הרפורמה להגבלת כוח היבואנים ירדה מהפרק, ובדיפלומט נושמים לרווחה

הנוסח הקודם של טיוטת חוק ההסדרים הוביל את דיפלומט לפני כשלושה שבועות לפרסם אזהרה • לאחר מחיקת הסעיף שהכניס ללחץ את היבואניות הגדולות, פרסמה דיפלומט עדכון בו ציינה כי הסעיפים הקיימים אינם מובילים לצפי שתהיה השפעה מהותית על תוצאות החברה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט
מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

לאחר שהושמט מחוק ההסדרים הסעיף שהציע לאסור על יבואני מזון וטואלטיקה לייבא בבלעדיות מוצרים של יותר מחברה גדולה אחת, שהוביל את דיפלומט לפרסם הערכה להשפעה מהותית לרעה על תוצאותיה, החברה פרסמה היום (א') דיווח בו היא מעדכנת כי להוראות תזכיר החוק לא צפויה להיות השפעה מהותית על החברה.

בנוסח הקודם של טיוטת חוק ההסדרים הוצע לאסור על יבואנים להתקשר ביותר מהסכם אחד עם יצרן גדול, כך שהם ייאלצו לוותר על זיכיונות יבוא אחרים. ההשפעה הישירה הייתה אמורה להיות בעיקר על היבואניות הגדולות, ביניהן דיפלומט, שחולשת על מגוון מותגים כמו מוצרי המזון של קלוגס והיינץ ומוצרי הטואלטיקה של פרוקטור אנד גמבל. 

● עכשיו זה רשמי - שופרסל מביאה את SPAR ההולנדית לישראל
"שוק אוכל, קעקועים וחנויות סקס": המנכ"ל שהמציא מחדש את דיזנגוף סנטר

הנוסח הקודם של טיוטת חוק ההסדרים הוביל את דיפלומט לפני כשלושה שבועות לפרסם דיווח לבורסה, בו הזהירה כי "ככל שההצעה תאושר במתכונת האמורה כמפורט לעיל, ללא שינויים, צפויה השפעה מהותית לרעה על תוצאות החברה, באופן בו החברה לא תוכל לספק לקמעונאים את כל המוצרים של היצרנים אותם היא מספקת כיום, אולם יתאפשר לחברה לספק שירותי הובלה ולוגיסטיקה לכלל היצרנים ללא קשר לגודלם". 

לא צפויה השפעה מהותית

לאחר מחיקת הסעיף שהכניס ללחץ את היבואניות הגדולות, ולמרות השארת הוראות אחרות בחוק ההסדרים שמטרתן צמצום הריכוזיות והגברת התחרותיות, כמו איסור על יצרן או ספק גדול להתמזג עם חברות שמוגדרות כיצרן או ספק בינוני, פרסמה היום דיפלומט כאמור עדכון, בו ציינה כי הסעיפים הקיימים אינם מובילים לצפי שתהיה השפעה מהותית על תוצאות החברה.

בדיון בוועדת הכספים שהתקיים ב-16 בפברואר טענה דיפלומט כי הצעת החוק תפגע כמעט רק ביבואנים וביצרנים הקטנים והבינוניים, ומנגד תחזק את היצרנים הגדולים. לפי נתוני סטורנקסט, הנתח של דיפלומט במכר מתוך 100 המותגים המובילים עומד על 4%.

הרפורמה של משרד האוצר להגבלת כוחם של ספקי המזון והטואלטיקה הבלעדיים פורסמה ב-23 בינואר, ובתגובה רשמה מניית דיפלומט  ירידה של כ-11% באותו יום והתאוששה לאחר מכן. ב-16 בפברואר, עת פרסמה את הצפי להשפעה מהותית לרעה על תוצאות החברה, המניה ירדה ב-4.3%. בסך-הכול רשמה דיפלומט ירידה של כ-10% מאז 22 בינואר. היום רשמה המניה ירידה קלה, ככל הנראה מפני שהדיווח לא הפתיע את המשקיעים.