במתכונת שונה: ההפגנות נגד המהפכה המשפטית התחדשו הערב

בתל אביב, בירושלים, בבאר שבע, בהרצליה, בחיפה, בנס ציונה וברעננה מפגינים הערב המתנגדים למהפכה במערכת המשפט שמקדמת ממשלת נתניהו • בעקבות האירועים הביטחוניים בירושלים אמש, ההפגנות בתל אביב החלו בדקת דומייה והתקיימו ללא מוזיקה, בהשתתפותם של עשרות אלפי מפגינים

עשרות אלפים מפגינים בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית / צילום: אמיר גולדשטיין
עשרות אלפים מפגינים בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית / צילום: אמיר גולדשטיין

ההפגנות נגד המהפכה במערכת המשפט שמקדמת הממשלה התקיימו הערב (מוצ"ש) במספר מוקדים בתל אביב, בירושלים, בחיפה ובהרצליה. במוקדים המרכזיים בתל אביב הפגינו מתכונת שונה, על רקע האירועים הביטחוניים אמש (ו') בירושלים, בהם נרצחו שבעה בני אדם.

20:30

הסתיימו ההפגנות בכיכר הבימה וברחוב קפלן, וכעת יוצאות צעדות מחאה בתל אביב. עשרות אלפי בני אדם צועדים על רחוב מנחם בגין בתל אביב צועקים "דמוקרטיה", נושאים שלטים "אין מנדט לדיקטטורה", "חירות שלטון איכות שלטון", "לא תתגברו על הדמוקרטיה" ו"שופטי בג"ץ, חזק ואמץ".

רבבות בצעדת המחאה בתל אביב / צילום: רחפן: אמיר גולדשטיין
 רבבות בצעדת המחאה בתל אביב / צילום: רחפן: אמיר גולדשטיין

20:20

יו"ר מפלגת העבודה, השרה לשעבר מרב מיכאלי, הדליקה נר לזכרם של הנרצחים בפיגוע אמש בעמדת הדלקת נרות של מפלגת העבודה בהפגנה ברחוב קפלן בתל אביב.

מרב מיכאלי יו''ר מפלגת העבודה בעמדת הדלקת הנרות של המפלגה
 מרב מיכאלי יו''ר מפלגת העבודה בעמדת הדלקת הנרות של המפלגה

פרופ' חגי לוין, רופא מומחה בבריאות הציבור נציג מחאת הרופאים - החלוקים הלבנים, נאם בכיכר הבימה בתל אביב ואמר: "אני גאה לדבר כאן כרופא בשם מחאת החלוקים הלבנים של הרופאים והרופאות. יצאנו לרחובות מבתי החולים ומהמרפאות כדי להגן על בריאות הציבור והרפואה בישראל. חובתנו להתריע בפני הציבור בישראל כי תוכנית הממשלה תפגע בבריאות הציבור, תפגע בחיים עצמם.

"חיסול שומרי הסף משמעו דריסת העצמאות המקצועית של הרופאים ושל מערכת הבריאות על-ידי פוליטיזציה ואינטרסים זרים".

גד רביד, ממובילי מחאת עובדי ההייטק, נאם בהפגנה ברחוב קפלן בתל אביב ואמר: "אנחנו מפגינים היום, וליבנו עם משפחות הנרצחים והנפגעים בפיגועי הטרור. הממשלה נבחרה כדי לטפל ביוקר המחיה ובביטחון, ובמקום זה היא מתעסקת בהפיכה משטרית ובפגיעה במערכת המשפט, ולכן יצאנו לרחובות. כשם שהממשלה ממשיכה לקדם את ההפיכה המשטרית, אנחנו נמשיך להפגין ברחובות, עד שזו תיעצר".

20:00

הפגנת הענק ברחוב קפלן בתל אביב נפתחה בדקת דומייה. שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון, נאם בהפגנה ואמר: "זהו ערב קשה. ערב של שכול, עצב וכאב לאומי, שמאחד את כולנו. אני מבקש לשלוח מכאן תנחומים למשפחות הנרצחים, ולאחל איחולי החלמה ורפואה שלמה לפצועים".

פרופ' יניב רוזנאי, מומחה למשפט חוקתי, נאם בהפגנת התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה בתל אביב ואמר: "לא מדובר כאן ברפורמה במערכת המשפט. מדובר בצבר של רפורמות - שכל אחת מהן בעייתית, ובמצטבר עשויות להביא להפיכה משטרית של ממש, שבה לרשות אחת - הממשלה - יש צ'ק פתוח לעשות כל מה שהיא רוצה.

"בכל המדינות הדמוקרטיות בעולם יש מנגנונים שנועדו להבטיח הגנה על זכויות ושהכוח הפוליטי לא מרוכז בידי גוף אחד. ישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה - היחידה - בלי מנגנונים כאלה. כל מה שיש לנו, שיבלום את הכוח השלטוני, זה מערכת המשפט ומערכת הייעוץ המשפטי - ובדיוק אותם רוצים להחליש עד היסוד".

המחאה בהרצליה. / צילום: מטה מאבק עובדי ההייטק
 המחאה בהרצליה. / צילום: מטה מאבק עובדי ההייטק

19:45

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר בהפגנה בירושלים: "באנו לכאן לירושלים כדי להזכיר לכולם שאנחנו עם אחד. אנחנו מתייצבים מול הטרור כעם אחד. הממשלה צריכה להחליט אם היא רוצה להילחם בטרור, או שהיא רוצה להילחם בדמוקרטיה הישראלית. אם היא רוצה לאחד אותנו או לפרק אותנו מבפנים. אני שולח מכאן תנחומים למשפחות וחיזוק לכוחות הביטחון שפועלים עכשיו בשטח".

יאיר לפיד, יו''ר האופזיציה ויש עתיד, בהפגגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים / צילום: אלעד גוטמן
 יאיר לפיד, יו''ר האופזיציה ויש עתיד, בהפגגנה נגד המהפכה המשפטית בירושלים / צילום: אלעד גוטמן

הפגנת התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה בתל אביב / צילום: התנועה לאיכות השלטון
 הפגנת התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה בתל אביב / צילום: התנועה לאיכות השלטון

בירושלים מתקיימת הפגנה שקטה מול משכן נשיאי ישראל החל מהשעה 19:30. "נתכנס לעמידה משותפת ושקטה - יחד", נמסר מהמארגנים. "יחד, בכאב, תפילה ושירה שקטה לזכר הנרצחות והנרצחים בירושלים והחלמה לפצועים. שומרים על המשותף בבית הפסיפס האנושי של ישראל שעליו יש לשמור בישראל יהודית-דמוקרטית. בואו עם נר ודגלי ישראל על הבית המשותף של כולנו".

16:50

ממטה המחאה נמסר: "הפיגוע הרצחני אמש בירושלים קורע את הלב והנפש. אנו משתתפים בכאבן ובאבלן של משפחות הנרצחים ומייחלים להחלמת הפצועים. האירועים ייפתחו בשעה 19:00 בדקת דומייה ויתקיימו במתכונת שונה, ללא מוזיקה ותוך השתתפות בכאבן של משפחות הנרצחים. יהי זכרם ברוך".

עוד הוסיפו במטה המחאה כי "גם בימים קשים אלה מוטלת עלינו החובה להיאבק למען הדמוקרטיה הישראלית, מול ממשלה מסוכנת, צינית וחסרת אחריות".

כעת ברחבת הבימה, בהפגנת התנועה לאיכות הלשטון- מפגינים מדליקים נרות לזכרם של הנרצחים אמש
 כעת ברחבת הבימה, בהפגנת התנועה לאיכות הלשטון- מפגינים מדליקים נרות לזכרם של הנרצחים אמש

להפגנת הענק ברחוב קפלן  בתל אביב הודיעו שיגיעו מפגינים ממגוון קבוצות, בהם מפגינים ממחאת ההייטקיסיטים, סטודנטים ומרצים, "מאבק הגלימות" של עורכי הדין, "מאבק החלוקים הלבנים" של הרופאים, מוזיקאים, ארגוני להט"ב וארגוני מחאה.

קבוצה נוספת שהתארגנה לצעוד יחד בהפגנה היא זו של דתיים ציוניים. בקבוצת הוואטסאפ שהוקמה עבור כך, המונה למעלה מ-1,000 משתתפים, נכתב כי "הקבוצה הוקמה כדי להשמיע קול אחר, ממלכתי ציוני דתי. כזה שרואה בערכי מגילת העצמאות שלובים בתורה. בישראל יהודית דמוקרטית כבסיס לתקומת ישראל בארצו".

מחאת הרופאים בתל אביב / צילום: ניצן שפיר
 מחאת הרופאים בתל אביב / צילום: ניצן שפיר

בהפגנה המרכזית ינאמו: שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון; ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי; היזם דב מורן, ממציא הדיסק און קי; ומורן זר-קצנשטיין, הייטיקסטית ומייסדת קבוצת "בונות אלטרנטיבה", קבוצה אקטיביסטית א-מפלגתית. בהפגנה בכיכר הבימה היה אמור לנאום מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך, אך הוא ביטל את הגעתו. כן ינאמו פרופ' יניב רוזנאי, מומחה למשפט חוקתי מאוניברסיטת רייכמן; פרופ' חגי לוין, יו"ר ארגון רופאי בריאות הציבור ממחאת החלוקים הלבנים; עו"ד תומר נאור, מנהל האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון; וחברות הכנסת לשעבר שירלי פינטו ואביטל קולט.

לפי הודעת המשטרה, החל מהשעה 16:45 ייחסמו הרחובות הבאים: רחוב קפלן מאבן גבירול עד מנחם בגין בשני הכיוונים; לאונרדו דה וינצ'י מרחוב הפטמן עד רחוב שאול המלך בשני הכיוונים; לסקוב מרחוב הפטמן עד קפלן לכיוון צפון; דובנוב מרחוב מאנה עד שדרות שאול המלך לכיוון דרום, משדרות שאול המלך עד קפלן בשני הכיוונים; ארניה מרחוב הארבעה עד רחוב קפלן לכיוון צפון; ז'בוטינסקי (רמת גן) מרחוב אבא הלל על פרשת דרכים לכיוון דרום; המסגר מרחוב יצחק שדה עד דרך מנחם בגין לכיוון צפון; דרך נמיר מרחוב פנקס עד שדרות שאול המלך לכיוון דרום.

החל מהשעה 18:45 ייחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות הבאים: דרך מנחם בגין מרחוב על פרשת דרכים עד דרך נמיר בשני הכיוונים; ערבי נחל מרחוב יגאל אלון עד דרך מנחם בגין לכיוון מערב, מנחם בגין משדרות שאול המלך עד חשמונאים בשני הכיוונים; פרשת דרכים מדרך מנחם בגין עד דרך נמיר בשני הכיוונים; רחוב ארלוזורוב מרחוב ויצמן עד דרך נמיר לכיוון מזרח; ארלוזורוב מרחוב הנרייטה סולד לדרך נמיר בשני הכיוונים; הנרייטה סולד מרחוב דפנה עד רחוב שאול המלך; ויצמן משדרות דוד המלך עד שדרות שאול המלך לכיוון דרום.