ראש בראש: השכונות הגדולות בירושלים משנות את פניהן

במרכז שכונת רמות בירושלים ישנו קניון רמות עם מגוון חנויות ומסעדות • בשכונת גילה בעיר בגילה יש פריסה טובה של גינות ציבוריות, ובצפון השכונה יש מספר אתרי טבע ותרבות • ניתוח שוק

גילה VS רמות / צילום: איל יצהר, רפי קוץ
גילה VS רמות / צילום: איל יצהר, רפי קוץ

מבוסס על נתוני אתר "מדלן"

השכונות:

רמות (רמות אלון בשמה הרשמי) היא השכונה הצפונית בירושלים, היא הגדולה ביותר ומונה כ־55 אלף תושבים. זה כמה עשורים ניכרת כניסה של אוכלוסייה חרדית לשכונה, שאופיינה בעבר כבעלת צביון חילוני - מה שהביא למתחים במקום. הבנייה בשכונה משלבת בתים פרטיים, בניינים נמוכים בני כ־4 קומות, ומספר מגדלים בני כ־10 קומות במרכז השכונה. בעתיד צפויה בנייה של עוד מאות דירות.

תל אביב מול גבעתיים: פער מחירי הדיור במרחק של חציית כביש אחד
רחובות מול נס ציונה: באיזה איזור תעשייה עדיף לרכוש נכס מסחרי
המכרז המרתק שייסגר, ומדד מחירי הדירות של הלמ"ס: מה צפוי השבוע בנדל"ן?

גילה, הדרומית בירושלים, אף היא מהשכונות הגדולות בעיר. אופי הבנייה והרכב האוכלוסייה משתנה בין חמש תת־השכונות של גילה - החל מווילות רחבות ידיים ועד לבניינים בבנייה טרומית. מורדות גילה מערב תוסיף לשכונה כ־900 דירות חדשות, ורבות מהמשפחות החדשות צפויות להיות של חרדים.

מסחר ותעסוקה:

במרכז רמות ישנו קניון רמות עם מגוון חנויות ומסעדות, וברחבי השכונה עוד מוקדי מסחר מקומיים. בגילה אין מוקדי מסחר ותעסוקה משמעותיים.

טבע עירוני:

ברמות יש מעט גינות ציבוריות יחסית לאחוז הילדים הגבוה (כ־40% מאוכלוסיית השכונה), אולם בדרום מערב השכונה ישנו שטח טבעי גדול - יער רמות. בגילה פריסה טובה של גינות ציבוריות, אך חלקן קטנות. בצפון השכונה יש מספר אתרי טבע ותרבות כמו יער גילה, נחל כוס וח'רבת ארזה.

תחבורה:

רמות מנותקת מהרצף העירוני, אך נהנית מגישה מהירה יחסית לאזור התחנה המרכזית ולכיוון מרכז הארץ.

בעתיד צפוי להיפתח הקו הכחול - קו רכבת קלה שיחבר בין רמות מצפון לדרום, ויעבור בדרך במרכז העיר כולל מפגש עם הקו האדום. הקו נמצא בשלב המכרז וצפוי לפעול ב־2029. גילה מנותקת מהרצף העירוני, ומרוחקת מרשת הדרכים הבין עירונית.

בשורה התחתונה:

טל קופל, מנכ"ל מדלן: "רמות וגילה מרוחקות זו מזו אך בעלות מאפיינים דומים. שתיהן נבנו במנותק מהעיר ויועדו תחילה בעיקר למעמד הביניים החילוני, אך בשתיהן נכנסה אוכלוסייה חרדית. כיום המדד הסוציו־אקונומי של גילה עומד על 5 ושל רמות על 3".