בנק ישראל | בלעדי

הפגישה הסודית של בצלאל סמוטריץ', משה גפני ובכירי בנק ישראל

שר החוץ אלי כהן ביקש להקפיא את עליות הריבית על המשכנתאות, ובתגובה שר האוצר ורה"מ התייצבו לצד הנגיד • אך הסיפור האמיתי מתרחש מול יו"ר ועדת הכספים: לגלובס נודע כי התקיימה פגישה בין גפני, סמוטריץ' ובכירים בבנק ישראל בניסיון להרגיע את הרוחות

מימין לשמאל: נגיד בנק ישראל אמיר ירון, שר האוצר בצלאל סמוטריץ ויו''ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, יוסי זמיר
מימין לשמאל: נגיד בנק ישראל אמיר ירון, שר האוצר בצלאל סמוטריץ ויו''ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: נועם מושקוביץ'-דוברות הכנסת, יוסי זמיר

קריאתו של שר החוץ אלי כהן, לבלום את העלאות הריבית של בנק ישראל, הגיעה באמצע השבוע לכותרת הראשית של סוכנות הידיעות בלומברג, שבישרה כך: "איום 'פופוליסטי' על בנק ישראל נדחה על ידי שר האוצר".

כשמשבר פוליטי מאיים להפוך למשבר כלכלי: הלקח מבריטניה | אסף אוני, פרשנות
האסטרטגים של סיטי מזהירים: הדולר ימשיך לזנק עד ל-3.95 שקלים
"ציפינו לתנועה הפוכה": מומחים מנתחים מה עומד מאחורי הדרמה במט"ח

בעקבות הודעת בנק ישראל על העלאת הריבית ב־0.5% לרמה של 4.25%, ביקש כהן משר האוצר בצלאל סמוטריץ', "לגבש מתווה מול נגיד בנק ישראל להפסקת עליות הריבית". כהן תקף את החלטת הריבית של הבנק המרכזי וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "על רקע התמתנות האינפלציה, לא הייתה הצדקה להעלאת הריבית היום, שממשיכה את ההתעמרות בבעלי המשכנתאות". זאת, אף כי מדד המחירים לצרכן מראה כי האינפלציה בישראל עדיין עולה ונמצאת בשיא של 14 שנה.

בתגובה להצעתו של כהן, סמוטריץ' גיבה את בנק ישראל בטוויטר - בעברית ובאנגלית, כדי לפנות גם לסוכנויות הדירוג ובתי ההשקעות - וכינה את הצעתו של כהן "פופוליסטית". לדבריו של סמוטריץ': "העלאת הריבית אכן מקשה על משקי בית רבים, אבל עצמאות בנק ישראל כמי שמנהל את המדיניות המוניטרית של ישראל היא חיונית לכלכלה חזקה ומתפתחת, וכשר אוצר אעמוד על שמירתה כנגד אמירות פופוליסטיות. כממשלה תפקידנו להיאבק ביוקר המחיה באמצעות ניהול מדיניות פיסקלית אחראית".

בשעות אחר הצהריים ביום שלישי גם ראש הממשלה נכנס לתמונה וצייץ - גם בעברית וגם באנגלית - כי "חוק בנק ישראל עבר בהנהגתי והוא מבטיח את עצמאות הוועדה המוניטרית בראשות הנגיד בקביעית הריבית. שום דבר לא ישנה זאת".

סמוטריץ' ובנק ישראל בקו אחיד

למרות שהצליח להדאיג את התקשורת העולמית, כהן הוא לא הסיפור המרכזי. ייתכן שאת היוזמה שלו ניתן לפטור כציוץ טוויטר שאין מאחוריו תוכנית של ממש, ונועד בעיקר ללקט לייקים בקרב האלקטורט. אולם משמעותית הרבה יותר היא התייצבותו המיידית של סמוטריץ' לצד נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, כיוון שנושא המשכנתאות מונח על השולחן גם מכיוונים אחרים. בראש ובראשונה, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, שאמר כי יגיש הצעת חוק להקפאת הריביות לבעלי המשכנתאות - ובעצם ינתק אותן מהשפעת בנק ישראל. לפי תוכניתו של גפני, הבנקים יוגבלו, באופן חלקי או מלא, בגלגול העלאת הריבית של בנק ישראל אל המשכנתאות.

גפני עדיין לא הגיש את הצעת החוק ומאחורי הקלעים, כך נודע לגלובס, מתקיימים מגעים להרגעת הרוחות והעלאת הצעות חלופיות. בשבוע האחרון התקיימה פגישה משולשת בין גפני, בכירים בבנק ישראל וסמוטריץ', שהגיע עם בכירים במשרד האוצר.

בפגישה הציגו סמוטריץ' ובנק ישראל קו אחיד נגד הקפאת המשכנתאות. לעמדתם, המדינה לא יכולה להתערב בנושא, הן בפן המעשי והן בעקרונות השוק החופשי וניהול מדיניות אחראית. לפי רציונל זה שהוצג בפגישה, בעלי המשכנתאות לקחו סיכון מודע כשלקחו מסלול של ריבית פריים, ואף נהנו מהריבית הנמוכה במשך השנים האחרונות.

כעת, כשהריבית עולה בגלל משבר אינפלציוני כלל עולמי, אין זה בריא שהמדינה תשנה את כללי המשחק ותתערב במדיניות המוניטרית של בנק ישראל, אשר אמון על הצעדים המרכזיים לבלימת האינפלציה.

מנגד, נטען שבנק ישראל עודד את הציבור להרחיב את רכיב הפריים במשכנתאות, כשהסיר את המגבלה עליו, בתזמון הגרוע ביותר, רגע לפני שהתחיל להזניק את הריבית מרמה אפסית לרמתה הגבוהה כיום.

טיעון אחר שהעלה בנק ישראל בניסיון להסביר כי השינוי שהציע גפני אינו מעשי הוא התגובות הצפויות של הבנקים. הם לא ירצו להפסיד על המשכנתאות, ולכן פשוט יפסיקו להציע רכיבי פריים או יעלו מאוד את ריבית הבסיס שהם מציעים עם הפריים.

מה שכן, בנק ישראל העלה בפגישה הצעה משלו להקלה על נטל החזרי המשכנתאות המתנפחים של רוכשי הדירות. לפי ההצעה, שזכתה לתמיכה עקרונית מצדו של סמוטריץ', בבנק יבחנו לאפשר פריסה גמישה יותר של תשלומי המשכנתה.

גם כיום, הבנקים יכולים לאפשר ללקוחותיהם לפרוס את התשלומים לתקופה ארוכה יותר, כדי להקטין את ההחזרים החודשים. אחרי העלאת הריבית של בנק ישראל השבוע הודיעו מרבית הבנקים שיאפשרו ללקוחות להאריך את הפריסה. החידוש שמוצע כעת יאפשר ללקוחות שיאריכו כעת את פריסת התשלומים, להחזיר את המצב לקדמותו במקרה של הורדת הריבית, ללא עלות או קנסות.

ההיגיון הוא שלאורך תקופת חיים ממוצעת של משכנתה, על המשק עוברים אירועים שונים שגוררים עליות או ירידות של ריבית. מצד אחד, הארכת פריסת התשלומים מאפשרת לבעלי המשכנתאות להפחית את גובה התשלום החודשי לרמתו מלפני רצף העלאות הריבית. זה עלול למנוע משבר של אי־עמידה בהחזרי משכנתאות. מאידך, בסופו של דבר הפריסה תעלה יותר לציבור, שישלם ריבית גם בעבור השנים שיתווספו לתקופת המשכנתה. לכן, האפשרות לקצר בחזרה את המשכנתא מבלי להיכנס לעלויות תסייע לציבור.

התכתשות פומבית נוספת היא עניין של זמן

האם ההצעה של בנק ישראל וסמוטריץ' תספיק כדי להניח את דעתו של גפני והפוליטיקאים האחרים? עדיין מוקדם לדעת, אם כי גפני כבר הראה מחווה של רצון טוב. בדיון שנערך בוועדת הכספים על מחירי הדיור, בהשתתפות הנגיד, אמר גפני בתחילת החודש שיניח בתוך ימים ספורים על שולחן הכנסת את הצעת החוק לביטול התייקרות המשכנתאות. ירון השיב אז כי "ההצעות האלה יחטיאו את המטרה".

ברקע ההידברות בין הצדדים, הצעת החוק טרם הוגשה. עם זאת, נראה כי המגעים עדיין רחוקים מסיום, והתכתשות פומבית נוספת בין בנק ישראל והאוצר לבין בכירים בקואליציה כמו גפני וכהן עלולה להיות רק עניין של זמן.

מבנק ישראל נמסר: "אנו עוקבים כל העת אחר הנעשה בשוק. ככל שישנן בעיות נקודתיות עבור משקי הבית, המערכת הבנקאית יודעת לספק פתרונות נקודתיים. בנק ישראל מצוי בשיח מתמיד עם המערכת הבנקאית, לטובת סיוע למשקי הבית".