הפייק שהופץ ברשתות בעקבות ההחלטה לספק טנקים לאוקראינה

החלטת המערב לספק טנקים לאוקראינה עוררה הדים וגם לא מעט פייקים. עשינו סדר • המשרוקית של גלובס

כמעט שנה חלפה מאז פרצה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, ולאחרונה, לאחר שבועות שהנושא היה בכותרות, אישרה ממשלת גרמניה מהלך שעשוי להביא לתפנית במערכה. הגרמנים נעתרו לפניית האוקראינים והחליטו לצייד אותם בטנקים מתקדמים מסוג לאופרד 2 (וגם לאפשר למדינות אחרות שרוכשות ממנה את הטנק להעביר מהמלאי שלהם לאוקראינים). גם האמריקאים הבטיחו לשלוח טנקים מסוג אברמס. המהלך הזה, כאמור, נתפס בעיניי רבים כאירוע קריטי במלחמה, ובהתאם לעניין שהוא מעורר כך גם כמות המידע הכוזב שהופץ בעניינו ברשתות.

הסינים מעורבים? ציינו כבר כי לאופרד 2 הוא טנק גרמני מתקדם. אבל האם יכול להיות שבשנים האחרונות הוא מיוצר בכלל רחוק מאוד מאירופה? ארנסט וולף, המככב בתקשורת האלטרנטיבית באזורים דוברי גרמנית, הבטיח בסרטון שיש בידיו "פרט מעניין מאוד שרוב האנשים לא מודעים לו". במה מדובר? "רוב האנשים מניחים ש(יצרנית הטנק) זו חברה גרמנית, כי החברה נקראת קראוס־מאפיי… אבל קראוס־מאפיי היא כבר לא גרמנית. (אלא) שייכת כבר שש שנים לחברה סינית, בבעלות ממשלת סין". אחרי המידע וולף סיפק גם פרשנות שלפיה אם סין מעורבת בכל הסיפור הרי שהקשרים הבינלאומיים סביב המלחמה הם אחרים לגמרי ממה שמספרים בתקשורת.

זה באמת נשמע מעניין, אבל כפי שהסבירו בודקי העובדות של סוכנות הידיעות הגרמנית DPA, וולף פשוט התבלבל בחברה. החברה שנרכשה על ידי הסינים היא קבוצת קראוס־מאפיי, שעוסקת במיכון וציוד הנדרשים לייצור פלסטיק. החברה שמייצרת את הטנקים היא קראוס־מאפיי וגמן. אגב, גם החברה הזאת היא כבר לא בבעלות גרמנית מלאה, לאחר שב־2015 היא התמזגה עם חברה צרפתית.

מתי התקבלה ההחלטה? המהלך הגרמני נתפס כאמור כדרמטי, אבל מתי בעצם הוחלט עליו? ההודעה של קנצלר גרמניה, אולף שולץ, פורסמה ב־25 בינואר, אלא שיום למחרת הופץ ברשתות באיטליה סרטון ויראלי בו נראית רכבת עמוסה בטנקי לאופרד 2 שנכנסת לתחנה. לפי תיאור הסרטון הוא צולם ב־23 בינואר מה שמוכיח שההחלטה הגרמנית התקבלה לפחות כמה ימים לפני הפרסום הרשמי. בודקי העובדות באתר Facta הראו כי למעשה מדובר בסרטון מוקדם עוד יותר, שצולם כבר באפריל 2022. מי שהעלה אותו לרשת הוא הפוליטיקאי הגרמני תדאוס קניג (König), ובתיאור הסרטון הוא סיפר כי מדובר בחלק מתרגיל צבאי.

ביידן התהפך? גם בארה"ב ההחלטה לשלוח טנקים לאוקראינה עוררה הדים. ניוזלטר שנשלח מטעם הקמפיין של הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, האשים כי "ביידן שולח עכשיו טנקים לאוקראינה למרות שאמר בשנה שעברה ששליחת טנקים לשם תתחיל מלחמת עולם שלישית". חברת הקונגרס הרפובליקנית לורן בוברט שמחה להדהד את הטענה בטוויטר. ומה מלמדות העובדות? שהטענה הזאת קצת מוציאה מהקשר את דבריו של ביידן. בודקי העובדות של Newsweek הראו שמה שהנשיא אמר במרץ 2022 הוא כי "הרעיון… שיגיעו מטוסים וטנקים ורכבות עם טייסים אמריקאים וצוותים אמריקאים…, פשוט תבינו, זה נקרא מלחמת העולם השלישית, בסדר?". במילים אחרות, ביידן הדגיש את עצם שליחת הכוחות האמריקאים לחזית מול רוסיה, ופחות את עניין הציוד האמריקאי.
סרטון שבו נטען שהטנקים שגרמניה תספק לאוקראינה מיוצרים בסין

לקריאה נוספת:

הבדיקה של Factchecking: טנקי הלאופרד מיוצרים על ידי חברה אירופית
הבדיקה של Facta: לא, הטנקים שבסרטון אינם בדרכם לאוקראינה
הבדיקה של ניוזוויק: האם ביידן אמר שמשלוח טנקים לאוקראינה יוביל למלחמת עולם?

תחקיר: אוריה בר־מאיר