הראל ומנורה הציעו עבורה יותר: זו הערכת השווי שקיבלה ישראכרט

שתי חברות הביטוח הגישו הצעות רכישה בפרמיה של עשרות אחוזים על מחיר השוק, ובמחיר שגבוה גם מהערכה שביצעה פירמת הייעוץ דלויט, שאותה שכרה ישראכרט • וגם - מה הפיצוי שתקבל הראל אם העסקה תבוטל ע"י ישראכרט

תמר יסעור, יו''ר קבוצת ישראכרט / צילום: רמי זרנגר
תמר יסעור, יו''ר קבוצת ישראכרט / צילום: רמי זרנגר

עסקת המכירה של ישראכרט לידי חברת הביטוח הראל עוברת באופן רשמי להחלטת בעלי המניות של חברת כרטיסי האשראי. ישראכרט זימנה אסיפה כללית ל־27 במרץ, ומכיוון שמדובר בעסקת מיזוג באמצעות משולש הופכי היא תזדקק לרוב רגיל של מעל 50% על מנת לאשרה.

המאבק על ישראכרט עולה שלב: מנורה מבטחים משפרת את הצעתה
ההסכם שהפיל את המניה, והעסקה שהקפיצה אותה: מאחורי המהפך של ישראכרט
למה ישראכרט הפכה לסחורה חמה, ואיזו הצעת רכישה עדיפה לבעלי המניות?

עם פרסום הזימון לאסיפה חשפה ישראכרט , המתנהלת ללא גרעין שליטה, כמה פרטים על השיקולים שהנחו את צוות הדירקטורים שהוקם לבחינת הצעתה של הראל , בראשות היו"רית תמר יסעור, יחד עם הדירקטורים החיצוניים צפריר הולצבלט ואברהם הוכמן, להמליץ לדירקטוריון להיענות בחיוב.

לפי הדיווח, הערכת שווי שהזמינה החברה מפירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט העניקה נכון ל־1 בינואר (לפני הגשת הצעת הרכישה הראשונה של הראל) שווי שבין 2.6 מיליארד שקל ל־2.8 מיליארד לחברה. הראל הציעה בהתחלה 2.72 מיליארד שקל, אך בהמשך שיפרה הצעתה ל־2.93 מיליארד לאחר שמנורה מבטחים  הציעה לרכוש את השליטה בישראכרט (32%) לפי שווי חברה כ־3 מיליארד שקל. בהמשך, גם מנורה שיפרה הצעתה כך שהיא משקפת שווי של 3.2 מיליארד שקל.

"יש אפשרות להתייעלות"

המשמעות היא פערים של כמה מאות מיליוני שקלים בין ההצעות של חברות הביטוח לבין השווי שהעריכו בדלויט. נציין כי הצעות הראל ומנורה מבטחים הקפיצו את שווי השוק של ישראכרט וכיום היא נסחרת בשווי של 2.65 מיליארד שקל, בעוד שבעת הערכת השווי היא נסחרה סביב 2.1 מיליארד שקל בלבד. את הצפי החיובי לעתידה של ישראכרט הסבירו בדלויט בכך שקיים פוטנציאל משמעותי לצמיחה בתוצאות החברה בתחום האשראי החוץ בנקאי, וכן על בסיס הערכה שרפורמות בתחומי הבנקאות הפתוחה עשויות לשפר את יכולות החיתום שלה. עוד ציינו בדלויט לחיוב את ההערכה כי לחברה אפשרויות להתייעל, בין היתר בטרנספורמציה דיגיטלית, וכי החברה תוכל להגדיל היקפי פעילותה, תוך הקטנת תלותה בבנקים ובמועדוני הלקוחות.

סיכוני אינפלציה ומיתון

ברמת הסיכונים ציינו בפירמה את סיכוני המאקרו, לרבות אינפלציה או מיתון, שעלולים להביא להגדלת סיכונים בתחום האשראי ולהתמתנות בקצב הגידול, הגדלת הפסדי האשראי וכן את שחיקת מרווחי האשראי כתוצאה מתחרות. באשר לשוק כרטיסי האשראי, בדלויט ציינו בין היתר פגיעה ברווחים כתוצאה מהפחתת העמלה הצולבת בגין סליקת תשלומים, גידול חד מהצפוי בעמלות למועדוני הלקוחות כתוצאה מחידוש הסכמים עתידי, וגידול חד מהצפוי בתשלומים לבנקים כחלק מלחץ של בנקים אחרים - כהשפעה אפשרית של ההסכם בין ישראכרט לבנק הפועלים שהגדיל את התשלומים שלה בגין סליקת הכרטיסים הבנקאיים שהיא מתפעלת.

ואם גוף שלישי ישכנע לבטל את המכירה? הסכם המיזוג כולל הוראה לפיה אם בפרק הזמן שיחול ממועד החתימה עליו לבין אישורו על־ידי אספת בעלי המניות, תקבל ישראכרט הצעה ל"עסקת רכישה נוגדת" והדירקטוריון קבע כי היא עדיפה וניתנת להשלמה בפרק זמן סביר, ההסכם עם הראל יבוטל בכפוף לתשלום פיצוי להראל בשיעור 5%, כ־147 מיליון שקל. נציין כי מדובר ברכישת 100% ממניות ישראכרט, ולכן הסעיף אינו תקף להצעת מנורה מבטחים.