הקורונה נשארת מאחור? ההתאוששות של סין כבר כאן

הכלכלה השנייה בגודלה בעולם חוזרת לחיים לאחר התאוששות ניכרת בפברואר וסימנים שמצביעים על 2023 חזקה - עם כמה הסתייגויות

בייג'ינג, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein
בייג'ינג, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Mark Schiefelbein

כלכלת סין פתחה את שנת הארנב עם קפיצה שהולמת את מזל השנה הסיני הנמרץ, מה שמעלה את הסבירות לצמיחה גלובלית חזקה יותר, כמו גם לעלייה במחירי הנפט. אם כי ההשפעות המשמעויות ביותר של ההתאוששות צפויות להיות במחצית השנייה של 2023.

מדדי ה-PMI של ינואר ופברואר תמיד שווים העפת מבט, מפני שהם מהווים את פיסות המידע הקונקרטיות הבודדות שצפות מסין בין סוף החורף לתחילת האביב. ה-PMI של פברואר, שהותרו לפרסום ברביעי, אכן מרשימים: מדד מנהלי הרכש של Caixin במגזר הייצור, המבוסס על סקרים חודשיים ואמור לספק אינדיקציה לגבי הפעילות הכלכלית של המעצמה, זינק והגיע ל-52.6, המספר הגבוה ביותר מאז 2012. הפעילות בענפי שירותים רבים, בבנייה, וההעסקה ככלל עולות בצורה חדה.

בכל זאת, ישנן גם כמה הסתייגויות חשובות

ראשית והכי בולט לעין, הקפיצה החודשית הגדולה - אותה מודד ה-PMI - עדיין מגיעה אחרי הנסיגות ההרסניות שגרמו הסגרים של סוף 2022. ההתאוששות במדד ה-PMI במגזר הבנייה ככל הנראה משקף עלייה בהוצאות תשתיות, בעוד ששלטונות מקומיים מנצלים את מכסת האג"ח המיועדת לפרויקטים מיוחדים, שעומדת על 50% יותר משנה שעברה, לפי קפיטל אקונומיקס.

אם כי אינדיקציה בסיסית יותר לפיתוח תשתיות בינוי - המנוע הגדול ביותר לביקוש סחורה - עדיין נראה רופפת. ייצור פלדה שבועי בסוף פברואר השתווה בקושי לרמה הנמוכה של פברואר 2022, כך מראים גולדמן זאקס, אך רחוק מתחת לרמות של 2021. ממוצע של מכירת שטחי דיור יומית ב-30 ערים גם היא נותרה הרבה מתחת לממוצע של 2019 ו-2020.

ההתאוששות במגזר השירותים - התחום בכלכלה שקיבל את המכה החזקה ביותר ממדיניות האפס קורונה - גם היא נראית מעט פחות מרשימה ממבט קרוב יותר. בניגוד לייצור ובנייה, בהם התעסוקה זינקה, הראה ה-PMI כי שירותים לא קשורים לבנייה המשיכו לצמצם משרות בפברואר, אם כי בקצב נמוך בהרבה.

נוסף על כך, מדדים מסוימים של פעילות צרכנית מאוששת נראים כאילו השיא כבר מאחוריהם. עומס תנועה ושימוש ברכבות תחתיות בערים גדולות, כמו גם טיסות פנימיות יומיות שבו לקצה התחתון בסוף פברואר לאחר עליות חדות מוקדם יותר בשנה, לפי גולדמן. חלק מאלה עשויים להיות השפעות עונתיות הקשורות לסוף ראש השנה הירחית החדשה. אז זה עדיין מעלה שאלות, בייחוד כשמצליבים עם המידע על התעסוקה במגזר השירותים.

הנקודות המרכזיות להתמקד בהן כעת הן עדיין דיור ותעסוקה. אם שוק העבודה ימשיך להתרחב אל מחוץ לתעשייה ובינוי ולתוך שירותים, זה יעלה את הסבירות לצמיחה חזקה מאוד ב-2023, ולפגיעה חמורה פחות בשוק העבודה - בייחוד משום שיצוא ותעסוקה במפעלים עשויים להיתקל ברוח חזיתית חזקה מאוחר יותר השנה אם ארה"ב ואירופה יהיו במאבק כלכלי. בנוסף, התפרצות גדולה בצריכת סחורה סינית עדיין דורשת שוק דיור יציב בהרבה מהנתון, מה שנראה כי ייקח עוד כמה חודשים.