תמורת פאונד אחד בלבד: HSBC רכש את הסניף הבריטי של בנק סיליקון ואלי

HSBC יהיה ערב לכל הפיקדונות וההלוואות של הסניף הבריטי של SVB • הרשויות הבריטיות הבהירו כי התנהל "משא ומתן תחרותי" לגמרי על הבנק • הרשויות ניסו להשלים את התהליך לפני פתיחת המסחר בעשר בבוקר (שעון ישראל) בבריטניה

HSBC / צילום: Shutterstock, Roman Tiraspolsky
HSBC / צילום: Shutterstock, Roman Tiraspolsky

הסניף הבריטי של בנק סיליקון ואלי (SVB) שקרס בסוף השבוע בארה"ב, יירכש במלואו על ידי בנק HSBC , בעסקה שעליה עמלו ביממה האחרונה נציגי משרד האוצר הבריטי, יחד עם נציגי הבנק המרכזי ובתיאום עם ראש הממשלה רישי סונאק. הרכישה תתבצע תמורת פאונד אחד בלבד, אך הענק הבנקאי יהיה ערב לכל הפיקדונות וההלוואות של הסניף הבריטי של SVB. 

הרשויות הבריטיות הבהירו בשעות האחרונות כי התנהל "משא ומתן תחרותי" לגמרי במהלך היממה האחרונה, שבו "צדדים רבים היו מעוניינים לרכוש את הפעילות". הרשויות ניסו להשלים את התהליך לפני פתיחת המסחר בעשר בבוקר (שעון ישראל) בבריטניה.

"הבוקר, ממשלת בריטניה ובנק אנגליה איפשרו את המכירה הפרטית של Silicon Valley Bank UK לבנק HSBC. הפקדונות יהיו מוגנים, ללא תמיכה מצד משלמי המסים בבריטניה. אמרתי אתמול שאנו נדאג לסקטור הטכנולוגיה שלנו, ועבדנו נמרצות כדי לקיים את ההבטחה הזו", כתב בטוויטר שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט.

הסניף הבריטי (SVB UK) נחשב ליישות משפטית ובנקאית עצמאית לגמרי. הממשלה הבריטית הכריזה עליו כחדל פירעון ביום שישי בלילה, אחרי שבנק האם האמריקאי שלו עבר לשליטת התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC).

בפני הבריטים עמדה אותה הדילמה שעמדה בפני הרשויות האמריקאיות: האם לחלץ את הבנק וכיצד לעשות זאת, או לאפשר לו לקרוס ולהציע הלוואות ואשראי מהירים לחברות סטארט-אפ בריטית שהחזיקו בו כספים, והסתמכו על פעילותו הבנקאית.

מאות חברות עם פיקדונות בגובה 3 מיליארד פאונד

לפי הודעת HSBC היום (ג'), לבנק היו פיקדונות בשווי 6.7 מיליארד פאונד והלוואות בשווי 5.5 מיליארד פאונד. רובם נוהלו למען מאות חברות סטארט-אפ בריטיות, אבל גם ממדינות אחרות באירופה, כמו גרמניה וסקנדינביה. אתר TechCrunch העריך בסוף השבוע כי כ-30% מהחברות הפעילות באקו-סיסטם הבריטי מחזיקות בו חשבון, וכי 10% מהחברות "עלולות להיקלע לקשיים תזרימיים" אם לא יימצא פתרון מהיר. קרוב ל-200 מנהלים מהסקטור שלחו מכתב בהול לממשלה ביום ראשון בו הם מבקשים את התערבותה בפתרון המשבר. מספר החשבונות הרשמי בסניף הבריטי עומד על יותר מ-3,300, לפי הדיווחים.

כעת הממשלה מצאה פתרון שונה מזה שגובש בארה"ב. לפי דיווח ב"פייננשייל טיימס", כבר בשמונה בבוקר (שעון ישראל) הוכרע כי HSBC יהיה אחראי לפעילות הסניף הבריטי כולה. מנכ"ל הבנק נואל קווין היה מעורב במרתון השיחות ובתמחורים שהתרחשו באמצעות שיחות ועידה ביממה האחרונה.

לפי הדיווח, מכירה הייתה הפתרון המועדף על ידי שר האוצר הבריטי ג'רמי האנט, משום שתצמצם למינימום את ההתערבות הממשלתית בתהליך. ראש הממשלה רישי סונאק השתתף בתהליך ובהתייעצויות מקליפורניה, שבה הוא נמצא בביקור רשמי. גם Bank of London ו-OakNorth הגישו הצעות, כמו גם "בנק מזרח תיכוני" ששמו לא פורסם.

"הרכישה תחזק את סקטור הבנקאות המסחרית שלנו, ותגביר את היכולת שלנו לשרת חברות חדשניות ומהירות-צמיחה, במגזרי הטכנולוגיה ומדעי החיים, בבריטניה וברחבי העולם", אמר מנכ"ל HSBC קווין.