מדוע הבנקים בישראל פחות לחוצים מהנפילה של בעל השליטה בנמל חיפה גאוטם אדאני

החברות בוול סטריט שחשופות לנפילה במניות אדאני רושמות הפסדים של מיליארדים, אבל הגופים הפיננסיים בארץ לא מודאגים • רוב המימון לרכישת נמל חיפה הועמד ע"י המיליארדר ההודי בהלוואה נחותה • הישראלים קיבלו שיעבוד על הנמל בשווי גבוה פי 4 ממה שהלוו

גאוטם אדאני / צילום: Reuters, Amir Cohen
גאוטם אדאני / צילום: Reuters, Amir Cohen

שלושה שבועות לאחר פרסום דוח מחקר שתקף את עסקי קבוצת אדאני ההודית, השולטת בנמל חיפה, והאשים אותה בביצוע מניפולציות לכאורה במחירי המניה ובהונאות חשבונאיות, נרשמת התייצבות במחירי המניות של חברות הקבוצה. לאחר שאיבדו כמחצית משוויין המצרפי (כ-100 מיליארד דולר) מאז פרסום הדוח של חברת המחקר האמריקאית הינדנבורג, התאוששו חלק מהמניות וזינקו בעשרות אחוזים בבורסה ההודית ביום ד' בצוהריים.

הפסדים של מיליארדים: החברות בוול סטריט שחשופות לנפילה במניות אדאני 
השורטיסטים התנפלו, המניות צנחו: טלטלת אדאני בהודו עלולה להגיע לחיפה
המיליארדר גאוטם אדאני, בעל השליטה בנמל חיפה, זונח הנפקה בשווי של 2.5 מיליארד דולר

בינתיים מתברר, כי לפחות בזירה הישראלית, הגופים הפיננסיים החשופים לעסקי קבוצת אדאני אינם מודאגים מהידרדרות אפשרית במצבה. מדובר בקונסורציום מממנים בראשות בנק מזרחי טפחות, שסיכמו בנובמבר האחרון על העמדת אשראי בהיקף של יותר ממיליארד שקל לטובת רכישת נמל חיפה, לקבוצה המורכבת מחברת אדאני פורטס (70%) וחברת גדות הישראלית שמובילה קרן טנא.

 

התשלום במכרז לרכישת הנמל ב-3.9 מיליארד שקל - עסקה שנסגרה בתחילת החודש שעבר - נבנה כך שהקבוצה הזוכה הזרימה כמיליארד שקל בהון עצמי, והיתרה באשראי.

מתוך האשראי לרכישה העמידה קבוצת אדאני עצמה הלוואה נחותה בהיקף של 1.7 מיליארד שקל. היתרה נלקחה מהגופים הישראליים בהלוואת "בולט" (שבה הקרן משולמת בסוף התקופה) לתקופה של שלוש שנים, בהיקף של 1.1 מיליארד שקל ובריבית גבוהה של כ-8%.

אל מול האשראי שהעמידו הגופים הישראלים שועבד הנמל עצמו, כך שיחס ההלוואה לשווי הבטוחה (LTV) עומד על כ-25%. מדובר ביחס מינוף נמוך, שבתרחיש קיצון שבו הפרשיות הנוגעות לקבוצת אדאני מובילות להסתבכות פיננסית עד כדי חדלות פירעון, מותיר את המלווים הישראלים "על קרקע בטוחה".

מלבד בנק מזרחי טפחות כולל קונסורצים המלווים את בית ההשקעות מיטב (חולקים כ-90% מסכום ההלוואה) ואת הבנק הבינלאומי (כ־10%).

"האשראי לטווח קצר נלקח כדי להשלים את העסקה במועד", אומר גורם בשוק, המעורה בפרטים. "אדאני הפתיע כאשר הציע להעמיד את האשראי מטעמו, שבפועל הוא נחות לזה שהעניקו הבנקים".

"הבנה אדירה בתחומי הספנות והלוגיסטיקה"

תוכנית הפעולה של הרוכשים היא למחזר את האשראי בתנאים נוחים יותר, בעוד שלוש שנים. למרות שהם יכולים לכאורה לחלק דיבידנדים בתקופה זו, כתוצאה מרווחים שנצברים מפעילות הנמל לאחר קיום עסקת הרכישה, אין בכוונתם לעשות כך.

נציין כי בתרחיש קיצון שבו קבוצת אדאני נאלצת לוותר על החזקותיה בנמל חיפה, כל בעל בית אחר שיבוא במקומה יצטרך לקבל אישור בעלות מידי מדינת ישראל. זאת ועוד: הפרה של סעיפים ב"צו האינטרסים" שעליו חתומה מול המדינה הקבוצה שרכשה את הנמל, מאפשר למדינה לפעול בעצמה למציאת בעל בית חדש בנמל.

בצד הישראלי, אומר אחד הגורמים, לא מורגשת לפי שעה בשטח השפעה של הפרשיות שהתרגשו על החברות הציבוריות של אדאני. "תרומת קבוצת אדאני לנמל חיפה בעבודה היומיומית היא עצומה", הוא אומר. "בחודשים האחרונים הם מתחילים להסיט קווי ספנות לנמל חיפה. ההבנה שלהם בתחומי הספנות והלוגיסטיקה אדירה".

"לא יותר משקר של המיידופים של מנהטן"

גאוטם אדאני (60), העומד בראש הקבוצה, נחשב לאחד מהעשירים בעולם. ואולם, מאז פרסום הדוח של הינדנבורג וקריסת מניותיו הוא נדחק מתואר האיש העשיר ביותר באסיה. שוויו הנוכחי נאמד בכ-64 מיליארד דולר לפי דירוג המיליארדרים של בלומברג - לעומת כ-110 מיליארד דולר טרם החלה הפרשה.

קבוצת אדאני פועלת במגוון תחומים בענפי התשתיות, התעשייה, הנמלים והאנרגיה, באמצעות שבע חברות ציבוריות. הקבוצה הכחישה בחודש שעבר את טענותיה החמורות של הינדנבורג, חברת מחקר השקעות שמתמחה במכירה בחסר (שורט). מטעמה של אדאני נמסר כי הטענות הן "לא יותר משקר של המיידופים של מנהטן", אך הודעת הקבוצה לא הצליחה להרגיע את המשקיעים.

במונחי שווי שוק החברה הגדולה בקבוצה היא אדאני אנטרפרייזס, ששווי השוק הנוכחי שלה עומד על כ-30 מיליארד דולר. במקום השני נמצאת אדאני טוטאל גז, ששווי השוק שלה עומד על 20 מיליארד דולר. אדאני פורטס, בעלת נמל חיפה, נסחרת לפי שווי שוק של כ-16 מיליארד דולר - לאחר ירידה של כ-30% בעקבות הדוח של הינדנבורג.

מקבוצת אדאני-גדות נמסר בתגובה: "חברת הנמל היא חברה איתנה, בעלת דירוג גבוה של AA, ללא חובות ועם יתרת מזומנים גבוהה.

"גם החוב הבנקאי של הקבוצה עצמה הוא סולידי מאוד, כאשר מולו נכסים בשווי של כפי 4 מגובהו".