המחאות נגד המהפכה: אילו הפגנות מתקיימות היום ומה צפוי מחר?

מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית הכריזו על יום חמישי כ"יום השיתוק הלאומי": בכוונת המפגינים למחות במוקדים רבים ברחבי הארץ, לקיים צעדות ושיירות רכבים ולחסום כבישים • גם היום מתקיימות הפגנות במספר מוקדים; בין היתר, מאות מפגינים הגיעו הבוקר סמוך למוזיאון ארץ ישראל בת"א, שם נערך כנס של מינהל מקרקעי ישראל

הפגנה מחוץ לכנס של מינהל מקרקעי ישראל במוזיאון ישראל בתל אביב / צילום: תמונה פרטית
הפגנה מחוץ לכנס של מינהל מקרקעי ישראל במוזיאון ישראל בתל אביב / צילום: תמונה פרטית

מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית הכריזו על יום חמישי כ"יום השיתוק הלאומי". בכוונת המפגינים למחות במוקדים רבים ברחבי הארץ, לקיים צעדות ושיירות רכבים ולחסום כבישים. 

אחרי לילה לבן והפעלת נוהל חריג: מהומה בוועדת החוקה לקראת שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים 
סמוטריץ' על המהפכה במערכת המשפט: "נמשיך לתקן באופן מאוזן"
פורום העסקים לנתניהו: "שינוי הוועדה לבחירת שופטים הופך את ישראל לדיקטטורה"

ההפגנות והחסימות צפויות לאורך כל שעות היום, אך שתי נקודות ציון מרכזיות יהיו בסביבות השעה 12:00, אז יתנקזו כל קבוצות המחאה והצעדות לרחוב קפלן ליד מחלף השלום. ההערכה היא שמפגינים ינסו לחסום את נתיבי איילון.

בערב המחאה תתמקד בבני ברק בצעדה מקניון איילון. מובילי המחאה הבהירו כי המחאה לא מכוונת לציבור החרדי המתגורר בבני ברק אלא לחברי הכנסת החרדים בשל מהלכים לכפייה דתית. לדברי מובילי המחאה, "ח"כ משה גפני חשף את כוונותיו ליום שאחרי פסקת ההתגברות וריסוק בג"ץ - בתי דין רבניים, חוקי חמץ, הפרדה מגדרית ועוד שורה של יוזמות כפייה המהוות הכרזת מלחמה על הציבור הליברלי בישראל.

"ההפגנה היא לא נגד הציבור. אנחנו באים להשמיע את קולנו, כדי שההנהגה החרדית היושבת בבני ברק תעצור, כשם שאנו דורשים מחברי הכנסת של הליכוד לעצור".

אירועי יום השיתוק: החל מ-8:00 בבוקר

מחר (ה') החל מהשעה 08:00 יתקיימו הפגנות הורים וילדים, הפגנות בצמתים ברחבי הארץ, אירועי החתמה על מגילת העצמאות ברחבי הארץ והפגנה מחוץ לאיירפורט סיטי בכנס בהשתתפות חברי הליכוד אבי דיכטר וניר ברקת.

לדברי המארגנים, במהלך היום יתקיימו אירועים שנועדו להמחיש לציבור איך תיראה ישראל לאחר חקיקת חוקי המהפכה המשפטית בעוד שנה.

מהשעה 09:00 המשטרה תחסום את העליות לתל אביב במחלף השלום מנתיבי איילון, רחוב קפלן מאבן גבירול ועד מנחם בגין, יגאל אלון מיצחק שדה ועד עליית הנוער.

בשעה 08:00 יתקיים אירוע שיח שמטרתו לעורר את חשיבות לימודי ליבה במתחם מרום נווה ברחוב חזון איש ברמת גן על גבול בני ברק. המוחים ממטה המאבק מהאקדמיה, מההייטק וממקצועות הבריאות יקימו מתחם השכלה גבוהה והזמינו את הציבור להשתתף במעגלי שיח שיתקיימו מהשעה 13:00.

האקדמיה לאומנות בצלאל והפקולטה לעיצוב בשנקר הודיעו כי יעצרו את הלימודים מחר כהזדהות עם המאבק. השיעורים לא יתקיימו ויושלמו בהמשך הסמסטר.

בשעה 09:00 יוצג מייצג אנושי של אוטובוס ורכבת בהפרדה מגדרית, בשעה 10:30 מחאת הסטודנטים תצא בצעדה מקמפוס גבעת רם בירושלים. בשעה 11:00 יחלו הפגנת עובדי ענף ההייטק במתחם שרונה בתל אביב, צעדת ארגוני המחאה ברחובות תל אביב בדרך לקפלן וצעדת סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב כיכר אנטין.

במהלך כל היום יתקיימו הפגנות מילואימניקים, שיירות כלים חקלאיים בצפון הארץ ובדרומה ושיירות מחאה של רכבים ברחבי הארץ.

בשעה 16:00 תצא שיירת רכבים ממכללת תל חי. בשעה 19:00 תצא צעדת מחאה מקניון איילון ברמת גן לכיוון בני ברק. המשטרה תחסום החל מהשעה 18:00 רחובות רבים ברמת גן ובבני ברק. 

תיקוני החקיקה במסגרת הרפורמה המשפטית:

● שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים כך שהקואליציה תשלוט במינויים - אושר לקריאה שנייה ושלישית. נעצר לפני ההצבעה במליאה לאחר שהונח על שולחן הכנסת
● שופטי בג"ץ לא יוכלו לפסול חוקי יסוד - אושר בקריאה ראשונה
● על-מנת לפסול חוק תידרש הסכמה של 12 מתוך 15 שופטי בג"ץ - אושר בקריאה ראשונה
● פסקת התגברות תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל ברוב של 61 חברי כנסת - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים (חוק "דרעי 2") - אושר בקריאה ראשונה
● בית המשפט לא יוכל לפסול החלטות ממשלה ונבחרי ציבור בשל עילת הסבירות - אושר לקריאה שנייה ושלישית
● הייעוץ המשפטי לממשלה לא יחייב. שרים יוכלו למנות יועצים מטעמם - לא מקודם
● פירוק לשכת עורכי הדין - עבר קריאה טרומית
● הכפפת מח"ש לשר המשפטים - עבר בקריאה טרומית

מחר בבוקר יפגינו לראשונה מאות עובדים וגימלאים של התעשיות הביטחוניות ליד הכניסה לרפאל, מכון דוד (כביש 4). בהפגנה ינאמו בכירים לשעבר בתעשיות הביטחוניות, בהם גיורא שלגי, מנכ''ל רפאל לשעבר; יוסי אקרמן, מנכ"ל אלביט לשעבר; תא''ל במיל' אסף אגמון, טייס ומפקד בחיל האוויר; ואל"מ במיל' אלכס גן, טייס ומפקד לשעבר של טייסת 69.

ברגע האחרון: נתניהו ביטל את הגעתו לכנס בשל הפגנה

היום (ד') מתקיימות הפגנות במספר מוקדים: מאות מפגינים הגיעו הבוקר סמוך למוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, שם נערך כנס של מינהל מקרקעי ישראל. ראש הממשלה בנימין נתניהו היה אמור להגיע לכנס, אך ביטל ברגע האחרון את השתתפותו. 

הבוקר נפתח במיצג של מחאת המילואמינקים, שפרשו מגילת עצמאות על מבנה המוזיאון. שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף השתתף בכנס. מפגינים בודדים שהצליחו להיכנס לכנס צעקו לעברו: "בושה", והוא ירד מהבמה בשל המהומה. גם שרת התחבורה מירי רגב נאמה בכנס ואמרה לקהל על ההפגנות: "אני מקווה שאתם לא מתרגשים מהחגיגות בחוץ ובכל הארץ". 

הפגנה מחוץ לכנס של מינהל מקרקעי ישראל במוזאון ישראל בתל אביב / צילום: תמונה פרטית
 הפגנה מחוץ לכנס של מינהל מקרקעי ישראל במוזאון ישראל בתל אביב / צילום: תמונה פרטית

בכפר סבא הפגינו עשרות בכניסה לקניון אושילנד באזור התעשייה, לשם הגיע שר התרבות מיקי זוהר. המפגינים אחזו דגלים ועם הגעתו של זוהר צעקו לו: "בושה, בושה". זוהר ניסה לדבר עם המפגינים אך התקשה נוכח המהומה.

מוקדם יותר הגיעו סמוך לכנסת בירושלים שיירות רכבים כדי למחות נגד המתרחש בוועדת החוקה, המקדמת את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. דגלי ישראל נתלו על הרכבים, המפגינים נסעו באיטיות וצפצפו, כשבמקביל מפגינים עמדו בצומת הרחוב הסמוך. 

בשדרות רוטשילד בתל אביב מתקיימת היום צעדת "סבתות הדמוקרטיה". עשרות נשים צועדות על השדרה ונושאות דגלי ישראל ושלטים נגד המהפכה המשפטית: "סבתא לא תיתן דיקטטורה לכונן", "אני דואגת לנכדים.ות שלנו".

מחאת הסבתות בשדרות רוטשילד בתל אביב, היום / צילום: מחאת ההייטק
 מחאת הסבתות בשדרות רוטשילד בתל אביב, היום / צילום: מחאת ההייטק