גורמים מדיניים: בקרוב ייחתם הסכם נורמליזציה עם סודאן

הסכם עקרונות מול סודאן גובש כבר לפני כשנתיים, אבל היחסים לא מוסדו והתהליך נתקע בין השאר בעקבות מחלוקות פוליטיות פנימיות וההפיכה הצבאית נגד ראש הממשלה עבדאללה חמדוק

בנימין ושרה נתניהו בפגישה עם מנהיג סודאן עבד אל פתאח אל בורהאן / צילום: מרק נוימן לע''מ
בנימין ושרה נתניהו בפגישה עם מנהיג סודאן עבד אל פתאח אל בורהאן / צילום: מרק נוימן לע''מ

בלשכת ראש הממשלה סימנו כמה יעדים מדיניים אסטרטגיים מאז חזר בנימין נתניהו לכיסא הרם. בין השאר, נתניהו הציב לעצמו מטרה להרחיב המדינות השותפות להסכמי אברהם. ראש הממשלה צפוי לבקר בחודשים הקרובים באיחוד האמירויות ובבחריין, ונעשים מאמצים לתאם ביקור גם במרוקו.

עמדת היועמ"שית לגבי הרפורמה המשפטית: "פגיעה קשה בבלמים והאיזונים בין הרשויות" 

בנוסף, סודאן, כפי שפורסם בגלובס השבוע, צפויה לחתום באופן מלא על הסכמי נורמליזציה עם ישראל. הסכם עקרונות גובש כבר לפני כשנתיים, אבל היחסים לא מוסדו והתהליך נתקע בין השאר בעקבות מחלוקות פוליטיות פנימיות וההפיכה הצבאית נגד ראש הממשלה עבדאללה חמדוק.

שר החוץ אלי כהן ביקר השבוע בחשאי בחרטום שבסודאן, שם נפגש עם שליט המדינה, עבד אל פתח אל בורהאן. האמריקאים מעורבים בתהליך, והסכם הנורמליזציה עלה בשיחות של שר החוץ אנתוני בלינקן בישראל השבוע. חתימה המלאה על הסכמי נורמליזציה צפויה בתוך שבועות.

לפי גורמים מדיניים, כדי להתקדם בהליך, האמריקאים דרשו קיום תהליך מוסדר של העברת השלטון לידיים אזרחיות בסודאן, והכרזה על מועד מדייק לבחירות. המהלכים מתואמים גם עם מנהיגי מדינות הסכמי אברהם האחרות ועם מצרים שכנתה של סודאן.