תיקי המותגים אאוט, התיקים הפשוטים אין: הטרנד החם של חורף 2023

תיקים ממותגים צעקניים עברו מן העולם • העונה יחזרו אל קדמת הבמה התיקים המעודנים בעיצובם, נטולי הלוגו, שיש להם סיכוי לשרוד את הטרנדים התזזיתיים של עולם האופנה

מימין: תיק של ''אנטיפרימה'', שבוע האופנה במילאנו, ספטמבר 2022; תיק של ''ארלינגטון'' ותיק של ''איודון צ'ואי'', שבוע האופנה בלונדון, פברואר 2022; תיק של ''וקוארה'', שבוע האופנה בפריז, ספטמבר 2022 / צילום: Reuters
מימין: תיק של ''אנטיפרימה'', שבוע האופנה במילאנו, ספטמבר 2022; תיק של ''ארלינגטון'' ותיק של ''איודון צ'ואי'', שבוע האופנה בלונדון, פברואר 2022; תיק של ''וקוארה'', שבוע האופנה בפריז, ספטמבר 2022 / צילום: Reuters

פיורלה וולדסולו היא עיתונאית, יועצת קריאטיב למותגים ועורכת-מייסדת של מגזין האוכל האמריקאי Gather Journal 

כשכריסי ג'ונס, 34, מייסדת שותפה בסטודיו היוגה New York’s Sky Ting, הוסיפה תיק יד לרשימת המשאלות שלה - היא חשבה על התיק של חברתה הטובה שהיא חשקה בו: תיק של המותג המינימליסטי The Row. "הוא עשוי היטב, לא בולט ומשתבח עם הזמן - של חברה שלי בן חמש שנים והוא נראה חבל על הזמן", אומרת ג'ונס.

פריט הלבוש הגברי החם של החורף הקרוב: איך ללבוש נכון חולצת גולף?
אייקון של סטייל: איך נראה ארון הבגדים של המלך צ'ארלס?
למה גברי הוליווד הפכו לשריריים באופן מוגזם?

המרדף אחרי תיקים ראוותניים נגמר בגיל 40

חיפוש דומה אחר איכות, ורסטיליות ואנונימיות נמצא בבסיס מגמה חדשה: התיק שהוא "אנטי ה־תיק". תיקים שהם "ה־תיק", כמו הדגם "תיק הבגט" של "פנדי" או תיק פדינגטון עמוס האבזמים של "קלואה", היו אקססוריז שהגדירו את האישה בעשור הקודם: הם היו ניתנים לזיהוי מיידי, עם לוגואים בולטים, והם הסתמכו במידה רבה על הסטטוס של המותג הצועק את נוכחותו. התיקים הפשוטים שהם "אנטי ה־תיק" משדרים שיק חף מצעקנות.

על פי דון קלוהס, שותפה בבוטיק A’maree’s בניופורט ביץ', קליפורניה, "הלקוחות שלנו בוחרות תיקים בגלל המלאכה המושקעת בהם". לדבריה, הפוטנציאל של תיק להאריך ימים הוא מקור המשיכה, לא המראה הממותג. "אם יש איזה תיק שלכולן יש אותו, סביר להניח שלנו אין אותו בחנות", היא אומרת.

אחותה ושותפתה בבוטיק, דניז שפר, אומרת שהנטייה העכשווית לתיקים לא בולטים היא אולי תגובה למצב הכלכלי המשתנה: "כששינויים כלכליים גדולים קורים, ישנה משיכה לתיקים שהם לא ראוותניים".

קלמנס פולס, המייסדת היו יורקית של המגזין המקוון Passerby, חושבת שחלק מהנשים מגלות שהמרדף אחר תיקים ראוותניים אופנתיים נגמר כשהן מגיעות לאמצע העשור הרביעי בחייהן. "אנחנו יודעות מה עובד, מה אנחנו אוהבות, ואולי נמאס לנו לרדוף אחרי התיק שיש לכולן", אומרת פולס בת ה־33, שמשתמשת, ברוטציה, בתיקים של המותגים Building Block, Lemaire ואסתר אקמה.

נשים אחרות פשוט לא רוצות את התיק־שאי־אפשר־לפספס שיש לכל הנשים האחרות ברחוב, בפיד באינסטגרם ובתוכניות הריאליטי בטלוויזיה. סוזן סרנק, בת 42, מנהלת שיווק בגלריית האמנות "דיוויד זווירנר" בניו יורק, אומרת שיש לה תיקים יקרים רבים ממותגי יוקרה, "אבל כולם נותנים תחושה כבדה ומזוהה מדי". לאחרונה היא הולכת עם תיק דמוי דלי של Danse Lente.

ככל שגובר העניין בקיימות, אריכות הימים של התיקים הופכת למכריעה יותר, ותיקים שאינם בולטים יכולים להתמודד טוב יותר עם מחזורי האופנה המתחלפים בתדירות גבוהה. "התיק היחיד שאני רוצה להשקיע בו ושיהיה שלי, הוא זה שישרוד את הטרנדים בעולם אופנה", אומרת קייטלין קמפיטלי, בת 37, מעצבת קונספט מניו יורק. קולו הנרי, בת 45, שפית וסופרת מהאדסון ניו יורק, מסכימה. לדעתה: "אורך החיים של התיקים הממותגים פשוט קצר מדי".

הביקוש לתיקי מותגים קטנים עולה

זה לא אומר שישנה האטה בביקוש לתיקים של מעצבים מפורסמים. קטגוריית תיקי מותגים באתר מכירות בגדים MatchesFashion גדלה ביותר מ־25% בסתיו האחרון, אומרת מנהלת מחלקת בגדי נשים ליאן וויגינס.

אבל ניסיונה של לורל פנטין, מעצבת אופנה ראשית ב־ByGeorge, חנות מאוסטין, טקסס, מלמד שיש כמות גדולה של לקוחות המבקשות פריטים שאינם בולטים. "יש לנו לקוחות שמעדיפות את התיקים הממותגים כמובן... אבל אנחנו גם מזהים ביקוש למותגים קטנים".

היא מקבלת בקשות רבות לתיקים מאופקים, למשל של המותג Métier. ליבי פייג', מנהלת שיווק באתר מכירות בגדים "פרט־א־פורטה", שמה לב למגמה דומה. בשנה שעברה, האתר מכר כמעט 600 תיקים של המותג הצעיר מניו יורק Savette, הישג מרשים לחברה צעירה, אומרת פייג'.

הסטייליסטית איימי ווילסון מברוקלין, בת 46, מצביעה על דגם 'לקסינגטון באם' של המותג "מרלו גודז". הוא אהוב עליה בגלל העיצוב הקומפקטי והנקי שלו. למרות שהתיק פשוט ולא נושא לוגו, הוא עדיין קורץ למי שער לטרנדים בעולם האופנה. "זהו תיק אנטי־סטטוס, שהדגש שלו זה עיצוב ולא השם שלו", אומרת ווילסון. "אלא שבאופן אירוני, בגלל שהם אנטי־סטטוס הם כבר השיגו מעמד משלהם".

שלושה תיקים שיקיים ולא ממותגים

דגם: Sport Convertible Clutch
מותג: Savette

קווים נקיים בהשראת הפיסול מודרני הם סימני ההיכר של תיקי המותג הניו יורקי "סאבט" (Savette), העשויים בעבודת יד באיטליה. "אני חושבת שהשילוב של קלילות ופאסון הוא מה שמושך נשים לתיקי 'סאבט'", אומרת מייסדת המותג איימי זורק. הפונקציונליות היא בעדיפות לא פחות גבוהה מהאסתטיקה. העיצוב הזה "ורסטילי, כי הוא משלב בין ארנק, תיק מעטפה ותיק עם רצועה שלובשים בהצלבה על הגוף", מסבירה זורק. מחיר: 990 דולר, ניתן לרכוש אותו באתר: Savette.com

דגם: דלייני
מותג: The Row

הסגנון האישי של מייסדות The Row, השחקניות מארי קייט ואשלי אולסן, קובע את הטון של הבגדים והאביזרים של המותג מניו יורק: יוקרה שקטה, עם קישוט מועט. דניז שפר, מייסדת שותפה של החנות A’maree’s בקליפורניה אומרת שהלקוחות תמיד חוזרות לתיקים של המותג הודות לפרקטיות שלהם. דגם "דלייני" הוא תיק דק בצורת אקורדיון, המכיל מקום אחסון נוסף. מחיר: 3,350 דולר, ניתן לרכוש אותו באתר: MyTheresa.com

דגם: דונה
מותג: Hereu

המותג הספרדי הראו (Hereu) מחויב לייצור בקנה מידה קטן. "הרבה מהעבודה נעשית באופן ידני, ואומנים יכולים לייצר רק כמות מוגבלת של פריטים ביום", אמר המייסד השותף אלברט אסקריבנו.

דגם "דונה" (Duna) הוא תיק נשיאה זוויתי, התפור מבד קנבס ועור עגל, עשוי בטכניקות מסורתיות של תפירת עור. "הסתמכות על תהליכי אומנות עתיקים גורמת לכך שלפריטים האלה יש אופי על־זמני", אומר המייסד השותף חוזה לואיס ברטולומה. מחיר: 440 דולר, ניתן לרכוש אותו באתר: HereuStudio.com