מנכ"ל למונייד המליץ לפתוח חשבון בבנק הזה – האם הוא בכלל בטוח?

ההמלצה נעשתה לצורך גידור סיכונים בעטיה של המהפכה המשפטית, אלא שבימים האחרונים עברה מניית הבנק האמריקאי טלטלה בשוק ההון • האם ההמלצה של שי וינינגר התבררה כמסוכנת, או שהבנק בטוח ממה שנדמה?

בנק צ'ארלס שוואב, כמה השקעה בו בטוחה? / צילום: Associated Press, Elise Amendola
בנק צ'ארלס שוואב, כמה השקעה בו בטוחה? / צילום: Associated Press, Elise Amendola

לפני כשבועיים בלבד המליץ שי וניניגר, מנכ"ל למונייד, ליזמים וחברות ישראליות לפתוח חשבון בבנק צ'ארלס שוואב (Charles Schwab), בנק אמריקאי בינוני המשרת בדרך כלל תושבים שאינם אזרחי ארה"ב ומאפשר להם לפתוח במהירות רבה יחסית חשבונות השקעה, עובר ושב ופקדונות.

ההמלצה נעשתה לצורך גידור סיכונים בעטיה של המהפכה המשפטית, אלא שבימים האחרונים עברה מניית הבנק האמריקאי טלטלה ושמה הוזכר לצד הבנקים האזוריים בארה"ב שספגו מכה בשוק ההון: פירסט ריפבליק בנק, ווסטרן אליאנס ופסיפיק ווסט. מניית הבנק נפלה בכ- 32%, אם כי מאז יום שני היא טיפסה חזרה בכ-8% נכון למועד כתיבת שורות אלה. סך הכל איבדה מניית צ'ארלס שוואב  כ- 25% משוויה מאז תחילת חודש מרץ.

האם ההמלצה של וינינגר, כנציג מטה מחאת ההייטק - שכולל בין השאר אישים כמו מיכה קאופמן מפייבר, עינת גז מפאפאיה גלובל וניר זוהר מוויקס - התבררה כמסוכנת, או שמא הבנק בטוח ממה שנדמה? לפי הצהרות בכירים בחברה ואנליסטים, נראה שלמעט התזוזה במניות, מצבו של הבנק יציב יותר משל בנק סיליקון ואלי שהתמוטט בשישי האחרון, לאחר שהתברר כי נאלץ לרשום הפסדים כבדים על השקעת אג"ח אומללה.

מנכ"ל צ'ארלס שוואב, וולט בטינגר, אמר אתמול (ג') כי הבנק עדיין נהנה מזרימת הון רבה למרות החשש במערכת הפיננסית, וכי ביום שישי- יום קריסת SVB - הופקדו בו 4 מיליארד דולר. רק בחודש פברואר זרמו אל הבנק נכסים בשווי 42 מיליארד דולר - או כ-2 מיליארד דולר בממוצע ליום. הוא הוסיף כי הבנק לא זקוק לגייס הון וכי איננו מפעיל בנק השקעות לצורך מיזוגים ורכישות.

לשם השוואה, אחת הסיבות לקריסת SVB היא תכנית גיוס נמהרת שהציג למשקיעים, במהלכה הודה הבנק כי ביקש לגייס 2.5 מיליארד דולר באמצעות מכירת מניות על מנת לכסות על הפסדים שנגרמו מירידת שווי האג"ח שבשרותו. לאחר קריסת SVB ביום שישי האחרון עלה החשש כי בנקים נוספים שמחזיקים אגרות חוב לטווח ארוך ייאלצו למכור אותם בהפסד כדי לממן סל מזומנים ופקדונות הולך ומתדלדל בשל משיכת כספים מצד הלקוחות.

אחת מנקודות הדמיון של צ'ארלס שוואב ל-SVB היתה הדרך בה מקבל הבנק פקדונות ומזומנים ומפקיד אותם במהירות בנכסים ארוכי טווח. בנוסף, הבנק סבל ממעבר של לקוחות שחיפשו ריביות גבוהות יותר מפקדונות דולריים רגילים לקרנות כספיות הנושאות ריבית גבוהה יותר, מה שהוריד את היקף הפקדונות ב- 43 מיליארד דולר ברבעון הרביעי. כדי לפצות על הירידה בהיקף הפקדונות לטובת הקרנות הכספיות נאלץ הבנק ליטול הלוואות בריבית גבוהה מבנקים אחרים, מה שלטענת אנליסטים ב-UBS יעלה לו בירידה של 20% בהכנסות השנתיות ביחס ל-2022.

אך המנכ"ל בטינגר הרגיע כי הבנק לא חשוף לשיעור גבוה מדי של ניירות ערך לטווח הארוך וכי יחס ההלוואות לפקדונות הוא נמוך יחסית. "הנכסים שלנו נזילים יחסית ובאיכות גבוהה - בעוד שהנכסים הלא נזילים (אגרות חוב, למשל- א"ג) סגורים אומנם לזמן ארוך יותר, אך עדיין קצר הרבה יותר ביחס לממוצע".

לצ'ארלס שוואב נצברו אגרות חוב ונכסים לא נזילים בשווי 28 מיליארד דולר בסוף השנה שעברה. סך הפקדונות נושאי ריבית הנזילים עמד על 500 מיליארד דולר בחודש שעבר.

כדי לחזק את האמון, רכש מנכ"ל הבנק מניות בשווי 3 מיליון דולר

ריצ'רד רפטו, אנליסט בפייפר סנדלר, אמר לרויטרס כי בהשוואה לבנקים אזוריים אחרים שעמדו במרכז תשומת הלב הציבורית השבוע, לבנק שוואב שיעור הפסדים בשווי ההוגן גבוה יותר ביחס להון העצמי שלו. "יחד עם זאת, בשל מקורות נזילות חזקים, לא סביר שנראה את הבנק מוכר את הנכסים שלו המסווגים כהחזקה לפדיון כדי להתמודד עם משיכת המזומנים - לבנק נזילות של 150-200 מיליארד דולר בנכסים נזילים".

הבדל נוסף בין צ'ארלס שוואב לבין SVB הוא שיעור החשבונות המבוטחים. בעוד שיעור זה עמד על פחות מ-3% בבנק סיליקון ואלי, הרי ש-82% מהפקדונות בצ'ארלס שוואב מבוטחים בביטוח הפדרלי שמחזיר עד 250 אלף דולר באופן מיידי במקרה של קריסה. חברות הייטק שהיו לקוחות SVB אמנם לא היו מסתפקות לעולם ב- 250 אלף דולר, אך צ'ארלס שוואב הוא בנק שמשרת בעיקר לקוחות פרטיים לכן הסכום משמעותי יותר עבור המבוטחים.

כדי לחזק את האמון בצהרותיו, רכש המנכ"ל בטינגר מניות בשווי 3 מיליון דולר נכון לשלישי בבוקר, שערכן ירד מאז בכ-2%. גם המיליארדר רון בארון שמחזיק בפויזציה בבנק, אמר כי הגדיל אותה באופן צנוע, אך לא פירט באיזה אופן.

בנק צ'ארלס שוואב קסם לבכירי ההייטק הישראלים כיעד לפתיחת חשבון בחו"ל בשל קלות התהליך ביחס לבנקים זרים אחרים. שוואב מאפשר לפתוח חשבון בתהליך קצר, תוך הפקדה מינימלית של של אלפי דולרים, מנפיק כרטיסי חיוב (דביט) וגובה על כל אלה עמלות נוחות.

שותפתו למטה המחאה עינת גז נצפתה בימים האחרונים בעיקר בחברת בנקים זרים גדולים. בראשון נצפתה בכנס של הבנק הגדול בארה"ב, ג'יי. פי. מורגן ואילו היום (רביעי) שיתפה תמונה מביקור בבנק קרדיט סוויס.

בשבת אמרה גז על SVB כי "הבנק מנהל כסף של סטארט-אפים רבים, אבל מכאן ועד להחליט שהכסף שיצא מפה הגיע אליהם - הדרך ארוכה. אגב, אחת הבעיות המרכזיות שלהן היתה שלא מספיק כסף נכנס לשם כתוצאה ממצב השוק (המשבר בהייטק והריביות הגבוהות - א״ג). ישנם בנקים אמריקאים רבים שמשרתים חברות הייטק - SVB הוא רק אחד מהם".