קבוצת מבנה בהודעה רשמית לבורסה: "מנהלים מגעים בדבר סיום כהונתו של דודו זבידה כמנכ"ל החברה"

זבידה מכהן בתפקיד מאז המיזוג בין מבני תעשייה וכלכלית ירושלים ב­־2019 • בשנים האחרונות הוביל כמה מהלכים שלא עלו יפה, וביניהם רכישת סלע קפיטל ומיזוג עם דסק"ש

דודו זבידה, מנכ''ל מבנה / צילום: איל יצהר
דודו זבידה, מנכ''ל מבנה / צילום: איל יצהר

דודו זבידה בדרך לסיום תפקידו כמנכ"ל קבוצת מבנה: החברה הודיעה הבוקר (ד'), בהמשך לפרסומים בכלי התקשורת, כי "דירקטוריון החברה ומנכ"ל החברה, מר דוד זבידה, מנהלים מגעים בדבר סיום כהונתו כמנכ"ל החברה. החברה תוסיף ותעדכן בכל התפתחות מהותית ביחס למגעים אלה". 

לאחר הירידות בבורסה: האם זה הזמן להזיז את הפנסיה? | בדיקת גלובס 
החובות מזנקים והתזרים מתייבש: מאחורי הירידות החדות במניות הנדל"ן בבורסה | דרור מרמור, פרשנות

הרקע לפיטורים לא הוזכר בהודעה באופן רשמי, אך ייתכן כי הם קשורים במהלכים האחרונים שהוביל זבידה - כולל רכישת נכסי חברת אאורה בכ-750 מיליון שקל במאי 2021, ניסיון הרכישה של סלע קפיטל נדל"ן שלא צלח והמגעים למיזוג בין החברה לבין חברת דסק"ש, שהחלו בתחילת השנה אך לא יצאו אל הפועל בסופו של דבר.

זבידה, שנחשב מנהל טוב ומוכשר, מכהן בתפקיד מנכ"ל קבוצת מבנה מאז המיזוג בין מבני תעשייה וכלכלית ירושלים לחברה אחת בנובמבר 2019. לפני כן כיהן כמנכ"ל מבני תעשייה וכמנכ"ל כלכלית ירושלים, ותפקידו הראשון בחברה היה כמנכ"ל דרבן, חברה-בת של כלכלית ירושלים. לפני כן היה שותף בפירמת ראיית החשבון ארנסט אנד יאנג (EY).

שווי נדל"ן להשקעה: 13 מיליארד שקל

כאמור, קבוצת מבנה נוצרה בעקבות מיזוג בין שתי חברות, שהיו במצב קשה מאוד לפני כן והתמודדו עם חובות שהגיעו בשיאן לכ-12 מיליארד שקל. כיום המצב שונה לגמרי: נכון לסוף הרבעון השלישי של 2022 ההון המיוחס לבעלי המניות של החברה עומד על 7.7 מיליארד שקל, ושווי הנדל"ן להשקעה הוא 13 מיליארד שקל. מניית מבנה  מציגה ירידה של כ-17% מתחילת החודש, על רקע מגמה שלילית כללית במדד ת"א נדל"ן, שירד גם הוא בשיעור דו-ספרתי מתחילת החודש.

קבוצת מבנה, מהחברות הגדולות בענף הנדל"ן כיום, היא חברה ללא גרעין שליטה, מה שהופך את המנכ"ל לבעל הבית בפועל. זבידה חילץ את החברה בשורה של מהלכים חשובים וייצר הרבה מאוד ערך לבעלי המניות. מצד שני, הוא נחשב לאחד משיאני השכר בבורסה, ועלות התגמול הכוללת העדכנית שלו, לא כולל תשלום מבוסס מניות, היא 6.318 מיליון שקל בשנה.

על אף שלחברת מבנה אין גרעין שליטה, יש בה בעל מניות דומיננטי - דוד פורר, המחזיק בכ-18% ממניות החברה. פורר הוא גם בעל חברת התרופות ניאופארם, ומחזיק ב-12% מחברת ההחזקות בי-קום, שהיא כיום החברה-האם של בזק.

על רקע ההתפתחות הדרמטית, נציין כי בתחילת השבוע התקיימה אסיפת בעלי מניות החברה, במטרה לאשר את מדיניות התגמול לשנים 2023-2025, אך היא נדחתה ברוב משמעותי - כ-62% מבעלי המניות הצביעו נגד המדיניות, שכללה בין היתר אפשרות להקצאת אופציות של החברה לבעל השליטה ולקרוביו וכן מענק שימור לנושאי משרה שאינם דירקטורים. בסביבת החברה מציינים כי מדובר בעניין טכני בלבד, ש"יתוקן" באסיפה נוספת של בעלי המניות, שמתוכננת לשבועות הקרובים.

"אם יש לך אנשים שמאמינים בך, אתה מנצח"

בראיון שהעניק לגלובס במסגרת פרויקט "אנשי השנה 2021", אמר זבידה על מבנה החברה ועל פעילותו כמנכ"ל: "שאלו אותנו: מה זה חברה ללא שליטה? מה זה היצור הזה? אני זוכר שאמרתי להם: תמנו דירקטוריון, תהיה פה הנהלה, והעסק הזה יעבוד - כמו שזה עובד בארה"ב. בעלי המניות זרמו איתנו, וזה יצר חברה הרבה יותר דינמית, מאוד שקופה, שעובדת לטובת בעלי המניות.

"חברות ללא גרעין שליטה הן מורכבות יותר לניהול. צריך להזיז את האגו החוצה, ולא בכל מקום זה עובד. זו צריכה להיות קבוצה של אנשים שיודעת לעבוד למען הכלל, שפתוחה לביקורות, ומצד שני נותנת מקום לניהול איכותי. אצלנו הייתה הבנה שאני עושה משהו נכון, שהוא מובנה וסדור.

"חברות במצבים כאלה מתפרקות, עובדים עוזבים. אבל אם יש לך אנשים שמאמינים בך, אתה מנצח. ופה היתה דבקות מטורפת. כולנו הקרבנו הרבה, לא ראינו הרבה משפחה, אבל בדיעבד כיף לראות את ההישג".