שר החוץ קרא להקפיא את הריבית, נתניהו צייץ באנגלית שעצמאות בנק ישראל לא תיפגע

שר החוץ אלי כהן קרא לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' להתערב בפעילות בנק ישראל באופן שיפסיק את העלאות הריבית • ראש הממשלה נתניהו הבטיח בציוץ: עצמאות בנק ישראל לא תיפגע • סוכנות הידיעות הבינלאומית בלומברג: "איום 'פופוליסטי' על בנק ישראל נדחה ע"י שר האוצר"

שר החוץ אלי כהן / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שר החוץ אלי כהן / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ציוץ בטוויטר של שר החוץ, אלי כהן, נמצא היום (ג') במוקד הכותרת הראשית של סוכנות הידיעות הבינלאומית בלומברג, שמבשרת כך: "איום 'פופוליסטי' על בנק ישראל נדחה על ידי שר האוצר".

אחרי הסערה בתקשורת העולמית, גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצטרף לדיון הפומבי בטוויטר בין כהן לסמוטריץ'. נתניהו שפרסם אחר הצהריים הודעת הרגעה, אף היא בעברית ובאנגלית, באשר לעצמאות הבנק המרכזי: "חוק 'בנק ישראל' עבר בהנהגתי והוא מבטיח את עצמאות הוועדה המוניטרית בראשות הנגיד בקביעת הריבית. שום דבר לא ישנה זאת".

אתמול קרא כהן לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', להתערב בפעילות בנק ישראל באופן שיפסיק את העלאות הריבית. "ביקשתי מחברי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לגבש מתווה מול נגיד בנק ישראל להפסקת עליות הריבית. על רקע התמתנות האינפלציה, לא הייתה הצדקה להעלאת את הריבית היום, שממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות", הודיע שר החוץ בטוויטר.

​פיקדון בבנק, מט"ח או קרן כספית? איפה כדאי להשקיע בזמן שהריבית עולה | בדיקת גלובס
המחירים יעלו בחדות: שוכרי הדירות יהיו הנפגעים הגדולים מהעלאות הריבית | פרשנות

בתגובה להצעתו של כהן, הבהיר סמוטריץ' בחשבון הטוויטר שלו - בעברית ובאנגלית, כדי לפנות גם לגופים הכלכליים מחו"ל שבוחנים את ישראל בימים אלה בשבע עיניים - כי הוא מתנגד ל"אמירות פופוליסטיות" מסוג זה.

"העלאת הריבית אכן מקשה על משקי בית רבים, אבל עצמאות בנק ישראל כמי שמנהל את המדיניות המוניטרית של ישראל היא חיונית לכלכלה חזקה ומתפתחת, וכשר אוצר אעמוד על שמירתה כנגד אמירות פופוליסטיות. כממשלה תפקידנו להיאבק ביוקר המחיה באמצעות ניהול מדיניות פיסקלית אחראית", כתב סמוטריץ'.

בראיון לגלובס מאתמול (ב') השיב נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לשאלה האם הוא חושש מפגיעה בעצמאות בנק ישראל: "העצמאות של הנגיד והעצמאות של בנק ישראל כמובן חשובות ביותר לכלכלה, וגם על זה הגופים הבינלאומיים מדברים באופן ברור. אנחנו יודעים מה ההיסטוריה מראה לגבי אותן מדינות שבהן נפגעה עצמאות הבנק המרכזי, והייתה לכך השלכה הרסנית על הכלכלה. אני מאמין שכל מקבלי ההחלטות מבינים את זה".

מלשכתו של השר כהן נמסר בתגובה: "שר החוץ אלי כהן שעבד בחברת הדירוג הבינלאומית תומך בעצמאות בנק ישראל והניסיון ליחס זאת על אף שלא נאמר אחרת הוא מעוות. השר כהן בהחלט חושב שיש לפעול בכלים נוספים לבלימת האינפלציה ולא לעשות שימוש בלעדי בכלי של הריבית, לדוגמא הורדת מיסים (מע״מ) שתפחית מחירים ולשם כך נכון ששר האוצר והנגיד יגבשו דרכים נוספות ולא ישתמשו רק בכלי הדרקוני של העלאת ריבית".