יריית פתיחה? מליסרון רוכשת חשמל ירוק במיליארד שקל לעשר שנים

העסקה, אחת הגדולות שנעשו בתחום ייצור החשמל הירוק עד כה, מבטאת את הפוטנציאל שלו בעקבות הרפורמה לפתיחתו, שתיכנס לתוקף ב־2024 • דוראל, אחת הספקיות למליסרון, כבר מצהירה: "זו רק עסקה ראשונה בדרך"

איתי בניאן, סמנכ''ל פיתוח עסקי במליסרון / צילום: רמי זרנגר
איתי בניאן, סמנכ''ל פיתוח עסקי במליסרון / צילום: רמי זרנגר

ענקית הנדל"ן המסחרי מליסרון  הודיעה הבוקר (א') כי חתמה על שתי עסקאות גדולות לרכישת חשמל סולארי בהיקף כולל של כמיליארד שקל לעשר שנים. העסקאות נחתמו מול היצרניות דוראל אנרגיה  ושיכון ובינוי , וייכנסו לתוקף מתחילת שנת 2024. 

לקראת צניחה במחירי הדירות? "הרבה סיכות ננעצו בנדל"ן - אם הייתה בועה, היא הייתה מתפוצצת" 
נפרדים מתל אביב: איך השפיע הזינוק במחירי הדירות על הרוכשים? 
השבוע בנדל"ן: התוכנית השנויה במחלוקת בכיכר אתרים 
הצעיר שעשה שלוש עסקאות נדל"ן בתוך שנה אחת בלבד 

העסקה הזו היא אחת הגדולות ביותר שנחתמו עד כה בשוק האנרגיה המתחדשת, ואולי הגדולה ביותר בין יצרנים ללקוחות פרטיים, ומסמלת את פתיחת התחום לשוק הפרטי - זאת בעקבות הרפורמה בשוק החשמל, שתיכנס לתוקף בשנת 2024. הרפורמה מאפשרת, לראשונה, התקשרות בין היצרנים והצרכנים, הן לקוחות פרטיים וביתיים והן חברות גדולות מסוגה של מליסרון, במקום קנייה דרך החברה הממשלתית נגה, כפי שקורה כיום. לכן נקבעה כניסתה לתוקף של העסקה המשולשת לתחילת השנה הבאה.

פוטנציאל שוק של עשרות מיליארדים

במסגרת ההסכם בין מליסרון לשתי החברות הן יספקו לחברת הנדל"ן המסחרי כ־300 מיליון קילו ואט לשעה מדי שנה. בכך אמורות שתי החברות לספק את צרכיה של מליסרון לעשור הקרוב, אם כי ייתכן שההיקפים יגדלו בהתאם לשינויים בהיקפי הצריכה של החברה, ולכן בחרה החברה דווקא בשני היצרנים הללו, שאמורים לעמוד בדרישות הולכות וגדלות של החברה במידת הצורך.

שוק החשמל הוא בעל פוטנציאל התפתחות גדול, והעסקה הזו יכולים לשמש ככל אצבע לבחינת היקפי השוק כולו: כיום צריכת החשמל בישראל מגיעה לכ־65 מיליארד קוט"ש בשנה. גם בהנחה שרמת הצריכה תישאר כך - וההנחות הן שהיא תגדל משמעותית - וביעד ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות בהיקף של 30% מכלל הייצור במשק, מדובר על כ־30 מיליארד שקל בשנה. יש לציין כי ההערכות מדברות על הכפלת הצריכה הכללית בישראל רק על סמך גדילת שוק הרכבים החשמליים ל־70%, ללא צמיחת היקפי הצריכה בתחומים אחרים.

"מדובר בעסקה ראשונה מתוך רבות שבדרך, גם מבחינתנו וגם מבחינת השוק", אומר מנכ"ל דוראל אנרגיה, יקי נוימן. "ישנו ביקוש גדול לאנרגיה ירקוה כיום בשוק הפרטי, אם זה מצד חברות ענק בתחום הטכנולוגיה, יצואנים שעומדים מול דרישות להוכיח שהחשמל שהם משתמשים בו נקי, חברות שחשוב להן להראות שהן מורידות את ההסתמכות שלהן על חשמל מזהם או שרוצות להוביל אימפקט חברתי. כולן רוצות דווקא את החשמל הזה, הירוק". 

מנכ''ל דוראל אנרגיה, יקי נוימן / צילום: מיכה לובטון
 מנכ''ל דוראל אנרגיה, יקי נוימן / צילום: מיכה לובטון

דוראל העריכה בדוחותיה לרבעון השלישי של 2022 כי תגיע להיקפי הכנסות של כ־1.2 מיליארד שקל בשנת 2025 - והעסקה הזו היא אחת הדרכים להגיע לשם. כיום היא בונה מתקני ייצור חשמל סולארי אשר אמורים לייצר ג'יגה ואט חשמל מדי שנה, וכן מתקני אגירה שאמורים לאגור שני ג'יגה ואט של חשמל. 

מגמה עולמית 

לדברי איתי בניאן, סמנכ"ל פיתוח עסקי במליסרון, "המגמה העולמית נעה לכיוון של צמצום פליטות פחמן, וכך גם בישראל. מליסרון היא צרכנית חשמל משמעותית, מהגדולות בארץ, וכחלק מיישום עקרונות ה־ESG (השקעות אחראיות - י.נ), אנחנו שמחים וגאים להוביל מעבר לצריכת אנרגיה ממקורות מתחדשים".

דידי פז, מנכ"ל שיכון ובינוי אנרגיה, מסר: "מדובר בעסקה חשובה עבור שיכון ובינוי אנרגיה ועבור משק האנרגיה הישראלי בכללותו. זו אחת העסקאות הראשונות והמשמעותיות במשק שבמסגרתה חברת אנרגיה מוכרת חשמל ירוק ישירות ללקוח קצה ובהיקף ניכר. מכירת החשמל המיוצר במתקני החברה לצרכן כמו מליסרון מבטיחה תזרים מזומנים יציב ובטוח, ומאפשרת לנו לממן את הקמת המתקנים בתנאים מיטביים. בכוונת שיכון ובינוי אנרגיה להתקשר בעסקאות נוספות, במטרה להגדיל את היקף החשמל, הגז הטבעי ופרויקטי אנרגיה 'מאחורי המונה', שאותם תספק לגופים המובילים במשק".

עמנואל קטן, סמנכ"ל מסחרי בשיכון ובינוי אנרגיה, מסר: "מדובר בהישג משמעותי של המחלקה המסחרית של שיכון ובינוי אנרגיה, על רקע התמורות המתרחשות בשוק, המעבר למודל שוק והאפשרות שנפתחה בפנינו כיצרן מוביל במשק האנרגיה וכמספק חשמל, לספק את החשמל המיוצר בנכסי האנרגיה המתחדשת שלנו בעסקה בילטרלית, במודל השוק ישירות לצרכן הסופי החל מינואר 2024. העסקה מעידה על מעמדה של שיכון ובינוי אנרגיה כמספק חשמל מוביל במשק הישראלי".