הפגנות, פינויים אלימים ודרמה בכיכר המדינה: סיכום יום סוער של מחאה

ההפגנות נגד ההפיכה המשפטית נמשכו לאורך כל היום ואל תוך הלילה • בני גנץ ביקש מראש הממשלה ויו"ר הכנסת להפסיק את הדיונים בכנסת ולהגיע לבית הנשיא להידברות; נתניהו: "דלתי פתוחה, בוא עכשיו"

מפגינים מחוץ למספרה בה שוהה שרה נתניהו / צילום: אור אדר
מפגינים מחוץ למספרה בה שוהה שרה נתניהו / צילום: אור אדר

המפגינים נגד המהפכה המשפטית מובילים היום (ד') ברחבי הארץ את "יום השיבוש הלאומי", שכולל הפגנות, צעדות וחסימות כבישים. ועדת החוקה הצביעה היום על חלק מחוקי הרפורמה, ובמליאת הכנסת עברו בקריאה טרומית חוק הנבצרות וחוק עונש מוות למחבלים.

23:00

שרה נתניהו יצאה מהמספרה בכיכר המדינה בליווי כוחות משטרה גדולים.

22:50

בשעה זו נמשכות ההפגנות בירושלים ובתל אביב: בירושלים כמאה מפגינים ליד רחוב קינג ג'ורג'. בתל אביב מאות מפגינים בכיכר המדינה סמוך למספרה שבה שוהה שרה נתניהו. מאות שוטרים ופרשים הגיעו למקום.

בני גנץ קרא למפגינים בכיכר המדינה: "תנו לאשת רה"מ לחזור הביתה ואתם המשיכו להניף את הדגלים ולהשמיע את זעקתנו הצודקת".

21:48

רה"מ נתניהו על התאספות המפגינים מחוץ למספרה בה נמצאת רעייתו שרה: "פעילי האנרכיה בהנהגת לפיד ממשיכים לחצות קווים אדומים. כרגע הם צרים ומאיימים על רעייתי בתל אביב. אני קורא ללפיד ולאופוזיציה להפסיק זאת מיד ולגנות מעשה מביש זה שלא היה כדוגמתו". 

21:25
מפגינים רבים התאספו מחוץ למספרה בכיכר המדינה בתל אביב, בה שוהה רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו.

20:40

אלפים צועדים משדרות שאול המלך בתל אביב לנתיבי איילון, ובנוסף מאות בני אדם מפגינים ברחבת מוזיאון תל אביב. בנוסף מתקיימות הפגנות בצומת עזריאלי, ובכיכר המדינה ליד מספרה שבה שוהה שרה נתניהו. המשטרה הודיעה שנחסמו הרחובות הבאים לתנועה בעקבות המחאה: העליות למחלף השלום בנתיבי איילון מצפון ומדרום נחסמו והרחובות הבאים - קפלן מרחוב אבן גבירול עד דרך מנחם בגין, צומת קפלן דרך מנחם בגין, גבעת התחמושת מרחוב יגאל אלון עד דרך מנחם בגין (צומת עזריאלי).

צומת הרחובות מנחם בגין ושאול המלך הערב / צילום: יאיר פלטי
 צומת הרחובות מנחם בגין ושאול המלך הערב / צילום: יאיר פלטי

19:00

המשטרה עצרה 4 מפגינים ועשתה שימוש במכתזית לפינוי המפגינים בצומת כרכור. מהמשטרה נמסר כי "המפגינים התיישבו באמצע הכביש והתבקשו מספר פעמים ע"י מפקד המשטרה במקום לפנות את הצומת ללא הצלחה".

בצומת סביון כביש 461 נעצרו 2 מפגינים נוספים בחשד להפרת סדר ואי ציות להוראות שוטרים.

מאז שעות הבוקר מתקיימת הפגנה מול תחנת המשטרה ברחוב ראול ולנברג בצפון תל אביב במחאה על מעצר מפגינים ובהם עידן שמעוני טייס חיל האוויר במיל וטייס אל על. עשרות טייסי אל על הגיעו למחות במקום.

18:25

מפכ״ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי קיים לפני זמן קצר הערכת מצב עם סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה לנוכח אירועי המחאה שהתקיימו במהלך היום ברחבי ולקראת שורת מחאות המתוכננות אל תוך הערב.

מאות מפגינים מול מעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים / צילום: בן כהן מגפון ניוז
 מאות מפגינים מול מעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים / צילום: בן כהן מגפון ניוז

בתום הדיון אמר המפכ״ל: "האירועים היום קשים ומעציבים. משטרת ישראל רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית אך יחד עם זאת לא נאפשר הפרות של הסדר הציבורי ולא נאפשר פגיעה ברכוש ובסמלי שלטון. לצערי היום בזמן שאנחנו עמלים על מנת לאפשר חיים סדירים לכלל האזרחים לצד המחאות היו מי שהפרו את הסדר, פגעו בשוטרים, פגעו ברכוש ומנעו מהשוטרים למלא את משימתם".

בשעה זאת צומת רעננה נחסמה לתנועה.

18:10

סמוך לצומת כרכור מפגינים מאות בני אדם תוך חסימת כביש 65. המשטרה מפעילה במקום מכת"זית ושוטרי התנועה מכווינים את הרכבים המגיעים למקום בדרכים חלופיות. בחולון מפגינים מאות מפגינים בהם סטודנטים. בירושלים פינתה המשטרה סטודנטים שהפגינו מול בית המשפט העליון.

מפגינים בכרכור / צילום: תמונה פרטית
 מפגינים בכרכור / צילום: תמונה פרטית

17:45

צעדת מחאה מתקיימת בשעה זו מהכנסת לכיוון מעון ראש הממשלה ברחוב עזה. כוחות משטרה מלווים את התהלוכה ומאפשרים את הצעידה על הכביש.

בשעה זו נמשכות ההפגנות וחסימות הכבישים בגשר אליקים, הרצליה, צומת צים בבת גלים.

ח"כ בני גנץ קרא לראש הממשלה נתניהו ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה להפסיק את הדיונים והחקיקה המתוכננים במליאת הכנסת, ולהגיע "עוד הלילה לבית הנשיא" להידברות. בציוץ בטוויטר כתב גנץ: " אני יודע שהסיכויים להצליח בהידברות לא גבוהים, אני יודע שהחומות גבוהות והפערים גדולים - אבל ההיסטוריה לא תסלח למי שלא ינסה למנוע את מלחמת האחים".

ראש הממשלה הגיב לדברי גנץ והזמין אותו להידברות: "דלתי פתוחה, בוא עכשיו".

16:06

המשטרה עצרה 39 מוחים בחשד למעורבות בהפרת סדר ואי ציות להוראות שוטרים.

מכת''זית מפזרת מפגינים בתל אביב / צילום: Associated Press, Oded Balilty
 מכת''זית מפזרת מפגינים בתל אביב / צילום: Associated Press, Oded Balilty

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "אני קורא ליאיר לפיד, מירב מיכאלי ושאר חברי הכנסת מהאופוזיציה להפסיק לעודד אנרכיה ולהפסיק את ההסתה נגד שוטרים. משטרת ישראל לא תרפה ידה מלטפל בעבריינים ואני נותן לשוטרים גיבוי מלא".

חובשים מטפלים במפגין שנפגע מעימותים עם המשטרה / צילום: Associated Press, Oded Balilty
 חובשים מטפלים במפגין שנפגע מעימותים עם המשטרה / צילום: Associated Press, Oded Balilty

15:45

לפיד הגיע להפגנה ואמר: ״עזבנו את הכנסת ובאנו הנה היום מפני שאם יש מאבק בין הממשלה לבין עם ישראל אנחנו בצד של עם ישראל. אני קורא למשטרה להתעלם מהניסיון הפוליטי המסוכן וחסר האחריות של השר בן גביר לנסות להלהיט את הרוחות ולנסות לגרום ליותר אלימות ויותר אנרכיה".

יאיר לפיד נואם בהפגנה בתל אביב / צילום: אלעד גוטמן
 יאיר לפיד נואם בהפגנה בתל אביב / צילום: אלעד גוטמן

15:25

11 מפגינים שהשתתפו בהפגנה הגדולה בתל אביב פונו לקבלת טיפול רפואי. במקביל בשעה זו עשרות מפגינים חוסמים את איילון צפון.

מהמרכז הרפואי איכילוב ת"א נמסר שהפצועים סובלים מחבלות, חתכים, כוויות וחבלות בגוף. פצוע אחד אף הורד לחדר ניתוח. שניים ישארו לאשפוז.

מפגינים בצומת עזריאלי / צילום: Reuters, ILAN ROSENBERG
 מפגינים בצומת עזריאלי / צילום: Reuters, ILAN ROSENBERG

14:10

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר בתגובה לאלימות המשטרתית שהצילומים מהשטח מעידים כי השוטרים מפעילים אלימות מנוגדת לחוק ולנהלים. לדבריהם, על פי הנחיית המשטרה, אסור להשתמש בברך על צוואר. מדובר באמצעי כח שלא נלמד במסגרת ההכשרה המשטרתית.

מפגינים מול פרשי המשטרה / צילום: אור אדר
 מפגינים מול פרשי המשטרה / צילום: אור אדר

בנוסף מסרו כי "לפי נוהל המשטרה, שימוש ברימון הלם מותר רק במקרה של הפרת סדר שכוללת התנגדות אלימות ובכל מקרה אסור לזרוק את הרימון ישירות לעבר המפגינים אלא במרחק של 1 מ"ר מהם".

13:42

מפלגות העבודה ויש עתיד הודיעו כי הן עוזבות את הדיונים בכנסת ונוסעות למוקדי המחאה בתל אביב. 

מיו"ר העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, נמסר: "המראות והדיווחים שעולים מהשטח הם בלתי נסבלים. מפלגת העבודה תתייצב לצד המפגינות והמפגינים בהקדם האפשרי".

מדוברות יש עתיד נמסר: "סיעת יש עתיד בראשות ראש האופוזיציה לפיד, החליטה ברגעים אלו לעזוב יחד את משכן הכנסת ולהצטרף ולחזק את אלפי המפגינים הפטריוטים בתל אביב שמוחים על דורסנות הממשלה והרס הדמוקרטיה הישראלית".

13:24

לראשונה מאז תחילת ההפגנות נגד המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה, מכת"זיות המשטרה הגיעו לאזור מחלף השלום באיילון כדי לסייע בפיזור ההפגנות והשתלטות על העימותים האלימים. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להפגנות והביע תמיכה בשר לביטחון לאומי: "לא נקבל אלימות נגד שוטרים, חסימות כבישים והפרה בוטה של חוקי המדינה. זכות ההפגנה אינה הזכות לאנרכיה. אני נותן גיבוי מלא לשר לביטחון לאומי בן גביר, למפכ״ל המשטרה ולשוטרי משטרת ישראל, שפועלים נגד מפרי חוק שמשבשים את שגרת החיים של אזרחי ישראל".

שדה עימותים בין שוטרים למפגינים בצומת עזריאלי / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich
 שדה עימותים בין שוטרים למפגינים בצומת עזריאלי / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע לחפ"ק המשטרה בתל אביב ואמר כי הוא "מגבה את שוטרי משטרת ישראל על השימוש באמצעים כדי לפזר את האנרכיסטים שהתפרעו וניסו לחסום את נתיבי איילון. לאורך כל הבוקר המשטרה נהגה עם האנרכיסטים בסבלנות רבה, אך מהרגע שהם חצו את כל הגבולות, פרצו מחסומים וזרקו אותם על השוטרים, יידו אבנים לעבר השוטרים והביאו לאנרכיה, משטרת ישראל חייבת להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי לשמור על הסדר הציבורי ועל שגרת החיים של אזרחי ישראל. חופש ביטוי וחופש הפגנה כן, אנרכיה - בשום פנים ואופן לא".

13:08

מפגינים מדווחים שאחד המוחים נפגע ישירות באוזן מרימון הלם, ממד"א נמסר "צוות מד"א פינה לבי"ח איכלוב גבר בן 51 בהכרה מלאה במצב קל עם חתך באוזן".

במשטרה הגיבו לפרסומים על העימות האלימים כי השימוש באמצעים לפיזור ההפגנה במחלף השלום נעשה לאחר שהמפגינים לא נענו להוראה של קצין משטרה להתפנות.

צעדת מחאה של מטפלי בריאות הנפש בדרך בגין / צילום: תמונה פרטית
 צעדת מחאה של מטפלי בריאות הנפש בדרך בגין / צילום: תמונה פרטית

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "אני קורא למפכ״ל המשטרה להתעלם מהניסיונות הפוליטיים, המסוכנים וחסרי האחריות של השר בן גביר להלהיט עוד יותר את השטח. המפגינים הם פטריוטים ישראלים וטובי הלוחמים בצה"ל. הם נאבקים על ערכים של חופש, צדק ודמוקרטיה. תפקיד המשטרה לאפשר להם להביע את דעתם ולהיאבק על המדינה אותה הם משרתים".

מחאת הלהט''ב חוסמת את רחוב אלנבי בתל אביב / צילום: תמונה פרטית
 מחאת הלהט''ב חוסמת את רחוב אלנבי בתל אביב / צילום: תמונה פרטית

מרב מיכאלי, יו"ר מפלגת העבודה התייחסה לאירועים ופנתה למפכ"ל המשטרה: "‏אני מזכירה למפכ"ל שמשטרת ישראל היא לא מיליציה פרטית של בן גביר ונתניהו. רימוני הלם, פרשים, אלימות קשה נגד מפגינות ומפגינים שזועקים מדם ליבם נגד ההפיכה המשטרית. טירוף מערכות. תפקידה של המשטרה הוא להגן על חופש המחאה וההפגנה".

ממארגני יום השיבוש נמסר: "קוראים לנבחרי הציבור לעזוב את הכנסת ולהגיע לרחוב קפלן להצטרף למפגינים. אסור לתת להשתלטות של בן גביר על המשטרה להתרחש. זהו רגע קריטי בגורלה של האומה, בואו לקפלן".

מחאת היוגיסטים סמוך לקרייה בתל אביב / צילום: מחאת היוגיסטים
 מחאת היוגיסטים סמוך לקרייה בתל אביב / צילום: מחאת היוגיסטים

13:01

בהפגנה בחיפה עצרה המשטרה שני תושבי חיפה בחשד שתקפו שוטר והפריעו לשוטרים בצומת מת"מ בחיפה. המפגינים חסמו את הכביש. לדברי המשטרה, אחד המפגינים סירב בתוקף להתפנות למרות הפצרות השוטרים והחל לתקוף את אחד השוטרים באמצעות ידיו.

בתוך כך, המפגין, תושב חיפה בן 26 נעצר לחקירה בתחנת משטרת חיפה בגין הכשלת השוטרים ותקיפת שוטר.

מעצר מפגין במת''מ חיפה / צילום: תמונה פרטית
 מעצר מפגין במת''מ חיפה / צילום: תמונה פרטית

מחאת הסופרים: ליד בית טשרניחובסקי נאספו סופרים משוררים ויוצרים להשמיע את קולם. "כי אין לנו ארץ אחרת ואין לנו שפה אחרת. רק בדמוקרטיה יתקיימו חיי רוח. רק בחופש נוכל ליצור". מאות אנשים נאספו הקשיבו לסופרים שעלו וקראו מיצירתם ומיצירות אחרים.

יהודה אטלס במחאת הסופרים ליד בית טשרניחובסקי / צילום: תמונה פרטית
 יהודה אטלס במחאת הסופרים ליד בית טשרניחובסקי / צילום: תמונה פרטית

12:41

למעלה מאלף אנשי הבריאות והאקדמיה צועדים בשעה זו ברחוב ארלוזורוב בתל אביב.

פרשי המשטרה מול מפגינים שיושבים באיילון / צילום: מחאת ההייטקיסטים
 פרשי המשטרה מול מפגינים שיושבים באיילון / צילום: מחאת ההייטקיסטים

ממארגני יום השיבוש הלאומי נמסר: "משטרת ישראל בפשיטת רגל והפכה היום למשטרה פוליטית. המפכ״ל צריך לפטר עוד היום את האחראיים למחדל. זריקת רימונים ודריסה באמצעות סוסים מפגינים למען הדמוקרטיה היא חציית הקו השחור. בושה למדינת ישראל. חייבים לעצור את ההפיכה המשטרית כי אם חוקי הדיקטטורה יעברו האלימות כלפי מפגינים תהיה עניין שבשגרה, אם בכלל יתאפשר להפגין".

כוחות מג''ב עוצרים מפגין בתל אביב / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich
 כוחות מג''ב עוצרים מפגין בתל אביב / צילום: Reuters, Ilia Yefimovich

12:31

אלפים מהמפגינים פרצו את מחסומי המשטרה וירדו לכיוון איילון דרום, דרך מחלף השלום. בתוך כך, מאות חוסמים את דרך בגין בתל אביב. כמו כן, עימותים בין המשטרה למפגינים בצומת עזריאלי. אלפי מפגינים בשעה זו ברחוב קפלן בתל אביב.

אלפי מפגינים בצומת עזריאלי / צילום: Associated Press, Oded Balilty
 אלפי מפגינים בצומת עזריאלי / צילום: Associated Press, Oded Balilty

במקביל עצרה המשטרה בנתיבי איילון עצרה 4 מפגינים בחשד להפרת סדר ואי ציות להוראות שוטרים. מדוברות המשטרה נמסר כי "המשטרה פועלת ברגעים אלו, תוך שימוש באמצעים, לפיזור המוחים בדרך השלום", נראה כי מדובר בשימוש ברימוני הלם.

ראש חטיבת הדוברות במשטרה, שלומי שגיא: "המכתזיות בדרך".

בנוסף, המשטרה עצרה לפני זמן קצר 2 חשודים בהפרת הסדר במחלף אלישמע סמוך לכפר. בתוך כך, שוטרים שהגיעו למחאה שהתקיימה במחלף אלישמע הסמוך לכפר סבא הודיעו למפגינים כי עליהם לפנות את הצומת בהתאם לחוק ושני מפגינים שסירבו להנחיית השוטרים נעצרו במקום ומפגין נוסף עוכב לחקירה.

עימותים בין שוטרים למפגינים בתל אביב / צילום: Associated Press, Oded Balilty
 עימותים בין שוטרים למפגינים בתל אביב / צילום: Associated Press, Oded Balilty

גם במכון ויצמן נרשמים עימותים בין מפגינים למשטרה.

ממארגני יום השיבוש נמסר: "משטרת ישראל חוצה היום גבולות ומפריעה למחאה הדמוקרטית להתקיים, תוך שימוש בקללות אלימות פיזית קשה. אנו קוראים למפכ״ל להורות לשוטרים לחדול מאלימות. תלונות למח״ש יוגשו בהמשך השבוע".

מארגון אחים לנשק נמסר כי "אחד העצורים היום הוא חברו לצוות של בנימין נתניהו, לוחם בסיירת מטכ"ל עזרא ברנע. מעצרו מסמל בדיוק את מה שקורה כאן: סיירת מטכ"ל במעצר, ונתניהו שבוי של בן גביר. אנחנו קוראים לנתניהו לבחור באחים לנשק ולעצור את המהפכה המשפטית במקום לעצור את חבריו לצוות".

11:51

ועדת החוקה אישרה הבוקר חלק מחוקי הרפורמה, ובמליאה יעלו להצבעה בקריאה טרומית חוק הנבצרות וחוק עונש מוות למחבלים.

11:32

נמשכות החסימות וההפגנות: המשטרה הודיעה על שיבושי תנועה בנתיבי איילון עקב צעדת מוחים בירידה ממחלף ההלכה לכיוון דרום. כוח משטרה פועל במקום.

המפגינים נושאים שלטים ענק על איילון עליו כתוב "חובה להתנגד לדיקטטורה".

הפגנות באיילון / צילום: שני מלא־רון
 הפגנות באיילון / צילום: שני מלא־רון

11:12

איילון דרום סמוך למחלף ההלכה נחסם ע"י מפגינים.

11:01

המשטרה עצרה 9 מפגינים בצומת נמיר רוקח בחשד להפרת סדר ואי ציות להוראות שוטרים.

9:33

כביש החוף ליד אם הדרך נחסם לתנועה.

כביש החוף ליד אם הדרך, חסום
 כביש החוף ליד אם הדרך, חסום

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

9:00: מיצג ההייטק: מכירת חיסול של הדמוקרטיה

אנשי ענף ההייטק הקימו מיצג מחאה במתחם שרונה בתל אביב: "מכירת חיסול של ההייטק הישראלי". מאות לפטופים יתומים, נטושים המסמלים את בריחת המשקיעים הוצבו הבוקר במתחם שרונה.

ניר ברק ממובילי מחאת ההייטק: "אנחנו פותחים את יום המחאה הגדול במיצג ענק. הממשלה בדרך להרוס את ההייטק".

מחאת ההייטקיסטים
 מחאת ההייטקיסטים

8:51: חסימות כבישים ברחבי הארץ

מפגינים חוסמים בשעה זו את צומת נהלל, מחלף ינאי, צומת רעננה, כביש 40, הכפר הירוק, אבן גבירול ת"א, צומת הפיל ת"א סמוך למוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, וויצמן פינת כצנלסון כפר סבא.

הפגנה מול בית המשפט העליון / צילום: יאיר פלטי
 הפגנה מול בית המשפט העליון / צילום: יאיר פלטי

המשטרה עצרה במחלף הכפר הירוק, 4 מפגינים בחשד להפרת סדר ואי ציות להוראות שוטרים.

8:21: עיכוב רכבות והפגנות הורים ותלמידים

החלו מחאות ההורים והילדים בעשרות מוקדים ברחבי הארץ. ההפגנות מתקיימות בין היתר במודיעין, אבן יהודה, רחובות, יבנה, קדימה צורן, תל אביב.

בחלק מהמוקדים מקיימים ההורים שיעור אזרחות לתלמידים. בהמשך יצאו לצעדות מחאה. במקביל מפגינים חסמו לתנועה את צומת רעננה ובהרצליה מפגינים ברחבת העירייה.

הפגנות באיילון / צילום: שני מלא־רון
 הפגנות באיילון / צילום: שני מלא־רון

בתחנת רכבת ההגנה בתל אביב ובבנימינה, מפגינים עוצרים את דלתות הרכבות ומעכבים את נסיעת הרכבת. במקום הוצב שלט: "עוצרים את רכבת החקיקה המסוכנת", המפגינים צועקים "דמוקרטיה" וחוסמים בגופם כניסה לקרונות עם דגל ישראל.

8:13

כביש 1 לכיוון ירושלים נפתח לתנועה לאחר פינוי מפגיני מחאת המילואימניקים 

7:38:  מילואימניקים חסמו את כביש 1 לכיוון ירושלים

החלו אירועי יום השיבוש הלאומי: כביש 1 נחסם כעת לתנועה בשער הגיא על ידי מילואימניקים חברי תנועת 'אחים לנשק' ואזרחים. המפגינים, שיושבים על הכביש, פרסו גדר תיל על הכביש, אוחזים בשלטים וקוראים "ישראל לא תהיה דיקטטורה".

המפגינים שיושבים על הכביש פרסו גדר תיל, אוחזים בשלטים וקוראים ''ישראל לא תהיה דיקטטורה'' / צילום: צילום רחפן: דב גזית
 המפגינים שיושבים על הכביש פרסו גדר תיל, אוחזים בשלטים וקוראים ''ישראל לא תהיה דיקטטורה'' / צילום: צילום רחפן: דב גזית

זוהי פעולת המחאה הראשונה ליום זה (רביעי). המארגנים מתכוונים לשבש לאורך היום את שגרת החיים במדינה ולקיים בין השאר הפגנות, צעדות מחאה, שיירות וחסימות.

7:30

היום צפויות במסגרת הפגנות, צעדות וחסימות כבישים, כשברקע ועדת החוקה תצביע על חלק מהמהפכה המשפטית, ובמליאה יעלו להצבעה בקריאה טרומית חוק הנבצרות וחוק עונש מוות למחבלים.

היום יפתח בצעדות הורים וילדים מחוץ למוסדות לימוד ברחבי הארץ, ויסתיים בהפגנות בתל אביב ומול מעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים.

מארגני המחאה מסרו: "נשבש את הסדר הציבורי למול ממשלה שמנסה לשבש את הסדר הדמוקרטי. עשרות אלפים יצאו לפעילויות ברחבי הארץ".

רוטמן הודיע כי יוריד את הרוב הדרוש לפסילת חוק בבג"ץ ל-12-13 שופטים במקום הרכב מלא 
פסקת ההתגברות, "חוק דרעי 2" וחוק מח"ש אושרו בקריאה טרומית 

בתל אביב יתקיימו מספר הפגנות: בשעה 08:30 מול רחבת מוזיאון ארץ ישראל, שם ינאמו מפקד חיל האוויר לשעבר דן חלוץ, ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין והאלוף במיל' דן הראל. צעדת מחאה תצא מהמקום. המשטרה הודיעה שמחר מחלף השלום ייחסם משני הכיוונים החל מהשעה 07:45 וכי עקב החסימות הצפויות צפויים עומסי תנועה גדולים בתל אביב.

בשעה 10:00 תתקיים צעדה מכיכר דיזינגוף דרך כיכר הבימה לרחוב קפלן בתל אביב. בהרצליה יפגינו התושבים ברחבת העירייה. את ההפגנה ינחו פרופ' קרין נהון מאוניברסיטת רייכמן ופרופ' ליאור זמר, דיקאן בית הספר למשפטים באוניברסיטת רייכמן.

במקביל, בשעה 10:00 שיירות כלים חקלאיים ישבשו את התנועה כשיצאו מעשרות קיבוצים ברחבי הארץ, ובחיפה תתקיים הפגנת מרצים, מורים ותלמידים במרכז חורב. בשעה 12:00 ההייטקיסטים יפגינו במוקדים שונים במרכזי תעסוקה ובשעה 14:00 תתקיים עצרת של מקצועות הבריאות והאקדמיה מול בית המשפט בתל אביב. ההפגנה תתקיים תחת הכותרת "אין דמוקרטיה אין בריאות". לדברי המארגנים, בהפגנה יקחו חלק רופאים, אנשי בריאות הנפש, העבודה הסוציאלית, האקדמיה, צוותים רפואיים, ואזרחים. ב-12:30 תצא מבית החולים איכילוב צעדת מחאה.

בשעה 16:00 מתוכננת הפגנה בגן הוורדים בירושלים במקביל להפגנות מול בתי שרים וחברי כנסת, בשעה 19:00 תקיים תנועת קריים מיניסטר הפגנה מול מעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים ובשעה 20:00 הפגנה בבית אריאלה ברחוב שאול המלך בתל אביב.

מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית ומאפשרת לכלל האזרחים להביע את מחאתם תוך הקפדה על מסגרת החוק והסדר הציבורי.
משטרת ישראל תפעל באפס סובלנות להפרות סדר, פגיעה ברכוש, פגיעה בסמלי שלטון, ולא תאפשר חסימת צירי תנועה שאינה מאושרת על ידי המשטרה".

ההצבעה על פסקת ההתגברות

לפי הצעת החוק להחלשת כוחו של בג"ץ (חוק יסוד: פסקת ההתגברות), הכנסת תוכל לחוקק מחדש חוקים שייפסלו הסותרים חוקי יסוד, ברוב של 61 חברי כנסת. הכנסת תוכל גם לקבוע מראש בחוק שלא ניתן לפסול אותו ברוב זה אם נכתב במפורש.

לפי ההצעה, גם יכולתו של בג"ץ לפסול חוקים תוגבל משמעותית: ניתן יהיה לפסול חוקים ברוב של 12 מכל 15 שופטי העליון (80%), ורק אם שופטי ההרכב הסכימו כי החוק סותר בבירור חוק יסוד. המשמעות היא צמצום אפשרי לזכויות שעד היום נחשבו מוגנות, בהן הזכות השוויון וחופש הביטוי שלא כלולות באופן מפורש בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.