חמ"לים והלוואות בזק: הבנקים הישראלים בהיערכות מיוחדת על רקע קריסת הבנק של ההייטק

משבר סיליקון ואלי בנק מתרחב, אך גורם במערכת מבקש להרגיע: "רבים מהישראלים הספיקו להוציא את הכסף" • הבנקים הישראלים הקימו חמ"לים ומעניקים אשראי חירום בכדי שחברות ההייטק הישראליות יוכלו לשלם משכורות בחודש הבא

בנק סיליקון וואלי. עד לאן יגיע המשבר? / צילום: Shutterstock, Piotr Swat
בנק סיליקון וואלי. עד לאן יגיע המשבר? / צילום: Shutterstock, Piotr Swat

"ריצה אל הבנק", המצב שבו הציבור מתנפל בבת אחת ומעוניין לפדות את כספי החשבונות שלו, נחשבת לאירוע חריג שהבנקים המרכזיים אמורים להיות מתורגלים בו. אולם נראה שמאז קריסת בנק ההשקעות להמן בראדרס, בספטמבר 2008, לא אירע מקרה עם גלי הדף כלכליים כה חמורים כמו קריסת בנק סיליקון ואלי.

כל מה שצריך לדעת על הקריסה הדרמטית של בנק ההייטקיסטים | סיקור מיוחד
לחברת ורביט של תום ליבנה חשיפה של 100 מיליון דולר לבנק שקרס | בלעדי

הקריסה הדרמטית והמהירה של הבנק בארה"ב, בפרק זמן של פחות מ-48 שעות, שנבעה בין היתר מניהול לקוי של כספי החוסכים, מהווה מכה בבטן הרכה של ענף הטכנולוגיה. בתגובה, הבנקים הגדולים בישראל הקימו חדרי מצב מיוחדים שנותנים שירות סביב השעון, עקב החשש כי לחלק מחברות ההייטק עלול להיווצר מחסור בנזילות לצורך תשלומי משכורות כבר בחודש הבא.

למרות מצב החירום וההיערכות המהירה והמקיפה של הבנקים הישראלים, לא בטוח עד כמה נרחבת הפגיעה בחברות ההייטק. הערב (מוצ"ש) מאשרים גורמים במערכת הבנקאית לגלובס כי לאחר מיפוי חלקי של תמונת המצב, רבים מהלקוחות הישראלים שפועלים בעמק הסיליקון הצליחו להוציא סכומי כסף מספקים ואף מעבר לכך מהבנק האמריקני הקורס.

יחד עם זאת, אותם גורמים מדווחים שמספר הפניות שנעשו לבנקים הישראלים בשלושת הימים האחרונים, בבקשות סיוע, הוא "משמעותי". ככל הידוע, גם בבנק לאומי התקבלה כמות גדולה של פניות מצד חברות וסטארט-אפים ב"לאומיטק" - זרוע ההייטק של הבנק. חמ"ל מיוחד של צוותים ייעודיים עבד מסביב לשעון גם בישראל וגם בוואלי נשיונל בנק (הבנק שלאומי ארה"ב התמזג איתו) כדי לסייע ללקוחות להעביר את הכסף כמה שיותר מהר. כאמור, לפי ההערכות, רבים מהלקוחות של לאומי הצליחו בפועל כבר להעביר את הכספים. בלאומיטק ממשיכים ללוות את החברות כדי לסייע עם האתגרים הנוספים שיש להן.

לאומיטק, זרוע בנקאות ההייטק של בנק לאומי הודיעה הערב (שבת) כי תגדיל את מסגרת המימון הכוללת של הבנק לטובת הלוואות venture lending, לתמיכה בחברות צמיחה ובסטארט-אפים שנותרו ללא גישה לקווי האשראי והנזילות שלהם בעקבות קריסת בנק סיליקון ואלי (SVB).

מהלך זה של לאומיטק מגיע לאחר כמה ימים מאומצים שבהם עבדו מסביב לשעון צוותים ייעודיים, אשר טיפלו בחברות הישראליות שביקשו להעביר את כספם בצורה מהירה. הצוותים עבדו גם במטה לאומיטק בישראל וגם במטה ואלי נשיונל בנק בארה"ב, שאליו מוזג לאומי ארה"ב ובו מחזיק לאומי 15%. במהלך הימים האחרונים הצליחו צוותי לאומיטק לסייע ללקוחותיהם להעביר לישראל כמיליארד דולר.

תימור ארבל-סדרס, מנכ"לית לאומיטק: "לאומיטק, כזרוע בנקאות ההייטק הגדולה והמובילה בישראל, תמשיך לסייע לתעשיית ההייטק לצלוח את המשבר הנוכחי. אני גאה בעבודה המאומצת שביצעו עד כה האנשים המצוינים שלנו, ומבטיחה שנמשיך לעשות הכול כדי לעזור וללוות את החברות ואת הסטארט-אפים לעבור בביטחה את האתגרים ולהמשיך לתמוך בצמיחה שלהם".

פתרונות מהירים כדי לסייע לחברות ההייטק במצוקה המיידית

בבנק הפועלים, נערכו גם כן למצב החירום. יחידת פועלים הייטק פתחה קו חם לחברות הייטק והיא מעמידה הלוואות גישור לחברות המעוניינות בכך. כל זאת, על רקע אי הודאות סביב אירועי סוף השבוע על רקע הפרשה. גם בבנק הפולעים מאשרים כי חברות הייטק ישראליות פועלות ביומיים האחרונים לכנס את כספיהם לישראל.

בפועלים הייטק הקימו כבר ביום חמישי את חדר המצב שמיועד לצורכי תמיכה בפתיחת חשבונות בבנק ובסניפיו השונים בארץ ובחו"ל ובביצוע העברות כספים לחשבונות החברות בבנק. החל מיום ראשון הקרוב (12.3), הבנק יאפשר לחברות לפנות לקווי חירום שהעמיד לרשות חברות המעוניינות בכך. קווי החירום, באמצעות מנהלי קשרי הלקוחות בהייטק, יציעו לחברות מסלולים שונים לקבלת אשראי בישראל או בארה"ב.

בנק הפועלים יאפשר דרך חדר מצב ייעודי בחינה של בקשות אשראי ייעודיות, בכפוף לבחינת המצב הפיננסי של החברה ולפי פרמטרים על פי שיקול דעת הבנק. כמו כן, יועמדו גם הלוואות למטרת סיוע לחברות בתשלום המשכורות בחודש הקרוב כנגד התחייבות החברה להעברת כספי פיקדונות לחשבונה בבנק. מפועלים הייטק נמסר כי מדובר בפתרונות מהירים כדי לסייע לחברות ההייטק במצוקה המיידית ובהמשך גם ינתנו פתרונות נוספים לפי הצורך.

בבנק דיסקונט ציינו כי דיסקונטק ודיסקונט ניו יורק (IDBNY) מתייצבים גם כן לעזרת החברות שנפגעו מקריסתו של סיליקון ואלי בנק (SVB). שני הבנקים מאפשרים פתיחת חשבון מהירה לסייע בהמשכיות העסקית, גם בישראל וגם בארה״ב. בנוסף, חברות מגובות הון סיכון יכולות לקבל הלוואות גישור בסכום של עד 8 מיליון דולר לחברה ולא יותר מ-30% מהיקף הנכסים נטו שנמצאים בבנק SVB. כמו כן, דיסקונט תעניק הלוואות חלף משכורת לעובדי החברות, כמענה למקרה שעובדים לא יקבלו משכורות בזמן. 

לפי ההערכות במערכת הבנקאית, רק לבנק דיסקונט נרשמו קרוב למאה פניות עד מוצ"ש. ההערכה היא שקצב הפניות ייגבר עם פרסום המידע על החמ"ל שהוקם.

בבנק הבינלאומי ציינו כי קיבלו פניות מחברות, "בעיקר ליובנק טק - יחידה בבינלאומי שנותנת שירותים והצעת ערך יחודית לחברות הייטק. אנחנו בקשר עם החברות ודואגים לפתרונות בנקאיים עבורן".