אזהרת הרווח של תדיראן: תפסיד כ-30 מיליון שקל ברבעון. ומה הצפי ל-2023?

לצד עלייה בהוצאות הצפויות בגין רכישת חברה להפצת מוצרי אנרגיה באיטליה, צופה תדיראן שחיקה ניכרת ברווחיות מגזר המזגנים לנוכח מימוש מלאי יקר שהוביל לקיטון חד ברווחיות וירידה חדה במכירות

משה ממרוד, בעל השליטה ומנכ''ל תדיראן גרופ / צילום: איל יצהר
משה ממרוד, בעל השליטה ומנכ''ל תדיראן גרופ / צילום: איל יצהר

חברת תדיראן שבשליטת משה ממרוד המזוהה בדרך-כלל עם רווחים גבוהים,  פרסמה אזהרת רווח לתוצאות הרבעון הרביעי של 2022: הפסד צפוי של 25-30 מיליון שקל הנובע בעיקרו מגידול בהוצאות המימון של החברה כתוצאה מעלייה בשווי האופציה והתמורה המותנית ביצועים למוכרת של חברת VP solar האיטלקית. זאת "על רקע תוצאות כספיות טובות באופן ניכר בשנת 2022 של VP solar והערכות באשר לתוצאות טובות שלה גם ב-2023-2024".

"מכיוון שתוצאות VP solar לשנת 2022 ולשנים 2023-2024 (על בסיס הערכות) עלו על הערכות תדיראן בעת הרכישה, נדרשת תדיראן להכיר בעליית שווי האופציה ושווי התמורה המותנית, ועלייה זו מסתכמת ב-41-43 מיליון שקל שתבוא לידי ביטוי בהוצאות המימון של תדיראן ברבעון הרביעי של 2022". 

● מה הפיל את מניית תדיראן ביותר מ-18% בתל אביב?

בתדיראן מפרטים כי התוספת שהחברה נדרשת לשלם מורכבת משיערוך התחייבות בגין אופציית "פוט" בסך של כ-19 מיליון שקל, שיערוך התמורה המותנית שהחברה צפויה לשלם עפ"י תנאי עסקת הרכישה בסך של 6 מיליון שקל, ועלייה בשער החליפין של האירו ברבעון הרביעי של 2022, אשר הביאה לשיערוך נוסף של שווי האופציה והתמורה המותנית בהיקף של כ-17 מיליון שקל. את שנת 2022 כולה צופה הנהלת  תדיראן כי החברה תסיים עם רווח של כ-90 מיליון שקל (לעומת רווח של כ-141 מיליון שקל ב-2021).

מניית  תדיראן   הגיבה לדיווח בירידה של כ-4% במהלך המסחר בבורסה. המניה רשמה ירידה של 35% בחצי השנה האחרונה ושוויה של החברה הצטמק לכ-2.8 מיליארד שקל. 

תדיראן רכשה את השליטה (60%) ב-VP solar האיטלקית לפני כשנה תמורת כ-32 מיליון אירו והתחייבה לשלם עד 13 מיליון אירו נוספים לפי עמידה ביעדים שנקבעו בהסכם. VP Solar הוקמה ב-1999 והיא מתמחה ביבוא, תכנון, הפצה וסחר של מוצרים ופתרונות למערכות פוטו-וולטאיות באיטליה ובאירופה. החברה משווקת פאנלים סולאריים, מערכות להמרת אנרגיה, מערכות אגירה, מערכות קונסטרוקציה מוכנות, משאבות חום ומוצרים לטעינת רכבים חשמליים.

מדוחות תדיראן עולה כי כי הכנסות VP solar מרגע איחודה לראשונה (סוף ינואר 2022) ועד סוף ספטמבר 2022 הסתכמו ב-646 מיליון שקל ותרומתה לרווח הנקי המאוחד של תדיראן עמדה על 63.5 מיליון שקל.

הפעילות המסורתית של תדיראן, הנמצאת בשליטת משה ממרוד (כ-64%) התמקדה בתחום של יבוא ומכירת מזגנים (מגזר מוצרי צריכה) כשבשנתיים האחרונות פעלה החברה במרץ להרחבת פעילותה לתחומי האנרגיה המתחדשת והתייעלות אנרגטית, המהווה כיום כמחצית מהכנסותיה.

מלבד רכישת השליטה בחברה האיטלקית ביצעה תדיראן השקעות משמעותיות ברכישת החברות אלירן סולאר (כיום תדיראן סולאר) העוסקת ביבוא, הפצה וסחר של מוצרים בתחום האנרגיה הפוטו וולטאית, ואביאם מערכות, הפועלת בתחום של אספקת מערכות הספק ואנרגיה.

המשיכה לממש מלאי יקר

בתדיראן מציינים כי על גובה ההפסד ברבעון הרביעי השפיעה גם החלטת ההנהלה להמשיך לממש ברבעון הרביעי מלאי במגזר מוצרי הצריכה (מזגנים) אשר נרכש לצורך היערכות מוקדמת למשבר האספקה הגלובלי ובמחיר גבוה כתוצאה מהתייקרות משמעותית בעלויות הרכש וההובלה.

מימוש המלאי כאמור, הביא לקיטון חד ברווח התפעולי הרבעוני במגזר מוצרי הצריכה, אשר יעמוד על מיליוני שקלים בודדים. שיעור הרווח התפעולי מהמכירות במגזר מוצרי הצריכה צפוי לעמוד ברבעון הרביעי של 2022 על 1%-3% בלבד .

עם זאת, בתדיראן צופים שיפור ניכר ברווחיות השנה הודות לירידה החדה שחלה בעלויות ההובלה לעומת הממוצע ב-2022, בה נשאה החברה לטענתה בעלויות הובלה עודפות של   כ-55 מיליון שקל - "הוצאה שככל שלא יחול שינוי לרעה בעלויות ההובלה, החברה אינה צפויה לשאת בה במהלך שנת 2023".  

החברה מעריכה כי בשנת 2023 מגזר מוצרי הצריכה יציג גידול של 5%-10% בהיקף המכירות וכן כי שיעור הרווח התפעולי השנתי השנה יחזור לשיעור של כ-10% לנוכח המשך מימוש המלאי היקר, הירידה החדה במחירי ההובלה והשיפור בעלויות הרכש.