לאחר הפרידה מהפועלים: אי.בי.אי חיתום מנסה את מזלה עם קרן של בכירי בנק לאומי

על רקע חולשה בעסקיה המסורתיים: חברת החיתום תשקיע 50 מיליון שקל בקרן שיקימו צמד בכירי לאומי פרטנרס הפורשים, אבי אורטל ויובל זעירא

מנכ''ל לאומי פרטנרס, אבי אורטל / צילום: אורן דאי
מנכ''ל לאומי פרטנרס, אבי אורטל / צילום: אורן דאי

התייבשות שוק ההנפקות שולחת את חברת אי.בי.אי ניהול וחיתום (לשעבר פועלים אי.בי.אי) לחפש אחר מקורות רווח חדשים. בשבוע שעבר פרסמה החברה דוחות כספיים חלשים, כולל הפסד ברבעון הרביעי של השנה שנבע מהירידה החדה בעסקיה, לאחר שנתיים של גאות.

מניית חברת החיתום המובילה איבדה בשנה החולפת כ-45% משווייה, גם על רקע סכסוך בין מנהליה ובין ראשי בנק הפועלים, עד לאחרונה שותף אסטרטגי בחברה, שבעקבות דרישתו נאלצה החברה לשנות את שמה. 

● הפעם זה דודו זבידה: הדרישה שהראתה למנכ"לים הגדולים את הדלת החוצה 

לקראת סוף השבוע שעבר דיווחה אי.בי.אי חיתום על מגעים מתקדמים להשקעה של 50 מיליון שקל בקרן שיקימו צמד בכירים לשעבר בבנק המתחרה. מדובר באבי אורטל ויובל זעירא, מנכ"ל ומנהל ההשקעות הראשי, בהתאמה, של לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של לאומי, שפורשים מתפקידיהם לצורך הקמת הקרן.

משקיעי העוגן בקרן, ובהם אי.בי.אי חיתום, מתוכננים להשקיע בשלב ראשון לפחות כ-250 מיליון שקל, והם יהיו רשאים לפדות את השקעתם לאחר שבע שנים ממועד ההשקעה.

מטרת הקרן, לפי הדיווח של אי.בי.אי חיתום, תהיה להשקיע בניירות ערך של תאגידים פרטיים וציבוריים, בישראל ומחוצה לה, בתחומי עיסוק שונים. אי.בי.אי חיתום הוסיפה כי ככל שהמגעים להקמת הקרן יבשילו לכלל הסכם, תשקול החברה לממן את השקעתה, כולה או חלקה, בגיוס הון מהציבור.

אי.בי.אי חיתום מציינת כי ההשקעה תהיה במכשירים פיננסיים מסוגים שונים, ובהם מניות, הלוואות, ני"ע המירים ועוד. הקרן מתוכננת לפעול לתקופה בלתי מוגבלת, ותקופת ההשקעות שלה תתפרס לכל אורך חייה. לפי הדיווח, משקיעי העוגן יהיו זכאים לחלק מדמי ההצלחה שייגבו מהקרן על ידי השותף הכללי, וחלקה המסתמן של החברה בדמי ההצלחה האמורים צפוי לעמוד בשלב ראשון על כ-5%-7%.

הבנק דרש להפסיק להשתמש ב"פועלים"

למשקיעים בקרן תהיה אפשרות גם לפדות יחידות, והקרן תפדה אותן על ידי רכישתן מהמשקיע לפי 100% משוויין הנקי (NAV), בכפוף לשיקולי נזילות. בקשות פדיון שלא ייענו על ידי הקרן יוכלו להיות מופנות למשקיעי העוגן, שיידרשו לרכוש את היחידות בהנחה מסוימת משוויין הנקי, כך שכל משקיע עוגן עשוי להידרש לרכוש יחידות כאמור עד להיקף כפול מהשקעתו המקורית.

אי.בי.אי חיתום , העוסקת בחיתום, ניהול הנפקות ובנקאות להשקעות, נסחרת כיום (לאחר הירידה החדה במנייתה אשתקד) בשווי של 144 מיליון שקל. בית ההשקעות אי.בי.אי מחזיק ב-27.9% ממניותיה, ובנק הפועלים ב-24.9% מהמניות.

בנובמבר האחרון דרש הבנק מהחברה לשנות את שמה כך שלא יכלול יותר את המילה "פועלים", וכן "לא להשתמש יותר בפעולותיכם העסקיות בשם זה". המשמעות הייתה התנתקות של הבנק מהחברה הנושאת את שמו, והתוצאה הייתה נפילה של עשרות אחוזים במניית חברת החיתום, ששינתה את שמה לאחרונה בהתאם לדרישה.

ברקע לאותה דרישה עמד כאמור סכסוך בין בכירי הבנק לראשי חברת החיתום, סביב תגמולי העתק שביקשה אי.בי.אי חיתום לאשר לשלושת בכיריה - המנכ"ל עפר גרינבאום, המשנה שי נבו והיועמ"ש ירון מוזס, בעלות כוללת של כ-23 מיליון שקל (על בסיס תוצאות 2021).

בבנק התנגדו לאותה דרישה, והצביעו נגד התגמול באסיפת בעלי המניות, באופן שמנע את אישורה. אלא שדירקטוריון חברת החיתום עקף את החלטת האסיפה ואישר את תנאי השכר על פי זכות הקיימת לו בחוק. ההערכות הן שהשלב הבא בהסלמה בין הצדדים יכלול מכירת מניות חברת החיתום על ידי הבנק, והקמת פעילות עצמאית, אך זה טרם קרה עד כה.

רשמה הפסד ברבעון הרביעי של 2022

בינתיים, התייבשות שוק ההנפקות אשתקד הובילה את אי.בי.אי חיתום לסיים את הרבעון הרביעי של 2022 בהפסד של 1.4 מיליון שקל (על הכנסות של 4.3 מיליון שקל בלבד) לעומת רווח של 10.6 מיליון שקל (על הכנסות של 25.4 מיליון שקל) ברבעון המקביל, מעבר המיוחס ל"קיטון מהותי בהכנסות החברה וההפסד שנזקף לתיק ניירות הערך שנרכש בזיקה לפעילות חיתום".

את השנה החולפת כולה סיימה אי.בי.אי חיתום עם ירידה של 70% כמעט ברווח הנקי ל-14.2 מיליון שקל, והכנסות החברה נחתכו ביותר מ-50% ל-51.6 מיליון שקל.

זאת, בשל "הקיטון החד והמהותי בהנפקות האקוויטי, ובתוכן כאלה המובטחות בחיתום, שהרווחיות מהן גבוהה יותר, על רקע ההרעה המהותית בתנאי המאקרו בשווקים בעולם".

הירידה החדה ברווחים באה לידי ביטוי בקיצוץ עלויות התגמול לבכירי אי.בי.אי חיתום, שזכו לכמחצית מהתגמול המקסימלי על בסיס תוצאות 2021. עלות שכרו של המנכ"ל גרינבאום עמדה אשתקד על כ-4.4 מיליון שקל, של נבו הייתה 4.1 מיליון שקל ושל מוזס 3.5 מיליון שקל. 

1.4 מיליון שקל: ההפסד שרשמה אי.בי.אי חיתום ברבעון הרביעי של 2022
144 מיליון שקל: שווי השוק של אי.בי.אי חיתום לאחר שנפלה 45% בשנה