משרד האוצר | בדיקת גלובס

כשסמוטריץ' נכנס לאוצר המתינו לו 5 מינויים בכירים. מאז הרשימה רק גדלה

עם כניסתו לתפקיד, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הצהיר כי ימנה רק אנשי מקצוע לתפקידים במשרד • אלא שמאז עברו כמעט שלושה חודשים, ושורת מינויים בכירים נותרה ללא מענה • ואם לא די בכך, בדצמבר נגיד בנק ישראל יסיים את כהונתו, וטרם הוחלט אם להאריך אותה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושורת המינויים הבכירים שנותרה ללא מענה / צילום: רפי קוץ, איל יצהר, ענבל מרמרי
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושורת המינויים הבכירים שנותרה ללא מענה / צילום: רפי קוץ, איל יצהר, ענבל מרמרי

יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, הייתה אמורה לסיים את תפקידה ברביעי האחרון בתום קדנציה בת יותר מחמש שנים. רגע לפני פרישתה, כהונתה של גואטה הוארכה בחודש נוסף על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. זוהי הפעם השנייה ברציפות שסמוטריץ' מאריך את כהונתה של גואטה לתקופה קצרה. לפי הערכות, שר האוצר סבר שיספיק לבחור לה מחליף קבוע עד מועד עזיבתה, ונמנע מלהשאירה מראש לפרק זמן ממושך.

מה כולל המתווה החדש לרפורמה המשפטית, ולמה הוא לא יפתור את הפלונטר | ניצן שפיר, פרשנות
מומחים מנתחים: איפה כדאי להשקיע היום 100 אלף שקל? | בדיקת גלובס
בנק ישראל חושף את ההאטה במשק: ירידה של 60% בחוב החדש של משקי הבית והמגזר העסקי 

לא רק רשות ניירות ערך מתנהלת כבר תקופה עם חוסר ודאות בהנהלה הבכירה. חודשיים וחצי לאחר הקמת הממשלה וכניסתו של סמוטריץ' ללשכת משרד האוצר, חמישה מינויים בכירים ממתינים עדיין להכרעתו. בנוסף לרשות ניירות ערך, על שולחנו של השר ממתינים מינויים גם לתפקיד מנהל רשות המסים, מנהל רשות שוק ההון, הכלכלנית הראשית באוצר והממונה על השכר.

מיו"ר שוק ההון ועד נגיד בנק ישראל

ניקח לדוגמה את רשות שוק ההון, הרגולטורית של הגופים הפיננסיים החוץ בנקאיים, כמו חברות הביטוח וקרנות הפנסיה. כחצי שנה חלפה מאז פרישתו של מנהל הרשות הקבוע, משה ברקת. תחילה, לא ניתן היה למנות מחליף קבוע בגלל בתקופת בה מכהנת ממשלת מעבר. אלא שחודשים לאחר הקמת הממשלה החדשה, עדיין לא הוקמה אפילו ועדת איתור לראשות הרשות.

 

כיוון שאין מנהל קבוע לרשות, לאורך כל התקופה הזאת לא ניתן לערוך מינויים חדשים בתוכה. חלק מהסגנים ברשות שוק ההון עזבו באחרונה, וכרגע לא ניתן להחליפם. אלא שנראה כי בסדר העדיפויות של סמוטריץ', השר יתפנה אל רשות שוק ההון רק לאחר שיסיים מינויים בהולים יותר מבחינתו, כמו מציאת מחליף ליעקב ברשות המסים.

מינוי נוסף שבאחריותו של סמוטריץ' הוא של נגיד בנק ישראל. בדצמבר הקרוב יסיים פרופ' אמיר ירון קדנציה בת חמש שנים כנגיד. מדובר במינוי הכלכלי הבכיר ביותר במדינה, שנמצא באחריות משותפת של ראש הממשלה ושר האוצר. החוק מאפשר להעביר בממשלה הארכת כהונה לירון, למשך קדנציה נוספת של חמש שנים.

מינוי נגיד חדש הוא תהליך ארוך ומורכב, שדורש חודשים של איתור מועמדים ואישורים. במידה שבממשלה יחליטו שלא להאריך לירון את הקדנציה, הם יצטרכו להיערך לכך מראש ולא נותר עוד זמן רב.

בשאר המשרות הבכירות הממתינות להכרעה, נוקט בינתיים סמוטריץ' בסטטוס־קוו. הוא האריך את הקדנציה של ערן יעקב ברשות המסים בשלושה חודשים, האריך לכלכלנית הראשית שירה גרינברג בחצי שנה, האריך כאמור פעמיים את הכהונה של גואטה ברשות ניירות ערך והותיר לעת עתה בתפקידים את ממלא המקום בתפקיד הממונה על השכר, אפי מלכין, ואת ממלא המקום ברשות שוק ההון, עמית גל.

הדילמה של השר והפגיעה במשרד

סמוטריץ' נכנס לתפקיד באוצר בעיתוי מורכב מבחינת מינויים, שטומן בחובו יתרונות וחסרונות עבור השר החדש. מצד אחד, העובדה שמרבית בכירי האוצר וזרועותיו הגיעו לסיום הקדנציה שלהם במקביל לחילופי השלטון, מציבה לסמוטריץ' הזדמנות לאייש תפקידים חשובים ולעצב את צמרת הפקידות הכלכלית של ישראל לשנים הבאות. המינויים של שר האוצר צפויים להישאר בתפקידים עוד אחרי שהוא עצמו יעזוב את הלשכה.

מן הצד השני, סמוטריץ' ידע שהוא נכנס לתפקיד באוצר ללא ימי חסד וללא תקציב מדינה מאושר, עם דחיפות בהעברת תקציב חדש. לו היה מחליט להחליף את הכוורת הוותיקה באופן מידי, היה מתקשה סמוטריץ' בהכנת התקציב בזמן.

צריך לומר, התארכות יתר של תהליך איתור המועמדים עלולה להביא לפגיעה בפעילות האוצר ושלוחותיו. ממלאי המקום לא יודעים כמה עוד זמן יישארו בתפקיד והאם יזכו למינוי קבוע מהשר או יוחלפו. במקביל, נושאי התפקידים הקבועים כבר רואים את הסוף וחיים מהארכה להארכה. המינויים הבכירים התקועים יוצרים פקק של מינויים פנימיים בתוך היחידות ובחלק מהמקרים מביאים לשיבוש בפעילות השוטפת.

מחפש מועמדים ראויים - או פשוט לא מוצא?

יחד עם זאת, צריך לומר שיש היגיון בכך שסמוטריץ' לא פצח בבליץ מינויים ברגע שנכנס לתפקיד. מדובר בתפקידים מקצועיים רגישים שחשוב למצוא עבורם את האדם המתאים. גישה הפוכה לזאת של סמוטריץ' ניתן למצוא אצל חברתו לממשלה, שרת התחבורה מירי רגב. האחרונה נכנסה למשרד ומיד החלה בניסיונות להדיח את הפקידות המקצועית הבכירה ולהחלפתה באנשי שלומה. סמוטריץ', לעומת זאת, העדיף להכין לעצמו "נחיתה רכה" לתפקיד, תוך הסתייעות בבכירי האוצר המנוסים.

בניגוד לשרים נוספים, סמוטריץ' לא הגיע לאוצר עם מאגר של מקורבים הדורשים "ג'ובים". כיו"ר הציונות הדתית, הצהיר על עצמו סמוטריץ' כי אין לו חברי מרכז מפלגה להם הוא חייב טובות בדמות מינויים לתפקידים מקצועיים. זאת אחת הסיבות שהוא אינו ממהר.

אולם, סיבה אפשרית נוספת היא הקושי בגיוס מועמדים בעלי שם. המתיחות בממשלה סביב החקיקה המשפטית, שסמוטריץ' נחשב בין מוביליה, כנראה שלא הופכת את התפקידים הפנויים לנחשקים במיוחד עבור מועמדים חיצוניים בכירים. אם לא ימצא מועמדים מתאימים בחוץ, עשוי סמוטריץ' לקדם מועמדים מתוך יחידות האוצר.

בורסת השמות שהתעוררה סביב מציאת מחליף לערן יעקב ברשות המסים עלו מועמדים מבפנים כמו סגניתו ברשות, מירי סביון, ומעומדים חיצוניים כמו נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי. בזירת רשות ניירות ערך, אחד השמות שהוזכרו כמועמדים הוא מאיר לוין, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה בתחום הכלכלי.

סמוטריץ' קיבל לידו רשימה ארוכה של מינויים והזדמנות נדירה לעצב את המערכת הפיננסית. בינתיים, שעון החול ממשיך להתקדם והמצב רק נהיה מסובך. לצד המשך חקיקת התקציב בכנסת, העבודה המאומצת על ההפיכה המשפטית ועיסוקו כשר במשרד הביטחון, יצטרך סמוטריץ' לפנות זמן לעסוק במינויים שיזרימו רוח חדשה בצמרת הכלכלית של הממשלה.

מלשכתו של שר האוצר סמוטריץ' לא נמסרה תגובה.