מערכת המשפט | סיקור שוטף

נתניהו: "הסרבנות מאיימת על היסוד הקיומי שלנו"

"ברגע שאנחנו נותנים לסרבנות לגיטימיות, הנגע הזה יתפשט ויהפוך לשיטה", אמר ראש הממשלה בהצהרה שקיים הערב • מוקדם יותר היום הודיעו לפיד וגנץ כי "על נתניהו להודיע על עצירה מוחלטת, מקיפה ואמיתית של תהליך החקיקה. כל הניסיונות לקיצורי דרך הם דריסה של הידברות אמיתית"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

20:45

למעלה מ-1,250 עורכי דין שלחו הערב מכתב אל נשיא המדינה הרצוג בו הם מבקשים ממנו ש"לא להתפשר על עקרונות הדמוקרטיה". במכתב הם מבקשים מהנשיא לא לתת יד ל"שינוי שיטת המשטר, לביטול הפרדת הרשויות, להחלשת ביהמ"ש העליון, ולפגיעה בזכויות אזרחי ישראל, ללא הבדלי דת, גזע ומין, לפגיעה בערכי מגילת העצמאות, ולהרס מערכת המשפט".

הערב מתקיימות הפגנות מול בתי שרי וחברי הכנסת מהליכוד: מול ביתו של שר החינוך יואב קיש, יו"ר האופוזיציה אמיר אוחנה בתל אביב, אבי דיכטר בשכונת אפרידר באשקלון ואופיר אקוניס ברמת אביב.

18:39 

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב הצהרה לתקשורת בפתח ביקורו בבה"ד מג"ב בבית חורון. "אסור שיהיה מקום לסרבנות בין שורותינו. החברה הישראלית תמיד הוקיעה את הסרבנות ותמיד קידשה את השירות המשותף בצה"ל ובכוחות הביטחון", אמר נתניהו. 

לדבריו, "הסרבנות מאיימת על היסוד הקיומי שלנו. ברגע שאנחנו נותנים לסרבנות לגיטימיות, הנגע הזה יתפשט ויהפוך לשיטה. כל מי שהחלטה כזו או אחרת אינה לרוחו, יעשה דין לעצמו. אני משוכנע שאנחנו נתגבר על הסרבנות, אבל הזרעים שנזרעים כאן יכולים להצמיח גידולי פרא. דווקא בפורים צריך לזכור את עיקרון האחדות שהוא בסיס כוחנו". 

במקביל, מאות פרופסורים, דוקטורים ודוקטורנטים ישראלים מרחבי העולם חתמו על מכתב המתנגד לרפורמה במערכת המשפט, ביניהם עמיתי מחקר באוניברסיטת ייל, הרווארד, MIT, סטנפורד, אוקספורד, קיימברידג', פרינסטון ועוד. "עברנו לחו"ל לתקופה מוגבלת כדי לקבל כלים שיאפשרו לנו להיות מדענים, אקדמאים, ורופאים טובים יותר, ולחזור לישראל עם ידע ונסיון מהמוסדות הטובים ביותר בעולם. בימים האחרונים אנו מביטים בחשש רב על התהליכים הקיצוניים המתרחשים בארץ וחרדים לעתיד המחקר והמדינה", כתבו.

15:38 | לפיד וגנץ: "כל הושטת יד שלנו למען אחדות ישראל נתקלה בדריסה ובסירוב"

ברקע החקיקה לקידום המהפכה המשפטית, נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש הבוקר (ב') עם כ-100 ראשי רשויות למפגש חירום.

בפתח המפגש אמר הרצוג כי "אנחנו במשבר היסטורי שמאיים לחרב אותנו מבפנים. אנחנו נמצאים באחד הרגעים הקשים ביותר שמדינת ישראל חוותה. זה נראה פרדוקס לכאורה, נכון? לא טילים, לא מקלטים, לא אזעקות, לא צבע אדום. אבל כולנו יודעים בתוך תוכנו שזו סכנה לאומית עליונה. אנחנו מעולם לא שמענו ולא ראינו התנהגות שכזו במגזרים רחבים. אני חושב שכולכם מסכימים איתי שהצבא חייב להיות מחוץ לתחום באופן מוחלט".

"יצאו מודאגים יותר": מאחורי הקלעים של פגישת בכירי ההייטק עם השר לוין 
מייקל בלומברג בטור ל"ניו יורק טיימס": "ישראל בדרך לאסון"

לדברי הרצוג, "הרפורמה, כמו שהיא כרגע, מסכנת את היסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל, וגם אמרתי שלגיטימי בהחלט לדבר על רפורמה במערכת המשפט, יש דברים שהגיע זמנם ודברים שחייבים לבוא לידי מימוש ברפורמה הזאת. אני יכול להגיד לכם שבשבועות האחרונים אני עשיתי כל שביכולותי - ויש פה הרבה אנשים שמכירים אותי היטב - כל שביכולותי להביא להידברות והסכמה רחבה. פגשתי את כולם, פוגש את כולם, מדבר עם כולם, 24/7, דחפתי ,רתמתי, דרשתי, הסברתי, איימתי, מאחורי הבמה ובקדמת הבמה". 

"אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם", הצהיר הנשיא. "יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים. עכשיו זה תלוי במנהיגות הלאומית שלנו, בקואליציה ובאופוזיציה, שיצליחו להתעלות לגודל הרגע, שיבינו את האלטרנטיבה הנוראה שצופנת בחובה הסיטואציה מעבר לדלת, ושישימו את המדינה ואת האזרחים מעל הכול".

בעקבות דבריו של הרצוג, הבורסה הגיבה בעליות, והשקל התחזק בחדות

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

מוקדם יותר הבוקר הוגשה עתירה של ארגוני הימין "לביא", "התנועה למשילות ודמוקרטיה", "אם תרצו" ו"איתן - מדיניות הגירה לישראל", לפיה על היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה או מי מטעמה "לחדול לאלתר מכל עיסוק או התערבות בקשר להליכי החקיקה מטעם ועדת החוקה של הכנסת והחקיקה הממשלתית, שזכו לכינוי הציבורי 'הרפורמה במערכת המשפט'".

"קשה לנתק את מוסד היועץ המשפטי לממשלה, ובכללו כל הפועלים מטעמו או מכוחו, מהכלל לפיו אין אדם יכול לדון במשפט שיש לו עניין בתוצאתו", כתב עו"ד ד"ר יונה שרקי שהגיש את העתירה.

"ישראל ניצבת בפתחו של מצב חירום לאומי, ונתניהו מסרב לעצור"

מספר שעות לאחר הצהרתו של הרצוג, הודיעו יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ כי "כל הושטת יד שלנו למען אחדות ישראל נתקלה בדריסה ובסירוב. ישראל ניצבת בפתחו של מצב חירום לאומי, ונתניהו מסרב לעצור".

לפיד וגנץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 לפיד וגנץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"אנו מכבדים ומעריכים מאוד את מאמצי נשיא המדינה להגעה להידברות והסכמות רחבות, אך כדי להגיע להידברות כנה ואפקטיבית שתביא לשמירה על הדמוקרטיה ועל אחדות העם, על נתניהו להודיע על עצירה מוחלטת, מקיפה ואמיתית של תהליך החקיקה. כל הניסיונות לקיצורי דרך הם דריסה של הידברות אמיתית", נכתב בהודעת לפיד וגנץ.

במקביל, מטה מאבק הגלימות פנה לנשיא הרצוג בבקשה לחזור מכל כוונה להגיע לסיכומים מול הקואליציה המתבצעים באופן סמוי. במכתבם לנשיא המדינה כתבו עורכי הדין כי "יש לחזור מכל כוונה להגיע 'לסיכומים' המתבצעים במחשכים מול הקואליציה, ביתר שאת על רקע דחיית הקואליציה את דרישתך לעצור את החקיקה".