ביום שני: מחאה מול הכנסת בזמן הקריאה הראשונה ברפורמה במשפט

ביום שני הקרוב צפויים לעלות לקריאה ראשונה הצעות החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ואיסור על בג"ץ לפסול חוקי יסוד • מארגני המחאה קראו לקיים באותו יום השבתה נוספת והפגנות: "עם הדהירה לעבר הדיקטטורה אנו נאלצים להרחיב את ההתנגדות האזרחית להפיכה המשטרית. זה הרגע הקריטי ביותר מקום המדינה"

ההפגנה בירושלים נגד הרפורמה המשפטית ביום שני האחרון / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
ההפגנה בירושלים נגד הרפורמה המשפטית ביום שני האחרון / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

ביום שני הקרוב צפויים לעלות לקריאה ראשונה הצעות החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ואיסור על בג"ץ לפסול חוקי יסוד, כחלק מהמהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה. מארגני המחאה הודיעו כי בדומה להפגנה האחרונה, גם ביום זה תיערך הפגנה ליד הכנסת, והם קוראים לציבור לשבות. בנוסף, נמסר כי המפגינים צפויים לשתק צירים ברחבי הארץ. ההפגנה ביום שני תיערך החל מהשעה 14:00 לאורך הדיון שיתקיים במליאה. 

לאשר חופש לעובדים? כל מה שכדאי לדעת על שביתת המחאה | שאלות ותשובות
למעלה מ-150 מנהלים כבר הצטרפו לקריאה להידברות בנוגע לרפורמה המשפטית
מומחים משרטטים מתווה ליציאה מהפלונטר של הרפורמה המשפטית |פרויקט מיוחד

ממטה המאבק נמסר אתמול (ד'): "עם הודעת לוין ורוטמן כי הם ממשיכים לדהור עם החקיקה שתהפוך את ישראל לדיקטטורה, מארגני ההשבתה והמחאה, יחד עם כלל הארגונים שחברים במטה המאבק, מודיעים על יום השבתה נוסף שיתקיים ביום שני הקרוב, 20 בפברואר". היום (ה') צפויה מסיבת עיתונאים בה יימסרו פרטים נוספים אודות המחאה.

עוד נמסר ממטה המאבק: "עם הדהירה לעבר הדיקטטורה אנו נאלצים להרחיב את ההתנגדות האזרחית להפיכה המשטרית. זה בידיים של כל אזרח ואזרחית להילחם כעת על מדינת ישראל. אנו נמצאים ברגע הקריטי ביותר מקום המדינה. לא נתקפל בפני ספינים, אלא נרחיב את המאבק".

במקביל יימשכו פעולות המחאה: היום תיערך הפגנה מול מעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים, במוצאי שבת צפויה הפגנה גדולה בצומת עזריאלי בתל אביב, במקביל להפגנות ברחבי הארץ. 

"עצירת החקיקה - אחיזת עיניים" 

אתמול היו אמורות לעלות לקריאה טרומית "חוק דרעי 2", חוק מח"ש וחקיקה המגבילה את בג"ץ מלהתערב בחוקים, זאת במקביל להליך החקיקה המתנהל בוועדת החוקה. בעקבות פניית נשיא המדינה יצחק הרצוג, שהציג מתווה פשרה וקרא לעצור את תהליך החקיקה לצורך הידברות, הודיעו אתמול בקואליציה כי החוקים שהיו אמורים לעלות לקריאה טרומית יידחו.

יחד עם זאת, שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן הבהירו כי "חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת בלי הפסקה. ועדת החוקה תמשיך לדון כמתוכנן ביום ראשון. ביום שני יעלה החוק שאושר בוועדת החוקה להצבעה במליאה בקריאה ראשונה". הם הוסיפו כי "החוקים שהורדו היום אינם שייכים לחקיקת הרפורמה המשפטית שמתנהלת בוועדת החוקה, והורדו לפי החלטה של חברי הכנסת המציעים אותם".

מהתנועה לאיכות השלטון, ממובילות המחאה, נמסר: "עצירת חוק דרעי וחוק מח"ש היא אחיזת עיניים שאין בה כדי לעצור את חוקי הליבה של ההפיכה השיפוטית, כגון הפוליטיזציה של הוועדה לבחירת שופטים, ביטול עילת הסבירות והחקיקה שתמנע מבית המשפט העליון ביקורת שיפוטית על חוקי היסוד. לכן התנועה לאיכות השלטון דוחה בשאט-נפש את הניסיון לאחז עיניים. לו שמחה רוטמן ויריב לוין היו רוצים לנהל משא-ומתן בתום-לב, הם היו עוצרים את חקיקת חוקי הליבה של הרפורמה, ולא חקיקה שולית".