שר השיכון דורש מהאוצר להקים קרן תשתיות בהיקף של מיליארדי שקלים

השר יצחק גולדקנופף מבקש להקים קרן מימון תשתיות במשרד הבינוי והשיכון בניהול משותף עם משרד האוצר, אשר תשמש "למימוש מחויבויותיה למאמצי הממשלה ויעדיה בתחום הדיור ותאפשר מימון לפתרון חסמי ביצוע התשתיות" • לפי הצעתו, מקורות הקרן יבואו על חשבון רשות מקרקעי ישראל, שתפריש  לצורך כך 10% מהכנסותיה בכל שנה

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף / צילום: יואב דודקביץ, "ידיעות אחרונות"
שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף / צילום: יואב דודקביץ, "ידיעות אחרונות"

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף פנה היום (ד') לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בבקשה להקים קרן מימון תשתיות במשרד הבינוי והשיכון בניהול משותף עם משרד האוצר, אשר תשמש, לדברי גולדקנופף, "למימוש מחויבויותיה למאמצי הממשלה ויעדיה בתחום הדיור ותאפשר מימון לפתרון חסמי ביצוע התשתיות".  

מחירי הדירות יורדים, ובאוצר דורשים לשנות את הרווח היזמי המינימלי בפינוי-בינוי 
החובות מזנקים והתזרים מתייבש: מאחורי הירידות החדות במניות הנדל"ן בבורסה | דרור מרמור, פרשנות
המחירים יעלו בחדות: שוכרי הדירות יהיו הנפגעים הגדולים מהעלאות הריבית | אריק מירובסקי, פרשנות

במכתב ששלח שר הבינוי והשיכון, שאליו מכותב בין היתר גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ציין גולדקנופף עוד כי הקמת הקרן "תאפשר פתרון הוליסטי תוך האצת אפקטיביות יותר של שיווק הקרקעות לצורך קידום ופיתוח של מאות אלפי יחידות דיור, לרבות סנכרון מלא בין פיתוח יחידות דיור לבין פיתוח התשתיות הנדרשות, וזאת תוך קיצור משמעותי של לוחות הזמנים". 

על-פי מתווה משרד הבינוי והשיכון, מקורות הקרן יבואו על חשבון רשות מקרקעי ישראל, שתפריש לצורך כך שיעור של 10% מהכנסותיה בכל שנה, והיא נועדה לתת מענה לחסמי התשתיות, תסייע בהאצת גידול היצע הדיור, תקצר את לוחות הזמנים בשיווק ופיתוח קרקעות, תשפיע על מחירי הדיור בטווח הבינוני והארוך, תקצה משאבים לפתרון האתגר במפרץ חיפה ותשפר את הגמישות הפיננסית של המדינה והרשויות תוך יצירת מקורות מימון נוספים. 

"כלי משחק במאבקי כוח בין המשרדים" 

"ממשלת ישראל מתקשה לרכז תקציבים ופתרונות מימון בגוף מרכזי", טוען גולדקנופף, ולדבריו, "תקציבי פיתוח התשתיות משמשים כלי משחק במאבקי כוח בין המשרדים השונים ומעכבים תהליכי תכנון וביצוע תשתיות שגוררים עיכוב מתמשך בשיווק ואכלוס יחידות דיור". כתוצאה מ"ביזור הסמכויות" הזה נוצר לדבריו מתח שחוסם מימוש 300 אלף יחידות דיור המאושרות סטטוטורית.

"ככל שמשרד הבינוי והשיכון ורמ"י יאיצו את היקף שיווק הקרקעות, עלולות להיות יחידות דיור נוספות אשר לא ניתן יהיה לממשן עקב חסמי תשתיות", ציין גולדקנופף, והוסיף כי "מקורות המימון קיימים, אולם בשלב זה  אינם מנוצלים במלואם, או שהם מוקצים לתחומים אחרים". 

בפתח המכתב ציין השר כי משרד הבינוי והשיכון "שיווק בשנתיים האחרונות מעל ל-200 אלף יחידות דיור ופועל במרץ על-מנת לעמוד ביעדי השיווק גם בשנה זהו", אולם יצוין כי על אף הבטחת השר הקודם זאב אלקין, שבשנת 2022 ישווקו לטובת הציבור 30 אלף יחידות דיור במסגרת תוכניות "דירה בהנחה". המשרד הגריל כ-26 אלף יחידות דיור ולא הגיע ליעד המרכזי שהציב. 

"נדרש תקציב של למעלה ממיליארד שקל" 

בין היתר הוסיף השר כי הוצאת תוכנית מפרץ חיפה לפועל דורשת תקציב של למעלה ממיליארד שקל. לדבריו, "אני תומך נלהב בפינוי המפעלים המזהמים מהאזור ואף הוצאתי בשבועות האחרונים מכתב על-מנת לקדם את הנושא הכה חשוב לבריאות תושבי האוזר ולקידום מטרופולין חיפה, ולצורך כך נדרש תקציב של למעלה ממיליארד שקל". 

כאמור, על-פי המתווה המוצע, מקורות הקרן שגולדקנופף דורש להקים יבואו על חשבון רשות מקרקעי ישראל, שתפריש לצורך כך שיעור של 10% מהכנסותיה בכל שנה. בהקשר זה יצוין כי ההכנסות של רמ"י ב-2022 עמדו על 37 מיליארד שקל, כך ש-10% מסכום זה משמעו יותר מ-3 מיליארד שקל.