"זהירים בנוגע להתאוששות השנה": הכנסות שיא ותחזית פושרת לסולאראדג'

מנכ"ל חברת המערכות הסולאריות טען שהירידה העונתית ברבעון הרביעי במכירות למגזר הביתי באמריקה, הייתה גבוהה מהרגיל • המניה מאבדת גובה בוול סטריט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר
צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' , שעלתה בשנה האחרונה ב־25% למרות הירידות בשווקים, נחלשה לאחר פרסום דוחותיה הכספיים לשנת 2022 אחרי תום המסחר ביום ב'. התוצאות שדיווחה החברה היו חזקות, אך התחזית לרבעון הראשון של שנת 2023 אכזבה מעט את המשקיעים. עם תחילת המסחר היום (ג') נסחרת המניה בירידה.

סולאראדג' מפתחת ומשווקת מערכות לניטור ואופטימיזציה של אנרגיה סולארית, ופתרונות אגירת אנרגיה. הרבעון הרביעי שלה הסתיים עם הכנסות שיא של 891 מיליון דולר, צמיחה של 61% ביחס לרבעון המקביל. בסיכום שנתי ההכנסות צמחו ב־58% לשיא של מעל 3.1 מיליארד דולר, מתוך זה הכנסות של מעל 2.9 מיליארד דולר מהתחום הסולארי, שצמח ב־63% בהשוואה ל־2021.

לפי כללי החשבונאות המקובלים, הרווח הנקי (GAAP) התכווץ משמעותית ביחס לרבעון המקביל, ל־20.8 מיליון דולר בהשוואה ל־41 מיליון דולר. החברה אף עברה ברבעון הרביעי להפסד תפעולי (GAAP) בגובה 5.2 מיליון דולר, על רקע גידול של למעלה מפי 2 בהוצאות התפעוליות, בשל מחיקת מוניטין שנרשמה ברבעון.

על בסיס Non-GAAP, בניכוי סעיפים שונים שבהם מחיקות חשבונאיות ותגמולים הוניים לעובדים, הרווח הנקי הרבעוני עמד על 172 מיליון דולר, יותר מפי 3 מהרבעון המקביל, והרווח הנקי למניה הסתכם ב־2.86 דולר, גבוה מתחזיות האנליסטים. ברמה השנתית הרווח הנקי (GAAP) ירד ב־45% ל־94 מיליון דולר.

צופה צמיחה מעל 40% בהכנסות הרבעון הראשון

סולאראדג' ייצרה במהלך השנה החולפת 31.3 מיליון דולר מפעילות שוטפת, ובסיום השנה היו בקופתה מזומנים והשקעות לטווח קצר וארוך בסך כ־1.67 מיליארד דולר. זאת, לעומת חוב לטווח ארוך למחזיקי איגרות חוב להמרה בסך 624 מיליון דולר.

במבט קדימה, סולאראדג' מצפה לרשום ברבעון הראשון ב־2023 הכנסות של 915־945 מיליון דולר, שיהוו צמיחה של כ־40%־44% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. מתוך כך יתרום תחום הסולאר 875־905 מיליון דולר. שיעור הרווח הגולמי יהיה 28%־31%, כלומר אמצע טווח התחזית - נמוך מהרווחיות הגולמית שנרשמה ברבעון הרביעי אך גבוה מהנתון ברבעון המקביל, 27.3% - רווחיות שהייתה נמוכה יחסית בשל קשיי שרשרת האספקה באותה תקופה.

בתחום הסולארי מצפה סולאראדג' לשיעור רווח גולמי רבעוני של 31%־34%, כאמור לעומת 32.4% ברבעון הרביעי, ובהשוואה ל־30.2% ברבעון הראשון של 2022.

צבי לנדו, מנכ"ל סולאראדג', אמר לאחר הדיווח כי "תוצאות הרבעון הרביעי סיכמו שנה מאתגרת אך מוצלחת מאוד. הכלכלה העולמית ואירועים גיאופוליטיים, לצד דינמיקה של פוסט־מגפה, יצרו ביקוש חסר תקדים לאנרגיה סולארית בכלל ולמוצרים שלנו בפרט. אני גאה בעובדים היוצאים מהכלל שלנו, שהצליחו להתגבר על המכשולים שבהם נתקלנו ולסכם שנת שיא כמעט בכל אלמנט של התפעול".

עם זאת, בשיחת הוועידה עם המשקיעים לנדו הוסיף כי ברבעון הרביעי, הירידה העונתית במכירות למגזר הביתי בצפון אמריקה הייתה גבוהה מהרגיל, ועל אף שבתחילת 2023 נראה שישנו שיפור, עדיין יש אי־ודאות בשוק, הנוגעת הן ל־NEM 3.0 (תקנות חדשות בתחום החשמל בקליפורניה) והן לסביבה המאקרו־כלכלית. לכן לדבריו החברה זהירה בנוגע להתאוששות, אך בטוחה בחוזק השוק הביתי בארה"ב בטווח הארוך.

סולאראדג' נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 17.4 מיליארד דולר, לאחר שכאמור סיימה את 2022 בתשואה חיובית בניגוד למגמה בשוק המניות הכללי. נכון להיום היא החברה הישראלית השנייה בגודלה בוול סטריט, אחרי מובילאיי.