כבר לא חברת המזגנים שהכרתם: מה מגלים הדוחות של תדיראן

לצד גידול של יותר מ-50% בהכנסות ב-2022, רשמה החברה של משה ממרוד ירידה חדה ברווחיה בשל מעבר להפסד של 30 מיליון שקל ברבעון הרביעי

משה ממרוד, בעלי תדיראן / צילום: סיון פרג'
משה ממרוד, בעלי תדיראן / צילום: סיון פרג'

קבוצת תדיראן גרופ , העוסקת ביבוא ובמכירה של מזגנים, לצד הפצת מוצרים בתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת את 2022 עם עלייה בהכנסות, אך ירידה ברווח הנקי. זאת בשנה שבה פעילות החברה המתפתחת במהירות בתחום האנרגיה המתחדשת עקפה לראשונה בהכנסות וברווח התפעולי את פעילות המזגנים המסורתית.

תדיראן פרסמה בסוף ינואר אזהרה כי תסיים את הרבעון הרביעי בהפסד של עד 30 מיליון שקל. זאת בשל גידול בהוצאות המימון, כתוצאה מעלייה בשווי האופציה והתמורה מותנית הביצועים למוכרת של VP solar האיטלקית, וכן בשל החלטת ההנהלה להמשיך לממש ברבעון הרביעי מלאי במגזר מוצרי הצריכה (מזגנים), אשר נרכש לצורך היערכות מוקדמת למשבר האספקה הגלובלי, ובמחיר גבוה, כתוצאה מהתייקרות משמעותית בעלויות הרכש וההובלה.

בסיכום השנה רשמה תדיראן עלייה של 58% בהכנסות ל-2.3 מיליארד שקל, ובכך עקפה את יעד המכירות שהציבה לעצמה לפני שלוש שנים ושאותו תכננה להשיג בשנת 2025, אך ההפסד הרבעוני הפיל את הרווח הנקי השנתי ב-38% ל-87.2 מיליון שקל.

כאמור, במהלך הרבעון הרביעי מכרה תדיראן מלאי יקר של מזגנים, והדבר שחק את שיעור הרווח הגולמי, שהסתכם ב-15.5% למול 21.9% ברבעון המקביל ב-2021. כמו כן ביצעה החברה שיערוך התחייבות בגין אופציית מכר שנוגעת לרכישת החברה האיטלקית וי.פי סולאר - מה ששחק את השורה התחתונה בדוחות בכ-45 מיליון שקל.

בשורה התחתונה נרשם כאמור הפסד של 30 מיליון שקל, למול רווח של כ-31 מיליון שקל ברבעון המקביל. מניית תדיראן נשחקה בשנה האחרונה ב-36% והיא משקפת לחברה שווי שוק של 2.6 מיליארד שקל.

חטיבת מוצרי הצריכה, האחראית על מכירת המזגנים בישראל, רשמה הכנסות של מיליארד שקל, ואילו חטיבת האנרגיה, העוסקת ביבוא, הפצה וסחר של מוצרים בתחום האנרגיה הסולארית, רשמה הכנסות של 1.28 מיליארד שקל, ובכך עקפה את תחום הפעילות המסורתי של החברה. כך גם ברווח התפעולי משני התחומים, שעמד על 88 מיליון שקל ועל 126 מיליון שקל בהתאמה.

משה ממרוד, המנכ"ל ובעל השליטה בתדיראן, ציין כי לאחר שהחברה עקפה את יעד ההכנסות שהציבה ל-2024, היא מציגה תוכנית אסטרטגית חדשה. לדבריו החברה תפעל "להכפלת ההכנסות לכ-4.5 מיליארד שקל ל-2026 - דהיינו בעוד ארבע שנים - עם רווחיות תפעולית של 10%-11%. התוכנית מתבססת על הרחבת הפעילויות הקיימות של הקבוצה ומבטאת את ביטחוננו ארוך-הטווח בעוצמה ובמובילות של הקבוצה".

התוכנית החדשה, "תדיראן 2026", כוללת גם מתווה שבו הוצב יעד לרווח תפעולי בטווח של 450-495 מיליון שקל בשנת 2026, דהיינו 10%-11% רווחיות תפעולית, וזאת לעומת רווח תפעולי של כ-214 מיליון שקל בשנת 2022, ששיקף רווחיות תפעולית של 9.4%.