באוצר ובבנק ישראל מודאגים? הוועדה ליציבות פיננסית התכנסה לדיון ברקע הטלטלות בשווקים

הוועדה ליציבות פיננסית, הכוללת בכירים מבנק ישראל, מהאוצר ומיתר הרגולטורים הפיננסים, התכנסה לדיון כשברקע הטלטלה בשווקים, היחלשות השקל ואזהרות מצד כלכלנים רבים

בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika
בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika

הוועדה ליציבות פיננסית, גוף שהוקם ב-2018 במטרה לתמוך ביציבותה של המערכת הפיננסית ובפעילותה הסדירה באמצעות תיאום בין רשויות הפיקוח הפיננסיות - הפיקוח על הבנקים, רשות שוק ההון, משרד האוצר, בנק ישראל ועוד, התכנסה באופן נדיר יחסית, כשברקע הטלטלה בשווקים והיחלשות השקל בשבועות האחרונים.

גידול של 10 מיליארד שקל בתוך חודש: היחלשות השקל ניפחה את החוב הלאומי | בדיקת גלובס
כלכלני בנק אוף אמריקה: בנק ישראל עשוי להתערב במסחר במט"ח
האג"ח הממשלתיות מאבדות גובה: "בשוק מעריכים שהריבית תעלה"

חברי הוועדה הם נגיד בנק ישראל, המשנה לנגיד, מנכ"ל האוצר, החשב הכללי, המפקח על הבנקים, הממונה על שוק ההון, יו"ר רשות ניירות ערך והממונה בבנק ישראל על הפיקוח על מערכות התשלומים.

ניתן להניח שכינוס בעת הזו על רקע היחלשות השקל, אזהרות כלכלנים והאפשרות לאזהרה גם מצד חברות הדירוג, מלמדת כי ברשויות הפיקוח הפיננסיות דרוכים ביחס להתפתחויות.

לוועדה ליציבות פיננסית סמכות להתריע בפני רשויות הפיקוח כאשר היא מזהה סיכון מערכתי ממשי ולהמליץ על צעדי פעולה. הוועדה הוקמה כחלק מהמסקנות ממשבר 2008 מתוך הכרה כי "אין די בהבטחת יציבותו של מוסד פיננסי מסוים בפני עצמו או של כל רכיב במערכת הפיננסית בנפרד, וכי נדרשת ראייה אינטגרטיבית של כלל המערכת הפיננסית, הכוללת מאמץ לזהות סיכונים המתפתחים בה על פני זמן ואת סיכוני ההדבקה לרוחבה של המערכת, ולהגיב עליהם מבעוד מועד. לשם כך נדרשת רמת תיאום גבוהה ושיתוף פעולה בין כל הרשויות שלהן תפקיד חיוני בשמירה על היציבות הפיננסית".