מדוע לשכת עורכי הדין מסרבת לפרסם את מרשם המתמחים שבידיה

עמותת "הצלחה" הגישה עתירה לבית המשפט בדרישה לקבל את מרשם המתמחים המלא הנמצא בידי לשכת עורכי הדין • העתירה הוגשה לאחר שהלשכה סירבה למסור את הפרטים במסגרת בקשת חופש מידע

מבחני ההסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
מבחני ההסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

מדוע לשכת עורכי הדין מסרבת לפרסם היכן ואצל מי התמחו עשרות אלפי עורכי הדין שחברים בלשכה? עמותת "הצלחה" הגישה עתירה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה לקבל את מרשם המתמחים המלא הנמצא בידי הלשכה, לרבות פרטי המתמחה, תאריך תחילת ההתמחות, תאריך סיום ההתמחות, פרטי עורך הדין שאימן את המתמחה, תאריך הסמכה לעריכת דין וכו'. 

פרופ' דניאל כהנמן לגלובס: "הרפורמה המשפטית היא חורבן" 
אטימות שיפוטית: נהג נאלץ לחשוף מידע אישי רגיש כתנאי לביטול דוח חניה

העתירה הוגשה לאחר שלשכת עורכי הדין סירבה למסור את הפרטים במסגרת בקשת חופש מידע. לטענת לשכת עורכי הדין, "מאגר החברים של הלשכה ומאגר המתמחים, הכולל את המידע הקשור במאמנים, הם מאגרי מידע רשומים הכוללים מידע אישי. ככאלה, חלים עליהם דיני הגנת הפרטיות". לטענת הלשכה, מדובר במידע שגילויו מהווה פגיעה בפרטיות, ומשום כך אין למוסרו.

אפשרות לבדיקה פרטנית

בתגובה לסירוב הלשכה, שלחה העמותה פנייה נוספת וציינה כי "באשר לפגיעה האפשרית בפרטיות, הרי שבידי הלשכה פרטי הקשר של עורכי הדין שמסרו אישור על הכללתם במאגר (כ-71 אלף כאלה) שפרטיהם נמצאים זמינים באתר הלשכה, ויש בהם ממד משמעותי יותר של פרטיות ממקום ההתמחות, זהות המאמן וזהות המתמחה. עוד ייאמר כי בידי הלשכה אפשרות קלה ופשוטה לפנות לכל אחד מהחברים בה (ודאי אלה שהסכימו לפרסום פרטיהם הנכללים בספר עורכי הדין) ולשאול אותם האם יש להם התנגדות לציון זהות מאמנם או מי שאומנו על-ידם".

עוד צוין בפנייה כי "שמותיהם של המועמדים להתקבל כחברים בלשכה, לרבות מספרי הזהות שלהם, מפורסמים בדרך שגרה לציבור כדי להזמין התנגדויות ופניות בקשר למועמדות זו. הדברים נוגעים גם לתקופת ההתמחות של החברים בלשכה. גם פרטי השעיה והוצאה מן הלשכה ותוצאות שיפוט משמעתי מפורסמות על-ידי הלשכה, וממילא מרשם עורכי הדין ואופן הסמכתם הוא מרשם פומבי הנתון לבחינה ולרגולציה, ועל כן אף לא מתקיימת כל ציפייה לפרטיות בקשר עם הפרטים שהתבקשו".

לשכת עורכי הדין שבה וסירבה למסירת המידע, ומשום כך הוגשה העתירה. לשכת עורכי הדין טרם הגיבה לעתירה.