתווה לרפורמה במערכת המשפט שבה כל הצדדים מוותרים | דעה 
אפילו ביטול עילת הסבירות לא יעזור: בג"ץ סגר בפני דרעי את האפשרות לחזור לכהן כשר | פרשנות 
כשהפוליטיקאים הולכים על הסף: מה יקרה אם הממשלה תתעלם מפסיקת בג"ץ? | המשרוקית

במהלך הישיבה הקריא נתניהו מכתב לדרעי, בו כתב: "כידוע, החלטתי למנותך כמשנה לראש הממשלה ושר הפנים והבריאות באישור רוב חברי הכנסת, בשל העובדה שאני רואה בך עוגן של ניסיון, תבונה ואחריות החשובים למדינת ישראל בכל עת, ובעת הזו במיוחד. כן סברתי כי חשוב שתשרת את מדינת ישראל כחבר הקבינט בממשלתי, שם תוכל להשפיע מניסיונך רב-השנים עוד כחבר קבינט בממשלתם של יצחק שמיר ויצחק רבין - ניסיון עשיר, שתורם לביטחונה וחוסנה של ישראל. 

"לצערי הרב, בג"ץ החליט כי מוטלת עליי חובה להעבירך מתפקידך כשר הפנים והבריאות. החלטה מצערת זו מתעלמת מרצון העם, כפי שבא לידי ביטוי באמון הרב שהציבור נתן לנציגי העם ונבחריו בממשלתי, כשהיה ברור לכל שתשרת בממשלה בתפקיד שר בכיר.

"בכוונתי לחפש כל דרך חוקית שבה תוכל להמשיך לתרום למדינת ישראל מניסיונך ומכישוריך הרבים, בהתאם לרצון העם. עם זאת, בעקבות פסק הדין, עליי להודיעך כי אני נאלץ בלב כבד, בצער רב ובתחושה קשה ביותר, להעבירך מכהונתך כשר בממשלה".  

דרעי: אמשיך להנהיג את ש"ס

לאחר הקראת המכתב אמר דרעי לנתניהו: ''אני שומע בקולך את העצב על החלטת בית המשפט וההשלכות שלה. לשנינו היה ברור שנקיים את החלטת בית המשפט, לא היה בכך ספק בשום שלב. בניגוד לאלה שמתהדרים בנוצות של 'איכות' שלטון החוק וקוראים להפרות סדר ולהפרה של החלטות הכנסת והממשלה''.

דרעי הוסיף: ''אני יכול להגיד לחבריי בממשלה ולציבור שהיה ברור לתביעה והיה ברור ליועץ המשפטי לממשלה הקודם, ד"ר אביחי מנדלבליט, שאין לי כוונה ושלא הייתה לי כוונה מעולם ולא התחייבתי לפרוש מהחיים הפוליטיים. הדברים היו ברורים על השולחן מתחילת המגעים ועד סופם. הדברים נאמרו אף על-ידי נציג מחלקת הבג"צים בדיון. יש לי מחויבות ברזל ל-400 אלף איש שבחרו בי ובש"ס, שום החלטה שיפוטית לא תמנע ממני מלשרת אותם ולייצגם''. 

לסיום הכריז דרעי כי "בכוונתי להמשיך ולהנהיג את תנועת ש"ס, להמשיך להשתתף בישיבת ראשי סיעות הקואליציה ולסייע בקידום המהלכים המשפטיים החשובים שהממשלה הזו נבחרה לקדם".  

דרמה בבג"ץ 

כזכור, בשבוע שעבר שופטי בג"ץ קבעו ברוב של 10 מול 1 כי על נתניהו לפטר את דרעי, מאחר שמינויו לוקה ב"חוסר סבירות קיצוני" נוכח צבר הרשעותיו בפלילים ונוכח המצג על פרישתו מהחיים הפוליטיים, בהליך הפלילי במסגרתו הורשע בעבירות מס. גם השופט יוסף אלרון, שהיה בדעת יחיד, קבע כי היה על נתניהו לפנות, בטרם המינוי, ליו"ר ועדת הבחירות, על-מנת שיקבע האם אין בעבירות המס שבהן הורשע דרעי משום קלון; וכי עליו לפעול כך כעת.

פסק הדין ניתן ב-18 בינואר, ובאותו היום הודיעה היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, לנתניהו כי עליו לפטר את דרעי מתפקידו כשר בהתאם לפסיקת בג"ץ. עו"ד בהרב מיארה הוסיפה כי נוכח המגבלות שחלות על נתניהו - בשל כתב האישום התלוי ועומד נגדו - עליו למנות שר בריאות ושר פנים, ולא יוכל לכהן בעצמו בתפקיד.

גם התנועה לאיכות השלטון, מהעותרות נגד מינויו של דרעי לשר, פנתה יום למחרת מתן פסק הדין לנתניהו בקריאה להעביר את דרעי מתפקידו. "על-מנת לכבד את עיקרון שלטון החוק והפרדת הרשויות, אנו קוראים למלא אחר פסיקת בית המשפט" נכתב בפניית התנועה.