אלדד תמיר על הגיוס ל-FINQ: "קרה שזרקו אותי מהחדר"

אחרי שכיכב בתוכנית הטלוויזיה "הכרישים" כמשקיע הקים תמיר את FINQ, מרקטפלייס למוצרים פיננסיים המבוסס על בינה מלאכותית • עד כה הושקעו בחברה כ-5 מיליון דולר • כעת מדווחת החברה על גיוס של 6 מיליון דולר מהיזם ניר צוק • אירועים ומינויים

אלדד תמיר / צילום: שריי עוז
אלדד תמיר / צילום: שריי עוז

אחרי שנים שבהן ביסס את מעמדו בענפי ההשקעות והטק, ואף כיכב בתוכנית הטלוויזיה "הכרישים" כמשקיע, בשנתיים האחרונות מוצא עצמו אלדד תמיר, מבעלי בית ההשקעות תמיר פישמן, בצד השני - כיזם.

לפני כשנתיים הקים תמיר את FINQ, מרקטפלייס למוצרים פיננסיים המבוסס על בינה מלאכותית, המאפשר למשתמשים לקבל מידע מותאם אישית עבור קבלת החלטות פיננסיות, הצעות השקעה ופתיחת תיק השקעות. עד כה הושקעו בחברה כ-5 מיליון דולר על ידי תמיר עצמו, שמכהן כמנכ"ל, ומשקיעים פרטיים נוספים.

כעת מדווחת החברה על גיוס של 6 מיליון דולר מהיזם ניר צוק, מייסד פאלו אלטו והבנק הדיגיטלי החדש "אש". בעקבות הגיוס צפויה מצבת העובדים של החברה לגדול מ-15 ל-25. "הקשר נוצר דרך חבר, שאמר שזו האסטרטגיה של ניר, כי חוץ מהבנק הדיגיטלי מעניינות אותו פלטפורמות דיגיטליות אחרות. הוא מחפש דברים שקשורים לדור הבא, יש לו חזון, ויכולת לראות קדימה".

איך היה לעבור פתאום לצד שצריך לבקש את הכסף?
"זה היה מעבר מאתגר. מאוד קשה לגייס, במיוחד כשאתה מציע מוצר עם חזון שונה, ונלחם בשחקנים המקומיים. פתאום אתה צריך לדפוק בדלת, לרוץ ולחזור. קיבלתי הרבה 'לא', זרקו אותי מהחדר, אבל צריך להמשיך ולבלוע הרבה צפרדעים.

"אתה פוגש אנשים, שלרוב הם צעירים ממך, ואתה אומר לעצמך 'מה הם מבינים', אבל הם יושבים על הברז, ואתה מנסה לשכנע. זה לא נעים, אבל זה בסדר גמור, כך זה צריך להיות. השאיפה שלי היא שהסיבוב הזה יגדל, יש עוד שורה של משקיעים שמתעניינים".

איך נולד הרעיון להקמת החברה?
"אני המון שנים בתעשיית ההון סיכון, בין השחקנים הראשונים בתעשייה. השקעתי ברדוור, בכרומטיס, בנייס ועוד, ובמקביל אני פעיל בתמיר פישמן. כלומר, העולם הזה מוכר לי משני הצדדים, גם הטכנולוגיה וגם הצרכים של שוק ההון.

"כל השנים אני מסתכל על השוק, ובעיניי הוא מאוד מקולקל. אם ניקח לדוגמה את תעשיית התיירות, לפני שבוקינג הוקמה היית מתקשר לסוכן ומבקש שימצא לך מלון, לא היו לך אפשרויות לבחור ולעשות התאמה אישית. העולם הפיננסי פועל באופן דומה: המתווך הפיננסי תמיד דואג לעצמו, הוא מקבל הטבות ואתה כלקוח לא יודע מזה.

"כשאתה פוגש סוכן פנסיוני, אתה קורבן. הוא בעיקר נעול סביב המכירה, ולא אכפת לו מה קורה אחר כך. זה עולם שמתנהל כאילו הדיגיטציה והאינטרנט לא הגיעו אליו. החלום שלי היה לייצר מרקטפלייס פיננסי אובייקטיבי, ולשמחתי הביג דאטה, ה-AI והדרישות הרגולטוריות מאפשרות את זה היום.

"זה קצת כמו פמילי אופיס, שיודע מה הצרכים שלך ובודק בשבילך את המוצרים של כולם. אין סיבה שלא יהיה זמין לכולם, ולא רק למי שיש לו סכומים גבוהים. אצלנו אין סכומי מינימום בהשקעה".

במובן מסוים אתה מתחרה בעצמך כבית השקעות.
"נכון, אבל זה העתיד. תמיר פישמן הוא חלק מהמרקטפלייס, ואם נהיה מספיק טובים במוצרים שאנחנו מוכרים, יקנו אותנו. אני מאמין שהמערכת תרים בעשר רמות את כל הענף".

בין המוצרים שפינק מציעה נמצא תיק מניות שכולו מבוסס AI, ללא מגע יד אדם. "אנחנו מעבדים נתונים מכל העולם, לצד חוכמת ההמונים, בלוגים וסנטימנטים. כל יום מדרגים את ה-S&P מחדש, ומראים את 10 המניות המובילות. האלגוריתמיקה אומרת לך במה כדאי להשקיע. יש לנו גם פורטל קרנות נאמנות, והשנה נעשה פנסיה בגמל, וקצת השקעות בחו"ל".

לאן תרצה לקחת את החברה בעוד שלוש שנים?
"אני רואה אותנו על המשבצת של בוקינג, נטפליקס ואמזון. אנחנו מתחילים בארץ, אבל הכוונה היא בהחלט לצאת לחו"ל, ובשביל צריך לגייס עוד הרבה כסף. בעולם אין היום מרקטפלייס פיננסי אובייקטיבי. זה קצת פרימיטיבי, וזה לא קיים בשום שוק אחר".

מה יכול להכשיל אותך בדרך לחזון, היכן החסמים?
"אתה נלחם בשחקנים מאוד גדולים וחזקים, בכל היצרנים ובתי ההשקעות - הם היו מעדיפים שלא תהיה מערכת כזו. אתה גם נלחם קצת בבנקים, שרוצים להשאיר את הלקוח אצלם. לשמחתנו, הבנקאות הפתוחה מאפשרת לנו לפנות לעוד לקוחות, ולהציע להם מגוון. המכשול השלישי הוא שכאשר אתה עושה מהפכה אנשים ספקטיים, כך שאנחנו צריכים לגייס עוד הרבה כדי לגדול".

פיצה האט בשת"פ עם yellow

רשת הפיצריות הגדולה בישראל, פיצה האט, המונה 104 סניפים, מצטרפת לאפליקציית yellow, המפעילה ארנק דיגיטלי שמאפשר צבירת כסף לאחר תדלוק בתחנות פז ורכישות בחנויות yellow וסופר יודה.

משתמשי הארנק הדיגיטלי באפליקציה יוכלו לצבור 10% מסכום הקנייה בסניפי פיצה האט, ולפרוק אותם במגוון בתי עסק החברים במועדון - חנויות ילו, סופר יודה, סופר פארם ו-וולט, שהצטרפו לרשימה בספטמבר האחרון.

פיצה האט, שבבעלות חברת טבסקו החזקות בע"מ, מונה יותר מ-100 סניפים ברחבי הארץ. שיתוף הפעולה עמה יחל כפיילוט, וצפוי להימשך מספר חודשים.

הארנק הדיגיטלי של ילו, שעובד בצורת קאשבק, צבר מאז השקתו ב-2018 יותר ממיליון הורדות, ורושם מחזור כספי של מעל מיליארד שקל בשנה. "קבוצת פז מציבה את הארנק הדיגיטלי של yellow בחזית גם בתוכניתה האסטרטגית לשנת 2023", אומר אופיר ענבר, סמנכ"ל שיווק וסחר בקבוצת פז.

"הארנק הוא ממועדוני הלקוחות המובילים בישראל, ואחרי הצלחת שיתופי הפעולה עם סופר פארם, וולט וחברת הביטוח הראל, החברה צפויה להתקשר בשיתופי פעולה נוספים עוד השנה".

במי השקיעו ולדמן וקרמר

על רקע הירידה בהיקף הגיוסים בענף ההייטק, בולט הגיוס החדש של חברת אוליגו סקיוריטי, המתמקדת באבטחת אפליקציות בסביבת ענן. החברה גייסה 28 מיליון דולר ממשקיעים כמו שלמה קרמר (ממייסדי צ'ק פוינט ואימפרבה), איל ולדמן (מנכ"ל ומייסד מלאנוקס) ואייל מנור (לשעבר סמנכ"ל בגוגל קלאוד, וכיום מנהל מוצר והנדסה ראשי ב-Twilio).

גל אלבז, נדב צ'רנינסקי ואבשלום חילו, מייסדי oligo / צילום: שלומי פרי
 גל אלבז, נדב צ'רנינסקי ואבשלום חילו, מייסדי oligo / צילום: שלומי פרי

אוליגו סקיוריטי, בוגרת תוכנית Intel Ignite, הוקמה על ידי נדב צ'רנינסקי (מנכ"ל), גל אלבז (מנהל טכנולוגיות ראשי) ואבשלום חילו (מנהל תהליך ראשי) ב-2022, והיא מעסיקה 30 עובדים בתל אביב ובניו יורק. הפתרון של החברה מאפשרת לארגונים לזהות חולשות בספריות קוד פתוח, כאשר לדברי המייסדים 2022 הייתה שנת שיא בהתקפות מסוג זה, וגם ב-2023 צפויה מגמה דומה ואף עלייה.

"כבר היום ארגונים לא מסוגלים להתמודד עם כמות החולשות שמאותרות בקוד שלהם, וזה מותיר אותם חשופים ולא מוגנים. בנוסף, תוקפים מבינים שניתן לנצל חולשה בקוד פתוח, ולתקוף בבת אחת ארגונים רבים. זו החשיבות בפתרון של אוליגו, שמצליח לפקס את הטיפול בחולשות החשובות באמת, ומאתר תקיפות שלא מאותרות על ידי הכלים הקיימים".

כמה שווה מכבי לאמסלם טורס

קבוצת אמסלם טורס תהיה חברת התיירות הרשמית של מועדון הכדורסל מכבי תל אביב, כחלק מפרויקט הדגל של המועדון "טסים עם כוכבים".

עדלי מרכוס, עו''ד שמעון מזרחי, יעקב אמסלם, דורון ג'מצ'י, אליעזר אמסלם / צילום: אור זיו
 עדלי מרכוס, עו''ד שמעון מזרחי, יעקב אמסלם, דורון ג'מצ'י, אליעזר אמסלם / צילום: אור זיו

במסגרת שיתוף הפעולה, אמסלם טורס תהיה אחראית על הפרויקט שמציע לאוהדי מכבי חבילות תיירות הכוללות טיסה עם השחקנים למשחקים במסגרת היורוליג, העברות למלון, למשחק ולשדה התעופה, וכמובן כרטיסים למשחק. לפי הערכות בשוק, שיתופי פעולה מסוג זה מסתכמים ביותר מ-2 מיליון דולר של עסקאות ישירות ועקיפות בשנה.

חדשות טובות

חברת האנרגיה הסולארית סולאראדג' קיימה שבוע פעילויות בנושא איכות הסביבה וקיימות בכפר הנוער מנוף בעכו, במסגרתו תרמה מערכת גג סולארית בהיקף של כ-50 קילו וואט, שצפויה לחסוך לכפר יותר ממיליון שקל במשך 25 שנים.

צבי לנדו ושושי אביזמר / צילום: אייל גזיאל
 צבי לנדו ושושי אביזמר / צילום: אייל גזיאל